«Στόχος της Τουρκίας είναι η ανάπτυξη μιας έκδοσης του βλήματος SOM (Satha Atılan Orta Menzilli Mühimmat) μέγιστου βεληνεκούς 800 χιλιομέτρων. Έχουμε ήδη αναπτύξει τον SOM με 250 χιλιόμετρα [σ.σ. βεληνεκές]. Ο επόμενος στόχος είναι να φτάσουμε τα 800 χιλιόμετρα βεληνεκές. Δουλεύουμε ήδη πάνω σ’ αυτό», δήλωσε ο Τούρκος υπουργός Άμυνας, Nurettin Canikli.
Υπενθυμίζουμε ότι τα πρώτα επτά βλήματα της βελτιωμένης έκδοσης SOM-B1 παραδόθηκαν στην τουρκική Αεροπορία (THK) τον περασμένο Ιανουάριο, ενώ στα μέσα του περασμένου Μαρτίου ξεκίνησαν οι δοκιμές της έκδοσης SOM-Β2, οι οποίες έγιναν από μαχητικά F-16 Block.40 της 401 Μοίρας (401 Filo).
To SOM είναι βλήμα τεχνολογίας cruise, ικανό να εκτοξευθεί από τον αέρα, την θάλασσα και την ξηρά. Το βλήμα αναπτύχθηκε από τις εταιρίες TUBITAK SAGE (σχεδίαση και ανάπτυξη) και Roketsan (παραγωγή και εμπορική προώθηση) με ίδια μέσα.
Η ανάπτυξη του ξεκίνησε το 2006 και ολοκληρώθηκε το 2011. Είναι βλήμα προσβολής κινούμενων και σταθερών στόχων σε μέγιστες αποστάσεις άνω των 185 χιλιομέτρων (έκδοση SOM-A, η οποία προσβάλει στατικούς στόχους με τη χρήση συντεταγμένων στην τερματική φάση) ή σε αποστάσεις έως 250 χιλιόμετρα (έκδοση SOM-B1).
Η έκδοση SOM-B1 μπορεί να προσβάλει στατικούς και κινούμενους στόχους με τη χρήση υπέρυθρου συστήματος στην τερματική φάση (αμφότερες οι εκδόσεις φέρουν πολεμική κεφαλή υψηλής εκρηκτικότητας).
Σε εξέλιξη, σε φάση δοκιμών, βρίσκεται η ανάπτυξη της έκδοσης SOM-B2 η οποία θα ενσωματώνει διπλή πολεμική κεφαλή για την προσβολή στρατηγικών και καλά προστατευμένων στόχων και η ανάπτυξη της έκδοσης SOM-J (σε συνεργασία με την Lockheed Martin) η οποία προορίζεται για χρήση από τα F-35 Lightning II.
Στην έκδοση SOM-J το βλήμα θα έχει ποιο συμπαγή σχεδίαση, αναδιπλούμενα πτερύγια και προωθητικό κινητήρα για καλύτερα πτητικά χαρακτηριστικά.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σε όλες τις εκδόσεις του το SOM ενσωματώνει σύστημα ζεύξης δεδομένων (Data-Link) για ανανέωση δεδομένων εν πτήση. Σε τουρκική υπηρεσία τα βλήματα SOM-A/-B1 εξοπλίζουν, ήδη από το 2012 και 2018 αντίστοιχα, τα αεροσκάφη F-16 Fighting Falcon και F-4E 2020 της THK.
Ο SOM είναι ένα πραγματικό πρόβλημα για την Ελλάδα και την άμυνα μας, διότι πρόκειται για ένα βλήμα, το οποίο η Τουρκία μπορεί να εντάξει σε υπηρεσία μαζικά και όποτε θέλει, αφού αποτελεί εγχώρια ανάπτυξη, άρα δεν υπόκειται στην καλή ή κακή θέληση του προμηθευτή.
Η πρόθεση ανάπτυξης της έκδοσης με βεληνεκές 800 χιλιόμετρα εντάσσεται στο γενικότερο πλαίσιο πλήρους απεξάρτησης της Τουρκίας, στον τομέα της αμυντικής βιομηχανίας.
Σε περίπτωση επιτυχούς κατάληξης η Τουρκία θα έχει στο οπλοστάσιο της ένα βλήμα ανάλογο των αμερικανικών AGM-158C JASSM-ER μέγιστου βεληνεκούς περί των 1.000 χιλιομέτρων.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.