ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Θα μελετήσει κάποιος στα Επιτελεία την κατάρρευση του συριακού Στρατού; Ή νομίζουν ότι «Δεν μας αφορά»;
prodeals

Αναβάθμιση F-16: 10 ερωτήσεις που «καίνε» & 10 απαντήσεις που «πονάνε»

Αναβάθμιση F-16: 10 ερωτήσεις που «καίνε» & 10 απαντήσεις που «πονάνε»

Η υπόθεση της αναβάθμισης των F-16 της ΠΑ έχει εξελιχθεί σε μια «πονεμένη» ιστορία για την κυβέρνηση. Είναι η πρώτη φορά, που μαθαίνουμε δια χειλέων ενός ξένου ηγέτη (και δη του Αμερικανού προέδρου) όχι μόνο ένα εξοπλιστικό πρόγραμμα των ελληνικών ΕΔ, αλλά και το ακριβές κόστος του!

Έτσι μάθαμε από τον Ντόναλντ Τραμπ ότι η ΠΑ αποφάσισε να αναβαθμίσει τα F-16 και αυτή η αναβάθμιση θα κοστίσει 2,4 δισ. δολ. κάτι που σημαίνει δουλειά για την αμερικανική βιομηχανία και επιπλέον θέσεις εργασίας στις ΗΠΑ! Ετσι ακριβώς το είπε!

Εύλογα αναρωτήθηκαν ειδήμονες και μη: “2,4 δισ.$ για την αναβάθμιση μαχητικών τρίτης γενιάς όταν ο αντίπαλος θα έχει σε λίγους μήνες μαχητικά πέμπτης γενιάς και μια χαοτική τεχνολογική υπεροχή”;

Η απάντηση σε όσους υπέρμαχους του προγράμματος αποτανθήκαμε ήταν η ίδια: “Δεν θα παραδοθούν τα F-35 στην Τουρκία. Θα τα καθυστερήσουν πολλά χρόνια”! Ετσι λένε!

Πριν λίγο ανακοινώθηκε ότι όχι μόνο θα παραδοθούν τον Απρίλιο του 2018, δηλαδή σε έξι μήνες από σήμερα τα F-35A στην Τουρκία, αλλά και η ΤΑΙ γίνεται το βασικό κέντρο συντήρησης των κινητήρων F135 του μαχητικού!

Ολοι, οι Ευρωπαίοι χρήστες του μαχητικού, Βρετανία, Ολλανδία, Ιταλία κλπ. θα το στέλνουν στην Τουρκία για επισκευή!

Αυτή θα ήταν η μοναδική καλή δικαιολογία για να μην προχωρήσουμε στο τεχνολογικό άλμα προς την 5ης γενιά αεροσκαφών και να μείνουμε στην αναβάθμιση της 3ης γενιάς (βέβαια κάποιοι “βαπτίζουν” το F-16 4ης γενιάς μαχητικό, αλλά δημοκρατία έχουμε, ο καθένας μπορεί να λέει ότι θέλει αν δεν υποκύπτει σε ποινικό αδίκημα…). Βέβαια, ένα σεβαστό μέρος των νυν ανταλλακτικών των F-16 κατασκευάζεται στην Τουρκία, αλλά αυτά είναι λεπτομέρειες.

Η ουσία είναι ότι η τουρκική Αεροπορία στο τέλος του 2019 θα έχει μία πλήρως επιχειρησιακή Μοίρα 12 ή 20 αεροσκαφών F-35 κι εμείς θα έχουμε μερικά F-16 στην κλίνη δοκιμών και θα παρακαλάμε να παραδοθούν το 2021 για να αντιμετωπίσουμε τα τουρκικά F-16.

Aς δούμε δέκα κρίσιμες ερωτήσεις και απαντήσεις για το πρόγραμμα αναβάθμισης των F-16:

1. Είναι η “ανακαίνιση” του F-16 είναι αναγκαία στην παρούσα φάση; Τα 155 αεροσκάφη του τύπου δεν αποτελούν τον “κορμό” της ΠΑ;

-Είναι! Οσο αναγκαίο είναι και το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των Mirage 2000. Σίγουρα το F-16 είναι ένα καλό μαχητικό και στα χέρια των Ελλήνων πιλότων κάνει θαύματα.. Όσο καλό είναι και το Mirage 2000EGM/BGM, των οποίων ο εκσυγχρονισμός κρίθηκε ασύμφορος και δεν προχώρησε Το ίδιο ξεχωριστό από την πλευρά του είναι και το F-4E Όλα τα μαχητικά έχουν κάτι το «ξεχωριστό». Είναι το F-16 ο κορμός της ΠΑ; Σίγουρα ναι. Όπως κάποτε ήταν τα F-104, τα F-5A/B, τα F-4E. Αυτό όμως δε στάθηκε εμπόδιο για την αγορά νέων καλύτερων τύπων. Η ΠΑ δεν έπαψε ποτέ να εξελίσσεται, δεν έπαψε να αναζητά το καλύτερο μαχητικό για τις ανάγκες της. Αν ήταν έτσι, θα μέναμε στο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των F-4E.

Πρώτα όμως αγοράσαμε μαχητικά τρίτης και βελτιωμένης τρίτης γενιάς F-16 & Mirage 2000/-5 και μετά εκσυγχρονίσαμε τα F-4E. Δεν μπορεί ένα πρόγραμμα εκσυγχρονισμού να αποτελέσει τον “κορμό” μιας Αεροπορίας, όπως της ελληνικής που βιώνει στρατηγική απειλή και να είναι υποδεέστερο των αεροπορικών μέσων του αντιπάλου. Αυτό δεν έχει ξανασυμβεί ποτέ στην ελληνοτουρκική αντιπαράθεση και θα είναι καταστροφικό για την χώρα να συμβεί σήμερα.

Κανείς δεν είπε ότι δεν πρέπει να αναβαθμιστούν τα F-16 που διαθέτει η ΠΑ. Μακάρι να μπορούσαμε να τα αναβαθμίζαμε όλα σε επίπεδο “V” και ακόμη παραπάνω.

Αυτό που λέμε είναι ότι υπό την παρούσα οικονομική συγκυρία, ΄ότι θα διατεθούν όλοι οι πολύτιμοι λίγοι πόροι της ΠΑ σε ένα πρόγραμμα συντήρησης, από το να την εκτοξεύσει στην 5ης γενιά μαχητικών. Σε δέκα χρόνια που θα τελειώσει η αναβάθμιση θα είναι ήδη ξεπερασμένη τεχνολογικά.

3. Μα το Μπαχρέιν, η Ταιβάν, η Νότια Κορέα τα αναβαθμίζουν. Γιατί όχι και εμείς;

-Το Μπαχρέιν τα αναβαθμίζει και παραγγέλνει και καινούρια γιατί οι ΗΠΑ δεν του δίνουν τίποτα άλλο. Είναι ένα κρατίδιο με πολύ ισχυρή σιιτική παρουσία και κανείς στις ΗΠΑ δεν ρισκάρει να δώσει F-35 σε μια αραβική χώρα. Ούτε καν η Σαουδική Αραβία εγκρίθηκε ως χώρα αποδέκτης των F-35. Παίρνει ότι καλύτερο διαθέτει η αμερικανική αεροναυπηγική βιομηχανία, κάτω όμως από τα F-35 και από τα F-22: Το F-15SE! Δίνει δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια, αλλά μαχητικό 5ης γενιάς δεν παίρνει.

Η Ταϊβάν τα εκσυγχρονίζει γιατί η Κίνα δεν “επιτρέπει” τίποτα άλλο πέρα από τον εκσυγχρονισμό τους. Η παρουσία F-35 στην Ταϊβάν θα μπορούσε να αποτελέσει και casus belli για την Κίνα.

Η Νότια Κορέα τα εκσυγχρονίζει γιατί πρώτον έχει παραγγείλει F-35 (40 μονάδες) και δεύτερον έχει τα αμέσως επόμενα καλύτερα μαχητικά των F-35 σε υπηρεσία, τα F-15. Αρα εκσυγχρονίζει την τρίτη κατά σειρά επιχειρησιακή της λύση.

4. Αντί για την αναβάθμιση τι άλλο μπορεί να γίνει;

-Το Νέο Μαχητικό Αεροσκάφος είναι εκ των ουκ άνευ. Είναι απορίας άξιο πώς Πολεμική Αεροπορία και πολιτική ηγεσία δέχονται να υπονομευθεί και να δορυφοροποιηθεί η χώρα, αποδεχόμενοι την δημιουργία εντός τεράστιου κενού ισχύος μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας.

Εάν η ΠΑ προχωρήσει στο να δώσει “ότι έχει και δεν έχει” για ένα πρόγραμμα αναβάθμισης, το οποίο θα την δεσμεύσει για τα επόμενα 10 χρόνια, μοιραία θέτει το θέμα της προμήθειας ΝΜΑ στις καλένδες, με φοβερές συνέπειες για την μελλοντική υπόσταση της ΠΑ.

Η μόνη λύση είναι αυτή της διοχέτευσης των κονδυλίων για την αναβάθμιση των F-16, στον «κουμπαρά» του F-35. Το ποσό των 2,4 δισ.$ (που προορίζεται για την αναβάθμιση των 123 F-16) αρκεί για την αγορά 25 έως 30 F-35. Αλλωστε η κατασκευάστρια εταιρεία είναι η ίδια. Η αναγκαιότητα αγοράς του F-35 είναι δεδομένη.

Ας φανταστούμε τις θα γινόταν, σύμφωνα με την λογική των υπέρμαχων της αναβάθμισης, εάν στις αρχές της δεκαετίας του ΄80 όταν συζητείτο το θέμα της αγοράς νέου μαχητικού, η ΠΑ δεν προχωρούσε στην αγορά των F-16 και των Mirage 2000 και αντ΄ αυτού προχωρούσε στην αναβάθμιση των F-4E και Mirage F.1! Είναι περιττό θεωρούμε να συνεχίσουμε. Το ερώτημα δεν χρήζει ιδιαίτερης περαιτέρω ανάλυσης.

Πάλι σύμφωνα με την ίδια λογική, των υπέρμαχων της αναβάθμισης, οι οποίοι λένε ότι το ζητούμενο δεν είναι η εάν το F-16V μπορεί να αντιμετωπίσει το F-35(!) τότε θα έλεγαν ότι το ζητούμενο δεν είναι εάν ένα αναβαθμισμένο F-4E ή ένα Mirage F1 μπορεί να αντιμετωπίσει τα F-16, αλλά τον τότε «κορμό» της τουρκικής Αεροπορίας δηλαδή τα F-4E και τα F-104S και τα F-5A. Φανταστείτε που θα ήμασταν σήμερα.

5. Αλλα μαχητικά π.χ. Rafale ή Eurofighter ή το ρωσικό Su-35 δεν μπορούν να αγοραστούν;

-Τα ευρωπαϊκά μπορούν να αγοραστούν. Στοιχίζουν περισσότερο από το F-35 και έχουν αποδεδειγμένα ήσσονος αξίας δυνατότητες και σίγουρα δεν είναι πολύ καλύτερα-αν είναι-από τα τουρκικά F-16 Block 52. Αρα γιατί να είναι στην λίστα; Τα ρωσικά μαχητικά για πολιτικούς λόγους δεν μπορούν να αγοραστούν από μια Ελλάδα “της καρπαζιάς” που επιβιώνει τεχνητά. Απλά πράγματα.

6. Το AESA APG-83 που θα τοποθετηθεί στα αναβαθμισμένα F-16 είναι πολύ ανώτερο από το νυν APG-68(V)9 των ελληνικών F-16. Δεν θα εντοπίζουν τα F-35 με αυτό;

Oχι! Θα επέτρεπε η Lockheed Martin ένα απλό ραντάρ AESA να εντοπίζει το F-35; Δηλαδή “θα έβαζε τα χέρια της και θα έβγαζε τα μάτια της”; Θα υπονόμευε τις πωλήσεις 3.000-4.000 F-35 την επόμενη 20ετία για να δώσει στην ελληνική Πολεμική Αεροπορία ένα ραντάρ που θα έβλεπε από ικανοποιητικές αποστάσεις το F-35; Είναι κωμικό και να το σκέφτεται κάποιος!

7. Τι μπορεί να προσφέρει ένας αριθμός 20 με 30 F-35 τη στιγμή που η Τουρκία θα έχει 100;

-Πολλά, περισσότερα από μα ψυχρή λογική των αριθμών. Η απόκτηση αεροσκάφους 5ης γενιάς, πρώτου πλήγματος ικανό να αποφεύγει τις εχθρικές αεράμυνες, μπορεί να προδώσει ένα υπαρκτό βαθμό αποτροπής της ΠΑ. Γνωρίζοντας η Τουρκία, ότι η Ελλάδα διαθέτει τον ίδιο τύπο, θα το σκεφτεί διπλά να επιχειρήσει κάτι. Μπορεί η λογική του μεγαλύτερου αριθμού να της δώσει κάποιο πλεονέκτημα, αλλά αυτό δε θα είναι αρκετό. Το είδαμε άλλωστε και με τα F-16. Πάντα η Τουρκία είχε και έχει μεγαλύτερο των συγκεκριμένων αεροσκαφών αλλά η γνώση ότι η ΠΑ είναι έτοιμη να ανταποδώσει τουλάχιστον ισοδύναμα δεν της έχουν επιτρέψει να επιχειρήσει νέα τετελεσμένα.

8. Αρκούν τα F-35 για να αντιμετωπιστεί η τουρκική απειλή;

Οχι βέβαια! Το σημαντικότερο είναι να δημιουργηθεί ένα δίκτυο έγκαιρης προειδοποίησης που να μπορεί να εντοπίζει το F-35. Εδώ θα έχουμε να αντιμετωπίσουμε την υπονόμευση των ελληνικών προσπαθειών από τις ίδιες τις ΗΠΑ και από την ίδια την Lockheed Martin.

Δεν πρόκειται να επιτρέψουν-ξέρουν αυτοί τον τρόπο-να αναπτυχθεί ελληνικό δίκτυο έγκαιρης προειδοποίησης που “να βλέπει” τα F-35. Ακριβώς γι αυτό μιλάμε για στρατηγικό αδιέξοδο και όποιος έχει F-35 προηγείται... Δίκτυο μπορεί να μην αποκτήσουμε, αλλά τουλάχιστον θα έχουμε F-35. Οι ΗΠΑ με το να δίνουν F-35 στη Τουρκία αποφασίζουν την δορυφοροποιήση της Ελλάδας.

9. Αλλάζει η εναέρια ισορροπία δυνάμεων στο Αιγαίο με την προμήθεια των F-35 από την Τουρκία;

-Πλήρως. Και καλό είναι να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε τρόπους επιβίωσης. Ειδικά το δίδυμο F-35/S-400 δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί, χωρίς πραγματική κοσμογονία εξοπλισμών από ελληνικής πλευράς. Κάτι που οι δανειστές δεν επιτρέπουν…

10. Δεν θα απαξιωθούν τα F-16 αν δεν εκσυγχρονιστούν;

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!

-Κατ’αρχήν τα 155 F-16 που διαθέτει η ΠΑ, πρέπει να βρουν ανταλλακτικά. Αν δεν αγοραστούν ανταλλακτικά που στην εποχή των Μνημονίων είναι κάτι παραπάνω από δυσεύρετα, όχι αναβάθμιση, αλλά και πυραυλοκινητήρες να τους βάλουν δεν πρόκειται να πετάξουν. Αυτή την στιγμή περί το 70% του στόλου είναι καθηλωμένο λόγω έλλειψης ανταλλακτικών. Μετά την αναβάθμιση θα είναι και πάλι καθηλωμένα, αν δεν λυθεί το πρόβλημα χρηματοδότησης. Από όλο αυτό το πανάκριβο πρόγραμμα αναβάθμισης εκτός από ανταλλακτικά μόνο το Link 16 είναι απαραίτητο για να μπορεί να “μιλάει” μεταξύ του ο στόλος και να επικοινωνούν με ψηφιακή ασφάλεια με το κέντρο έγκαιρης προειδοποίησης.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.

Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com

Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.