ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Θα μελετήσει κάποιος στα Επιτελεία την κατάρρευση του συριακού Στρατού; Ή νομίζουν ότι «Δεν μας αφορά»;
prodeals

Πέθανε ο «πατέρας» του σύγχρονου τουρκικού Ναυτικού – Τι είχε πει για Λωζάνη και Ιμια ο Οζντάν Ορνέκ

Πέθανε ο «πατέρας» του σύγχρονου τουρκικού Ναυτικού – Τι είχε πει για Λωζάνη και Ιμια ο Οζντάν Ορνέκ

Πέθανε ο 75χρονος Τούρκος ναύαρχος ε.α. Οζντέν Ορνέκ, (Özden Örnek) που θεωρείται ο “πατέρας” του σύγχρονου τουρκικού Ναυτικού και της αλματώδους εξέλιξης που έχει σε όλα τα επίπεδα την τελευταία 15ετία.

Ο Ορνέκ διετέλεσε αρχηγός του τουρκικού Ναυτικού στο διάστημα 2003-05 και εισήγαγε νέα φιλοσοφία δράσης και διοίκησης στο τουρκικό Ναυτικό, το οποίο από καθήκοντα απλής Ακτοφυλακής το οραματίστηκε ως ένα “ναυτικό ανοιχτών θαλασσών” (“deep blue water Navy”) ενώ θεωρείται και ο εμπνευστής του προγράμματος του τουρκικού εγχώριου «Εθνικού Πλοίου» (Milgem) που έδωσε τις κορβέτες κλάσης Ada.

Το κολοσσιαίο πρόγραμμα ναυπήγησης του τουρκικού Ναυτικού, οφείλεται ως έμπνευση και στρατηγική υλοποίησης στον Οζντέν Ορνέκ.

Καταδικάστηκε σε 20 χρόνια κάθειρξη το 2012, ως “συνωμότης κατά της δημοκρατίας” λόγω της εμπλοκής του στην υπόθεση “Βαριά” (αυτός θα υλοποιούσε το ναυτικό σκέλος το σχέδιο “Suga” για απόβαση στις Οινούσσες) και έμεινε 41 μήνες στη φυλακή.

Αποφυλακίστηκε όταν ο εισαγγελέας αποφάσισε πως τα εις βάρος του στοιχεία ήταν πλαστά.

Τον περασμένο Ιανουάριο έχασε τον έναν από τους δυο γιους του, τον Μπουράκ.

Το 2016 ο αποθανών ναύαρχος ε.α , Ozden Ornek, δημοσίευσε ένα ιστορικό άρθρο με τίτλο “Denizci Türkiyeyi Düşünelim” (Ας στοχαστούμε την ναυτική Τουρκία) .

Και αναφέρει στην απαίτηση Ερντογάν να αναθεωρηθεί η Συνθήκη της Λωζάννης . Επισημαίνει στους αναγνώστες του, ότι ο σουλτάνος Αμπντουλχαμίτ ήταν εκείνος που εγκατέλειψε τον οθωμανικό Στόλο στον Κεράτιο και τον άφησε εκεί για να σαπίσει και αυτός ευθύνεται για την απώλεια του Αιγαίου και όχι η συνθήκη τη Λωζάνης!

Ο ναύαρχος υποστηρίζει ότι : “Ένα μέρος των Νησιών του Αιγαίου δεν χάθηκε με τη Λωζάννη, αλλά εξαιτίας της ανυπαρξίας Στόλου. Είναι ολοφάνερο ότι μερικοί από αυτούς που μας κυβερνούν πρέπει να μάθουν αυτή την αλήθεια.”

Επιγραμματικά ο κ. Ozden αναφέρει τα εξής:

“…Είναι εύνοια της τύχης να ζεις σε μια παράκτια χώρα. Πόσα κράτη στον κόσμο έχουν αυτή την τύχη;

Είμαστε ναυτικοί; Η απάντηση στο ερώτημα θα μειώσει το ηθικό μας. Για την μεγάλη πλειοψηφία μας η θάλασσα είναι ένα περιβάλλον που χρησιμοποιούμε για να δροσιστούμε το καλοκαίρι. Είναι ελάχιστοι αυτοί που σκέπτονται διαφορετικά. Δεν μας αρέσουν τα ψάρια. Κι ένα μεγάλο τμήμα του λαού δεν έχει δοκιμάσει ποτέ ψάρι.

Όταν ήμουν υπαρχηγός ρώτησα έναν φαντάρο που είχε έρθει από τα νοτιοανατολικά κι είδε για πρώτη φορά τη θάλασσα “Σε τι μοιάζει η θάλασσα;”. Μου απάντησε τους αγρούς με τα στάχυα. Όταν τον ρώτησα “γιατί;” μου είπε “όταν φυσάει ο άνεμος η θάλασσα κυματίζει όπως τα στάχυα”. Αυτές είναι οι γνώσεις των συμπολιτών μας για τη θάλασσα.

Κύκλοι που θαυμάζουν τον σουλτάνο Αμπντουλχαμίτ ισχυρίζονται ότι ανέπτυξε το Ναυτικό! Ο ισχυρισμός αυτός είναι σωστός κατά μια άποψη. Ο σουλτάνος δεν πίστευε στο Ναυτικό , γιατί το φοβόταν.

Από το 1876 αποφάσισε να εγκλωβίσει τα πλοία του Στόλου στον Κεράτιο. Είχε βιώσει την πολιορκία των ανακτόρων του Ντολμάμπαχτσε από τον Huseyin Avni Pasa που εξεγέρθηκε εναντίον του σουλτάνου Αμπτουλαζίζ. Φοβήθηκε τόσο πολύ από το περιστατικό αυτό που δεν διέμεινε ποτέ στα ανάκτορα του Ντολμάμπαχτσε.

Σύμφωνα με το πολεμικό σχέδιο που καταστρώθηκε το 1897 , στον ελληνο-τουρκικό πόλεμο, ο οθωμανικός Στόλος θα έπληττε τις ελληνικές δυνάμεις στο Αιγαίο. Για τον σκοπό αυτό τα πολεμικά πλοία θα έβγαιναν για πρώτη φορά έξω από τον Κεράτιο μετά από σχεδόν 20 χρόνια. Μόλις έφτασαν στη Γέφυρα του Γαλατά άρχισαν να σκάνε τα καζάνια και να παρουσιάζονται βλάβες.

Ο αρχηγός του Στόλου Hasan Rahmi Pasa κατάφερε να αγκυροβολήσει τα πλοία στον Άγιο Στέφανο, για να γίνουν οι απαραίτητες επισκευές. Εύστοχα σκέφθηκε να κάνει δοκιμαστικές βολές με τα πυροβόλα για να δει αν λειτουργούν.

Από την άσκηση προκλήθηκαν καινούργιες ζημιές. Μόνο 2-3 πλοία κρίθηκαν αξιόμαχα. Έτσι, αναγκάστηκαν να κάνουν αλλαγή σχεδίων και να αποσύρουν το Στόλο από τον Πόλεμο. Στη συνέχεια αποφασίστηκε η κατάργηση του Στόλου. Εάν δεν ερχόταν ο Ατατούρκ σήμερα δεν θα είχαμε πολεμικά πλοία. Την εποχή της Λωζάννης δεν υπήρχε τουρκικός Στόλος να διεκδικήσει και να υπερασπιστεί τα νησιά του Αιγαίου. Γι αυτό το λόγο η τουρκική αντιπροσωπεία κατά τη διάρκεια των συνομιλιών επέμεινε στη διεκδίκηση της Μοσούλης».

Ο κ. Ερντογάν βέβαια, επιμένει να αγνοεί την ιστορική πραγματικότητα. Ας μην ξεχνά, όμως, ότι μπορεί να απέκτησε πλοία , αλλά αυτά χρειάζονται έμπειρους, ικανούς ναυτικούς για να είναι αποτελεσματικά. Και όπως φαίνεται σε αυτό τον τομέα οι ελλείψεις είναι ανυπέρβλητες.

Αναφορά σε αυτόν κάνει ο επιτελικός πλοίαρχος (Deniz Kurmay Albay) Ali Türkşen, του τουρκικού Ναυτικού, που δικάστηκε μαζί του 12ο Κακουργιοδικείο της Κωνσταντινούπολης (İstanbul 12. Ağır Ceza Mahkemesinde) για συμμετοχή στο “Σχέδιο Κλωβός” (“Kafes Eylem Planı”) και στο Σχέδιο Δολοφονίας Ναυάρχων (“Amirallere Suikast”)υποσχέδια του κύριου σχεδίου “Βαριά”, με βάση τα οποία αξιωματικοί που ανήκαν κυρίως στο Πολεμικό Ναυτικό, θα πραγματοποιούσαν ένοπλες προβοκατόρικές ενέργειας, με σκοπό την ανατροπή της κυβέρνησης Ερντογάν.

Ο Τούρκος ανώτερος επιτελικός αξιωματικός, που διετέλεσε και Διοικητής του Συγκροτήματος Υποβρυχίων Καταστροφών (SAT Grup Komutanı) το διάστημα 1990-1997, στη διάρκεια της απολογίας του στο δικαστήριο, μεταξύ άλλων είπε και τα εξής:

“Ο αρχηγός του ΤΠΝ, ναύαρχος Οζντέν Ορνέκ, με διέταξε να γράψω σε ένα βιβλιαράκι τα όσα έζησα ως διοικητής της ομάδος που αποβιβάστηκε στο Καρντάκ. Αν διαβάσετε αυτό το βιβλίο θα καταλάβετε γιατί δεν είναι δυνατόν ποτέ ένας από μας να γίνει τρομοκράτης.

Στις 30 Ιανουαρίου 1996, στις 21:33, εμείς πληρώσαμε από τη τζέπη μας τη βενζίνη για το φουσκωτό που μας έβγαλε στο Καρντάκ. Το βράδυ εκείνο αγοράσαμε βενζίνη με την πιστωτική κάρτα του Ερτζάν Κιρίτστεπε (Ercan Kireçtepe), που τη στιγμή αυτή βρίσκεται εδώ, ανάμεσά μας.

Η απόδειξη από εκείνη τη συναλλαγή είναι εδώ. Όλοι βάλαμε λεφτά από τη τζέπη μας εκείνη τη νύχτα και αγοράσαμε από το παντοπωλείο ψωμί, και τυρί.

Εκείνο το βράδυ, στις 01:40 αποβιβαστήκαμε στη βραχονησίδα. Και σήμερα δικαζόμαστε σ’ αυτό το δικαστήριο. Ο τότε αρχηγός του ΠΝ, Ναύαρχος Γκιουβέν Έρκαγια (Güven Erkaya), εκείνο το βράδυ μου τηλεφώνησε και μου είπε: ‘Παιδί μου, ακόμα δεν είστε έτοιμοι;’ Φυσικά τον πίεζε η Τανσού Τσιλέρ.

Εμείς αγοράσαμε βενζίνη με την πιστωτική του Ερτζάν Κιρίτστεπε και έτσι ξεκινήσαμε με το φουσκωτό. Φυσικά, τότε όλοι και τί δεν θα δίνανε για αν είναι στη θέση μας.

Τώρα όμως, δυο από τα άτομα που αποβιβαστήκαμε τις πρωινές ώρες της 31ης Ιανουαρίου 1996 στη βραχονησίδα Καρντάκ και υψώσαμε την τουρκική σημαία, υποστέλλοντας την ελληνική, εγώ και ο Ερτζάν Κιρίτστεπε, δικαζόμαστε σ’ αυτήν την αίθουσα. Πως φθάσαμε εδώ δεν γνωρίζω, αλλά μπορεί να σας πει ο Οζντέν Ορνέκ ότι κάναμε για την πατρίδα αυτό που έπρεπε.”

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!

Ο Τούρκσεν, κατά την απολογία του, έδειξε στο δικαστήριο την απόδειξη από την πιστωτική με την οποία αγόρασαν βενζίνη αξίας 16 εκατ. 730 χιλιάδων λιρών.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.

Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com

Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.