Η απόφαση του Ν.Τραμπ να οδηγήσει «στα άκρα» την σύγκρουση με τη Τουρκία και προσωπικά με τον Ρ.Τ.Ερντογάν, οδηγεί το ΝΑΤΟ στην μεγαλύτερη κρίση μετά το 1974 όταν αποχώρησε η Ελλάδα σε ένδειξη διαμαρτυρίας για την μη ανάσχεση της τουρκικής εισβολής στη Κύπρο.
Αλλά οδηγεί και το πρόγραμμα των stealth μαχητικών 5ης γενιάς, F-35, «στα βράχια»: Αν η απόφαση δεν ανακληθεί μέχρι τον Απρίλιο που πρόκειται να παραληφθεί το τρίτο F-35, η παραγωγή του στις ΗΠΑ σταματά, καθώς οι τουρκικές βιομηχανίες που συμμετέχουν στο κονσόρτσιουμ κατασκευής του πολύπαθου προγράμματος, κατασκευάζουν κατ’αποκλειστικότητα το 7% (κατ’άλλες πηγές το 9%) των μερών του μαχητικού αεροσκάφους!
H υπογραφή για να γίνει ουσιαστική, θα πρέπει να περιμένουμε το νέο έτος, αφού στο έτος 2018 δεν θα παραδίδονταν άλλα μαχητικά F-35 στη Τουρκία από τα δύο που ήδη έχουν παραδοθεί.
Οπότε έχουμε να κάνουμε με μια αναμονή οκτώ μηνών, μέχρι τον Μάρτιο, οπότε και θα παραδιδόταν τότε το τρίτο F-35 για να δούμε αν θα ισχύσει τελικά το «πάγωμα» των παραδόσεων.
Φυσικά τα μέρη που κατασκευάζουν οι τουρκικές βιομηχανίες μπορούν να αντικατασταθούν από άλλες βιομηχανίες χωρών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, αλλά όχι άμεσα: Θα περάσει τουλάχιστον ένα έτος ή και περισσότερο για να επανασχεδιαστεί η γραμμή παραγωγής, να βρεθούν οι αντικαταστάτες και να ξεκινήσουν να κατασκευάζονται πάλι τα F-35!
Πρακτικά, όταν ολοκληρωθεί το υφιστάμενο στοκ ανταλλακτικών η παραγωγή σταματά μέχρι να βρεθούν οι κατάλληλες λύσεις, αν και οι ΗΠΑ θα πρέπει να έχουν σκεφθεί την εξέλιξη και να έχουν κάνει τις προβλέψεις τους.
Βέβαια κανείς δεν πιστεύει στις ΗΠΑ ότι αυτό θα είναι μόνιμο, αλλά όταν συγκρούονται δύο ισχυρές προσωπικότητες, όπως του Ν.Τραμπ και του Ρ.Τ.Ερντογάν, κανείς δεν ξέρει πού θα φτάσουν τα πράγματα.
Από εκεί και πέρα η εξέλιξη, αν εξακολουθήσει η απαγόρευση, ουσιαστικά οδηγεί τη Τουρκία εκτός ΝΑΤΟ και το δυτικό σύστημα ασφαλείας σε μια πρωτοφανή κρίση, με την Ελλάδα να έχει να μετατρέπεται στην «πρώτη γραμμή» της σύγκρουσης Τουρκίας-ΗΠΑ.
Για τις επόμενες 90 ημέρες, όσο διαρκεί η απαγόρευση που υπέγραψε Ν.Τραμπ, η τουρκική συμμετοχή στο F-35 «παγώνει», αλλά «παγώνει» και το ΝΑΤΟ: Αύριο θα δούμε τις τουρκικές αντιδράσεις.
Το ερώτημα είναι: «Δεν το έχει υπολογίσει αυτό ο Ν.Τραμπ;». Η απάντηση είναι απλή: Ο Ν.Τραμπ θεωρεί το ΝΑΤΟ «απαρχαιωμένο οργανισμό»!
Ετσι ακριβώς τον έχει χαρακτηρίσει. Δεν θα τον πείραζε να γκρεμιστεί και να ξανακτιστεί από την αρχή με τους δικούς του όρους.
Μέσα στην πρωτοφανή αμερικανική οικονομική επίθεση κατά της Τουρκίας, το πάγωμα της παράδοσης των F-35, πραγματικά μοιάζει με «παρωνυχίδα» για τη Τουρκία, αλλά μάλλον θα «κουτσάνει» ολόκληρο το ΝΑΤΟ.Μεγάλος κερδισμένος η Ρωσία του Β.Πούτιν που κατάφερε μέσα σε λιγότερο από τρία χρόνια μετά την κατάρριψη του ρωσικού μαχητικού κρούσης Su-24 από τουρκικό F-16 και από τα πρόθυρα ενός ρωσοτουρκικού πολέμου, να «αγκαλιάσει» την Τουρκία και να την φέρει στα πρόθυρα της εξόδου από το ΝΑΤΟ…
Σε ότι αφορά την Ελλάδα, η εξέλιξη θα ήταν ευχάριστη, αν δεν κινδύνευε να μετατραπεί σε «σάκο του μποξ» για να ξεσπάσει τα νεύρα του ο Ρ.Τ.Ερντογάν. Η συγκυρία, πάντως είναι κατάλληλη για ελληνικές ενέργειες κατά της Τουρκίας. Ενέργειες κάθε είδους και κάθε κλίμακας…
Αν όχι τώρα, πότε;
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.