Με παρέμβαση του ίδιου του Αμερικανού προέδρου Ν.Τραμπ, του οποίου τον ρόλο-«κλειδί» είχε υπογραμμίσει σε χθεσινό δημοσίευμά του το pronews.gr, επήλθε τελικά συμφωνία μεταξύ της Ελλάδος και των ΗΠΑ για την αναβάθμιση των 85 μαχητικών αεροσκαφών F-16C/D Block 52+ και «Advanced» στην υπέρτατη έκδοση Viper της μακράς εξέλιξης του F-16, με ραντάρ AESA και σύστημα επικοινωνιών Link 16.
Mε ανακοίνωσή του το γραφείο Τύπου του πρωθυπουργού ενημερώνει αρχικά ότι θα συγκληθεί έκτακτο ΚΥΣΕΑ το μεσημέρι του Σαββάτου, 28 Απριλίου, υπό τον Αλέξη Τσίπρα για την αναβάθμιση των μαχητικών αεροσκαφών F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας, ενώ εν συνεχεία ο Π.Καμμένος, ανακοίνωσε την απόφαση του ΚΥΣΕΑ να εγκρίνει το πρόγραμμα.
«Ενημέρωσα το ΚΥΣΕΑ πως η πλευρά των ΗΠΑ έκανε, καταρχήν δεκτή, την αναθεωρημένη πρόταση της Ελλάδας. Μια πρόταση που λαμβάνει υπόψη τις δημοσιονομικές δεσμεύσεις της Ελλάδας και το πρόγραμμα πρέπει να προχωρήσει».
Με μια ανάρτησή του στο Τwitter ο υπουργός Άμυνας Πάνος Καμμένος χαρακτήρισε «Μεγάλη μέρα για την Πολεμική Αεροπορία» την απόφαση του ΚΥΣΕΑ.
Το ΚΥΣΕΑ ενέκρινε ομόφωνα το πρόγραμμα αναβάθμισης των F-16 σε VIPER μετά την αποδοχή κατ´ αρχήν από την Αμερικανική πλευρά του προγράμματος πληρωμών βάση του εγκεκριμένου προϋπολογισμού του ΥΕΘΑ. Μιά μεγάλη ημέρα για την ΠΑ
— Panos Kammenos (@PanosKammenos) April 28, 2018
Ετσι μετά το αμερικανικό «πράσινο φως» και την παρέμβαση του προέδρου των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ που διευκόλυνε σε πολλά σημεία το πρόγραμμα αποπληρωμής, το ΚΥΣΕΑ ενέκρινε ομόφωνα το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού 85 αεροσκαφών και την αναβάθμιση των λοιπών F-16, ant;i 1,23 δισ. ευρώ, μια επιλογή που στηρίζει και η ΝΔ.
Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που εν τέλει, καταλήγει σε νίκη του ίδιου του υπουργού Εθνικής Αμυνας Π.Καμμένου που τήρησε σκληρή τακτική στις διαπραγματεύσεις, μέχρι τέλους, αλλά και για την πρώτη απόφαση, ουσιαστικής ενίσχυσης των ΕΔ και ειδικότερα της Αεροπορίας.
H απόφαση ήρθε κυριολεκτικά στο… 90′ αφού την ερχόμενη Δευτέρα έληγε η δεύτερη προθεσμία για αποδοχή της LoA από ελληνικής πλευράς.
Πλέον με την οριστικοποίηση του προγράμματος εκσυγχρονισμού, εισέρχεται και σε τροχιά προετοιμασίας και το πρόγραμμα του Νέου Μαχητικού Αεροσκάφους, μια απόφαση που όπως αποκάλυψε ο υπουργός Εθνικής Αμυνας Π.Καμμένος στην συνέντευξη του την περασμένη Τετάρτη, θα επιλέξει το 2021 τον τύπο που θα ενισχύσει την Πολεμική Αεροπορία και ανάλογα με το είδος της απειλής που θα έχει σχηματιστεί από τα ανατολικά με την προμήθεια F-35 και την απόκτηση των S-400.
Η ανακοίνωση για το ΚΥΣΕΑ και την αναβάθμιση των F-16
«Υπό τον Πρωθυπουργό, Αλέξη Τσίπρα, συνεδρίασε σήμερα το Κυβερνητικό Συμβούλιο Εξωτερικών και Άμυνας.
Το ΚΥΣΕΑ συνεδρίασε εκτάκτως σε συνέχεια της συνεδρίασης της περασμένης Δευτέρας με αντικείμενο την αναβάθμιση των αεροσκαφών F-16.
Κατόπιν ενημέρωσης του υπουργού Εθνικής Άμυνας ότι η Αμερικανική πλευρά έχει καταρχήν αποδεχθεί την αναθεωρημένη ελληνική πρόταση, που λαμβάνει υπόψη τις δημοσιονομικές δεσμεύσεις της χώρας τα επόμενα έτη, το ΚΥΣΕΑ ομοφώνως ενέκρινε την υλοποίηση του προγράμματος αναβάθμισης 85 αεροσκαφών».
Το βασικό πρόγραμμα περιλαμβάνει την απαίτηση αναβάθμισης των 30 F-16 Block.52+ Advanced (Peace Xenia IV) και των 54 F-16 Block.52+ (Peace Xenia III) στο επίπεδο Viper και, με τα απάρτια που θα προκύψουν, την αναβάθμιση των 38 F-16 Block.50 και των 32 F-16 Block 30 στον επίπεδο F-16 M6.5, αν τελικά δεν πωληθούν.
Θα έχει διάρκεια 8-10 χρόνια, δηλαδή το πέρας ολοκλήρωσης τοποθετείται στην περίοδο 2025-2027.
Η ανάπτυξη της αναβαθμισμένης διαμόρφωσης θα ξεκινήσει στα τέλη του 2019 και θα ολοκληρωθεί στα τέλη του 2020 ενώ τα πρώτα αεροσκάφη θα ενταχθούν στην ΕΑΒ (Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία) για την εγκατάσταση των συλλογών αναβάθμισης στα τέλη του 2020.
Η πιστοποίηση του λογισμικού αναμένεται να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2021, ενώ οι παραδόσεις των 6 πρώτων συλλογών αναμένονται στις αρχές του 2021 (απαιτείται χρόνος 24 μηνών από τη στιγμή της παραγγελίας μέχρι την παράδοση της συλλογής, συνεπώς οι παραπάνω χρόνοι είναι συνάρτηση του πότε θα υπογραφή η σύμβαση και θα ενεργοποιηθεί η LOA).
Οι δυνατότητες του F-16 VIPER
Το F-16 Viper( σ.σ στα ελληνικά viper σημαίνει οχιά) ενσωματώνει πολύ προχωρημένες δυνατότητες ως μέρος ενός πακέτου αναβάθμισης ώστε τα F-16 να μπορούν να λειτουργούν μαζί με μαχητικά 5ης γενιάς όπως τα Stealth F-35 και F-22.
To F-16V αποκαλύφθηκε για πρώτη φορά σε εναέριο σόου στην Σιγκαπούρη τον Φεβρουάριο του 2012.
Η Lockheed Martin έλαβε ποσό 1,85 δισεκατομμυρίων δολαρίων από την κυβέρνηση των ΗΠΑ για την αναβάθμιση 145 μαχητικών F-16A/B Block 20 για την Ταιβάν τον Οκτώβριο του 2012, στην έκδοση Viper.
Ανάμεσα στις βελτιώσεις παρέχονται αναβαθμισμένος υπολογιστής αποστολής, ηλεκτρονικά συστήματα πτήσης τελευταίας τεχνολογίας και πολύχρωμες οθόνες με μεγάλη ανάλυση. Παρέχεται επίσης κράνος με ενσωματωμένα σκοπευτικά.
Στα Viper υπάρχει αναβαθμισμένο σύστημα ανταλλαγής πληροφοριών Link-16 και αναγνώρισης εχθρού ή φίλου.
Διαθέτει επίσης ενσωματωμένο σύστημα ακριβείας GPS με αυτοματοποιημένο σύστημα αποφυγής σύγκρουσης στο έδαφος, που ειδοποιεί τον πιλότο όταν πετάει πολύ χαμηλά με μικρή ορατότητα.
Ανάμεσα στα οπλικά συστήματα που το F-16V είναι πύραυλοι αέρος-αέρος υπέρυθρης καθοδήγησης AIM-9 Sidewinder, Magic II και ASRAAM και μεγάλου βεληνεκούς με καθοδήγηση ραντάρ AIM-7, Sky Flash και AIM-120.
Μπορεί επίσης να εκτοξεύσει τους πυραύλους με διευρυμένο «οπτικό πεδίο» AIM-9X, Python IV, AIM-132 ASRAAM και IRIS-T.
Για στόχους στην θάλασσα μπορεί να «φορέσει» τους πυραύλους AGM-119/AGM-84/AGM-65G και τους AGM-65 Maverick για στόχους στο έδαφος.
Παράλληλα μπορεί να εκτοξεύσεις βόμβες καθοδηγούμενες με λέιζερ GBU-15 και διανομείς βομβιδίων.
Το ισχυρό όπλο όμως του Viper είναι το ραντάρ AESA που το δίνει την δυνατότητα στοχοποίησης παντός καιρού με υψηλής ευκρίνειας απεικόνιση.
Επίσης δίνει την δυνατότητα ταυτόχρονης απεικόνισης στόχων σε αέρα και έδαφος.
Οι δυνατότητες του ραντάρ πολλαπλασιάζονται με το σκοπευτικό σύστημα Sniper.
Ο κινητήρας Pratt & Whitney F100-PW-229 ή ο General Electric F110-GE-129 που μπορεί να χρησιμοποιήσει δίνουν μεγάλη ισχύ.
Ο F100-PW-229 δίνει ώθηση 29,100 λιβρών ενώ ο F110-GE-129 δίνει ώθηση 29,500 λιβρών. Το αεροσκάφος μπορεί να αναπτύξει ταχύτητα που φτάνει τα 2 Mach 2 και μπορεί να διανύσει φορτωμένο με οπλικά συστήματα αποστάσεις 1,740 ναυτικά μίλια.
Αξίζει να σημειώσουμε ότι την ονομασία Viper που σημαίνει οχιά την έχουν δώσει οι πιλότοι και οι συντηρητές του. Η επίσημη ονομασία που έχει δοθεί στο αεροσκάφος είναι Fighting Falcon (Μαχόμενο Γεράκι).
Γενικά χαρακτηριστικά:
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.