Στο φως έρχονται λεπτομέρειες για το τσιγαράδικο με το απενεργοποιημένο ραντάρ και τα μπαλωμένα αμπάρια, που έκρυβε στα σωθικά του 24.5 εκατομμύρια πακέτα τσιγάρα και βολόδερνε σαν “φάντασμα” στις Κυκλάδες.
Η αλλόκοτη πορεία από τη Λιβύη, οι μανούβρες μεταξύ Κύπρου και Κρήτης και ο μυστηριώδης παραλήπτης του φορτίου μαμούθ.
Είναι τα κομμάτια της υπόθεσης του πλοίου Daslis όπως αποκαλύπτονται μέσα από τη δικογραφία που παρουσιάζει ιστοσελίδα. Μια υπόθεση που άρχισε να ξεδιπλώνεται στις 28 Μαρτίου με το μπλοκάρισμα του πλοίου ανοικτά της Γυάρου, την κατάσχεση του παράνομου φορτίου και τη σύλληψη μελών του πληρώματος.
Οι έξι Αιγύπτιοι που πιάστηκαν, οδηγήθηκαν χθες στις φυλακές Κορυδαλλού μετά την προφυλάκιση που διέταξαν οι δικαστικές αρχές ενώ οι έρευνες της Δίωξης Ναρκωτικών του Λιμενικού (ΔΙ.ΔΙ.ΝΑΛ) και των έμπειρων αξιωματικών του Λιμεναρχείου Σύρου συνεχίζονται προκειμένου να εντοπιστεί ο τελικός προορισμός του “στιγματισμένου” τσιγαράδικου με σημαία Τόνγκο που πριν δύο χρόνια είχε πιαστεί στον Μακρύ Γυαλό Σητείας, με την ονομασία Rosetta και σημασία Τανζανίας μεταφέρει και πάλι τσιγάρα και φυσικά ο παραλήπτης τον οποίο ο καπετάνιος και τα μέλη επιμένουν να κρατούν ως επτασφράγιστο μυστικό.
Η κατάθεση του πλοηγού και το λευκό ημερολόγιο
Στην κατάθεση του ο πλοηγός που κλήθηκε να συνδράμει στις έρευνες των αξιωματικών του Λιμεναρχείου Σύρου για το πλοίο Daslis όταν οι το κλιμάκιο των λιμενικών το εντόπισε το πρωί της 28ης Μαρτίου να κινείται ύποπτα ανοικτά της Γυάρου αναφέρει πως το πλοίο με το απενεργοποιημένο GPS που έπλεε σαν σκιά δεν είχε δηλωθεί στα χαρτιά ως φορτηγό αλλά ως τουριστικό:
“Εργάζομαι ως πλοηγός στην Πλοηγική Υπηρεσία Σύρου και την 28-3-2018 ειδοποιήθηκα από τη Λιμενική Αρχή Σύρου προκειμένου να συνδράμω σε έλεγχο που θα διενεργηθεί σε Φ/Γ Πλοίο ονόματι “DASLIS’’ , σημαίας Τόγκο, το οποίο είχε καταπλεύσει στο λιμένα Ερμούπολης με μηχανική βλάβη. Περί ώρα 14:30 επιβιβάστηκα στη γέφυρα του εν λόγω πλοίου και διενέργησα έλεγχο κατά τον οποίο διαπιστώθηκε ότι, το πλοίο δεν είχε ενεργοποιημένο το Αυτόματο Σύστημα Αναγνώρισης (Α.Ι.S.) και όταν ο πλοίαρχος το ενεργοποίησε κατόπιν προτροπής μου αυτό εμφάνιζε το πλοίο ως πλοίο αναψυχής και όχι ως φορτηγό όπως αναγράφεται στα ναυτιλιακά του έγγραφα”.
Στις επόμενες γραμμές αναφέρεται στους χάρτες και τις χαραγμένες πορείες του Daslis που δείχνουν ότι κάτι δεν πήγαινε καλά τόσο με το δρομολόγιο όσο και τον προορισμό του.
“Οι ναυτιλιακοί χάρτες, οι οποίοι βρίσκονταν εντός του πλοίου, κάλυπταν την περιοχή ταξιδιού έως τις Βόρειες Κυκλάδες και όχι έως τον λιμένα προορισμού της Οδησσού, ενώ δεν ήταν χαραγμένες οι πορείες ούτε υπήρχε σχέδιο του συγκεκριμένου ταξιδίου (voyage plan).
Αξιοσημείωτο δε τυγχάνει το γεγονός ότι ανευρέθη ναυτικός χάρτης επί του οποίου απεικονίζεται πορεία χαραγμένη δια χειρός του χρήστη η οποία διέρχεται από ανατολάς προς δυσμάς, μεταξύ του στενού Κύθνου-Σερίφου με κατάληξη στη θαλάσσια περιοχή πλησίον ακτών Σαρωνικού κόλπου”.
Καθοριστική για την πορεία των ερευνών ήταν η επαναλειτουργία του Νεωρείου, αφού το κλιμάκιο του λιμεναρχείου Σύρου χρησιμοποίησε τον γερανό που υπήρχε στις εγκαταστάσεις.
Ο πλοηγός κάνει λόγο και για την περίεργη πορεία του “σεσημασμένου” τσιγαράδικου μεταξύ Κύπρου και Κρήτης. Όπου φέρεται να άλλαζε συνεχώς δρομολόγια ενώ αναφερόμενος στο ημερολόγιο του πλοίου επεσήμανε όπως διαπίστωσε πως την τελευταία εβδομάδα ήταν κενό.
“Κατά την ενεργοποίηση στο G.P.S. του ίχνους πορείας πλοίου το οποίο και αυτό ήταν απενεργοποιημένο, παρατηρείται ότι δυτικά της Κύπρου και ανατολικά της Κρήτης και συγκεκριμένα σε στίγμα Φ= 34o 24,7 Β- Λ= 029o 57,6 Α, το πλοίο έκανε διαδοχικές αλλαγές πορείας για αδιευκρίνιστο λόγο. Επίσης το ίχνος της πορείας του πλοίου δεν έχει κατεύθυνση την προβλεπόμενη προς Οδησσό, κάνοντας αδικαιολόγητη παρέκκλιση βορειοδυτικά και πλησίον της νήσου Σύρου.
Ο πλοίαρχος ανέφερε ότι στο ημερολόγιο του πλοίου δεν έχει γίνει εγγραφή τις τελευταίες επτά ημέρες. Κατά την επιθεώρησή μου στο κύτος και το μηχανοστάσιο διαπίστωσα ποσότητα νερού που είχε εισέλθει του πλοίου και παρέμενε στους προαναφερθέντες χώρους.
Η γενική κατάσταση και εικόνα του πλοίου ήταν πολύ άσχημη και επικίνδυνη για την ασφάλεια του πληρώματος του πλοίου και της ναυσιπλοΐας εν γένει”.
Μπαλωμένο και επικίνδυνο
Χαρακτηριστική για την κατάσταση στην οποία βρισκόταν το Daslis είναι η κατάθεση του αξιωματικού του Λιμεναρχείου Σύρου που υπηρετεί ως επιθεωρητής. Ο αξιωματικός, όταν το τσιγαράδικο μετεφέρθη στα ναυπηγεία Νεωρείου Σύρου, των οποίων η επαναλειτουργία συνέπεσε με την υπόθεση “Daslis” με αποτέλεσμα η συνδρομή των γερανών που υπήρχαν στο χώρο να είναι καθοριστική για την πορεία των ερευνών και το κατέβασμα των τεσσάρων κοντέινερ, κατά την εξέταση διαπίστωσε πως το συγκεκριμένο πλοίο δεν ήταν παρά ένα μπαλωμένο “σαράβαλο”:
“Είμαι Αξιωματικός του Λιμενικού Σώματος και Υπηρετώ στο Λιμεναρχείο Σύρου, ως πιστοποιημένος επιθεωρητής Port State Control-Paris MOU. Την 29-3-2018, πρωινές ώρες, προέβην σε επιθεώρηση Port State Control-Paris MOU στο πλοίο M/V “DASLIS” IMO 9006021, σημαίας Τόγκο, το οποίο την 28-3-2018 κατέπλευσε στο λιμένα Ερμούπολης Σύρου και την 29-3-2018 έχρηζε επιθεώρησης προτεραιότητας 2 σύμφωνα με πληροφοριακό σύστημα Thetis (“P2”). Κατά τη διάρκεια της επιθεώρησης διαπιστώθηκαν σημαντικές ελλείψεις στο εν λόγω πλοίο και εξαιτίας αυτών του επιβάλλαμε το μέτρο της κράτησης (detention), μέχρι αποκατάστασης των ελλείψεων.
Οι ελλείψεις που διαπιστώθηκαν ήταν είκοσι πέντε (25) στον αριθμό, εκ των οποίων οι είκοσι δύο (22) αποτελούσαν αιτία κράτησης. Συγκεκριμένα, διαπιστώθηκαν τα κάτωθι:
1) εισροή θαλάσσιου ύδατος στο χώρο του πηδαλίου .Το εγκάρσιο μεταλλικό χώρισμα μεταξύ χώρου φορτίου και μηχανοστασίου δεν ήταν στεγανό, με αποτέλεσμα θαλασσινό ύδωρ από το χώρο φορτίου να εισέρχεται στο μηχανοστάσιο, με άμεσο κίνδυνο την κατάκλυση του μηχανοστασίου και τη βύθιση του πλοίου.
Επιπροσθέτως, αντί της προβλεπόμενης από τα πιστοποιητικά του πλοίου μεταλλικής θύρας αμπαριού (hatch cover) είχαν τοποθετηθεί πρόχειρα ξύλινα επιθέματα, επικαλυμμένα από πλαστικό κάλυμμα έχοντας ως αποτέλεσμα να μην επιτυγχάνεται η στεγανότητα του αμπαριού σε κακές καιρικές συνθήκες και ενδεχομένως εισερχόμενο ύδωρ να καταλήξει και πάλι στο μηχανοστάσιο του πλοίου, ως ανωτέρω περιγράφηκε.
2) Στο χώρο του μηχανοστασίου, πολλά καλώδια ηλεκτρικού ρεύματος ανευρέθηκαν πρόχειρα τοποθετημένα, δίχως κατάλληλη μόνωση, με άμεσο κίνδυνο την πρόκληση ατυχήματος ηλεκτροπληξίας μελών του πληρώματος
3) Η αλυσίδα της άγκυρας ανευρέθη σε κακή κατάσταση
4)Το δάπεδο του αμπαριού ήτανε επικαλυμμένο με τσιμέντο σε όλο το μήκος και το πλάτος του, πιθανόν για να καλύψει τυχόν ρήγματα.
5) Οι υδροσυλλέκτες είχαν μεγάλη ποσότητα καταλοίπων πετρελαίου αναμειγμένα με νερό με κίνδυνο πυρκαγιάς”.
«Σεσημασμένο»
Όπως διαπιστώθηκε από τις έρευνες των έμπειρων αξιωματικών του Λιμεναρχείου Σύρου και των “ράμπο” της Δίωξης Ναρκωτικών του Λιμενικού (ΔΙ.ΔΙ.ΝΑ.Λ) οι οποίοι εργάστηκαν με μεθοδικότητα και υπευθυνότητα προκειμένου να καταφέρουν να τυλίξουν σε μια κόλλα χαρτί τους συλληφθέντες και να οδηγήσουν την υπόθεση του τσιγαράδικου στη Δικαιοσύνη, το συγκεκριμένο πλοίο ήταν “σεσημασμένο”. Ο αξιωματικός της ΔΙ.ΔΙ.ΝΑ.Λ αναφέρει στην κατάθεση του πως στο παρελθόν είχε ξαναπιαστεί “Υπηρετώ στο Αρχηγείο Λιμενικού Σώματος/ Ελληνικής Ακτοφυλακής/Διεύθυνση Δίωξης Ναρκωτικών και Λαθρεμπορίου (ΔΙΔΙΝΑΛ) από τον Φεβρουάριο του 2012. Την 28/03/2018 και κατόπιν διαταγής της Υπηρεσίας μεταβήκαμε στη Σύρο προκειμένου να συνδράμουμε την οικεία λιμενική αρχή σχετικά με τον κατάπλου Φ/Γ Πλοίο ΄΄DASLIS’’ , σημαίας Τόγκο .
Το μπαλωμένο πλοίο που είχε πιαστεί και στο παρελθόν με το όνομα Rosetta στο Μακρύ Γιαλό Κρήτης.
Κατά τη διάρκεια της αυτοψίας διαπιστώθηκε ότι το πλοίο έφερε τον αριθμό ΙΜΟ: 9006021. Από τα τηρούμενα στην Υπηρεσία μας στοιχεία, επρόκειτο για το φορτηγό πλοίο με όνομα «ROSETTA» σημαίας Τανζανίας, το οποίο την 06-11-2015 είχε εντοπιστεί στη θαλάσσια περιοχή όρμου Μακρύ Γιαλού Σητείας να μεταφορτώνει κούτες τσιγάρων σε αλιευτικό σκάφος, με σκοπό τη μεταφορά τους στην ακτή.
Η εν λόγω πράξη οδήγησε τότε στην κατάσχεση του φορτηγού πλοίου και του φορτίου αυτού, του αλιευτικού σκάφους και στη σύλληψη δεκατριών (13) ατόμων (μέλη πληρώματος ανωτέρω σκαφών), ενώ το ύψος των διαφυγόντων δασμών ανερχόταν στο ποσό του ενός εκατομμυρίου εννιακοσίων έξι χιλιάδων εκατόν πενήντα τεσσάρων ευρώ και δέκα έξι λεπτών (1.906.154,16). Για την ανωτέρω υπόθεση σχηματίστηκε δικογραφία η οποία υποβλήθηκε στην Εισαγγελία Πλημμελειοδικών Λασιθίου την 07-11-2015”.
Τέλος, οι έξι συλληφθέντες μέλη του πληρώματος οδηγήθηκαν συνοδεία του δικηγόρου τους κ. Κωνσταντίνου Δοκιμάκη στην Εισαγγελία Σύρου όπου οι αρχές διέταξαν την προφυλάκιση τους στο Κατάστημα του Κορυδαλλού ενώ οι έρευνες των αξιωματικών του Λιμεναρχείου Σύρου και της Δίωξης Ναρκωτικών του Λιμενικού (ΔΙ.ΔΙ.ΝΑ.Λ) συνεχίζονται προκειμένου να εντοπιστεί ο παραλήπτης του φορτίου και ο τελικός προορισμός.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.