Σοβαρά ερωτήματα δημιουργούνται από την τρίτη κατά σειρά αναβολή της συζήτησης στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, του προγράμματος της αναβάθμισης των μαχητικών F-16 Βlock 50 της ΠΑ, μια αναβολή που εξυπηρετεί μόνο τη Τουρκία και την τουρκική προσπάθεια να «γονατίσει» την Ελλάδα με την ανατροπή του ισοζυγίου ενόπλων δυνάμεων;
Πρόκειται για την αναβάθμιση των 38 F-16C/-D Block 50 του προγράμματος «Peace Xenia II», που εντάχθηκαν σε υπηρεσία πριν από 23-25 έτη, και ο οποίος και παρά το γεγονός ότι είχε συνδεθεί -και δικαίως- με το πρόγραμμα της αναβάθμισης των 84 F-16 Βlock 52+/Adv., όπως σημειώνει το defencenet.gr, εντούτοις ακόμη είναι στον αέρα ή καλύτερα στο έδαφος.
Η αναβάθμιση αυτή θα αποδώσει μαχητικά σε διαμόρφωση όμοια με αυτή των Block 52+, δηλαδή το μέγιστο επίπεδο στο οποίο μπορεί να βρεθούν χρησιμοποιώντας υπάρχοντα υλικά.
Και εδώ βέβαια τα ερωτήματα είναι καίρια: Για ποιο λόγο κάποιοι δεν θέλουν να προχωρήσουν στην αναβάθμιση των 38 μαχητικών ακόμη δε περισσότερο, γιατί δεν εντάσσουν σε αυτή και την αναβάθμιση των 32 F-16 Βlock 30; Μόνο αν εργάζονταν για τα συμφέροντα της Τουρκίας θα μπορούσαν να αναβάλουν ένα τέτοιο πρόγραμμα.
Το ότι αγοράστηκαν ή θα αγοραστούν 24 Rafale F.3 δεν λέει τίποτα από μόνο του ή μάλλον «λέει» πολλά: Ότι για νέα όπλα δισεκατομμυρίων ευρώ, με ότι αυτό συνεπάγεται, υπάρχει «ενδιαφέρον» από πλευράς κυβέρνησης.
Για μια οικονομική αναβάθμιση απίστευτα κρίσιμων μαχητικών με ήδη υπάρχοντα συστήματα, δεν υπάρχει «οικονομικό ενδιαφέρον». Άρα…
Για ποιο λόγο κάποιοι προσπαθούσαν να πουλήσουν στο εξωτερικό τα 32 F-16 Βlock 30 και ευτυχώς μια τέτοια συμφωνία δεν στάθηκε δυνατό να υλοποιηθεί,
Νομίζουν ότι με τα 24 Rafale η ΠΑ ξαφνικά θα γίνει υπερδύναμη, έχοντας την πολυτέλεια να αποσύρει αεροσκάφη σαν η χώρα να συνορεύει με το Βέλγιο εξ Ανατολάς και με το Λουξεμβούργο και τη Δανία από το βορρά;
Ή ο σκοπός της μη αναβάθμισης των Βlock 50 είναι η σταδιακή απαξίωση των αεροσκαφών, όπως συνέβη και με τα block 30 έτσι ώστε να τα καταστήσουν «περιττά», σε μια περίοδο όπου ένας πόλεμος ή τουλάχιστον μια σύγκρουση με την Τουρκία φαίνεται όλο και πιο πιθανή.
Ζουν στην Ελλάδα αυτοί ή έχουν μεταναστεύσει κάπου στην κεντρική Ευρώπη ή ακόμη μακρύτερα;
Να σημειωθεί ότι και τα Βlock 30 με τις περισσότερες από τρεις δεκαετίες σε υπηρεσία, λόγω των προγραμμάτων δομικής αναβάθμισης που μέχρι σήμερα έχουν εφαρμοστεί, τα μαχητικά έχουν ακόμη σημαντικό υπολειπόμενο όριο ζωής.
Μάλιστα, με στοχευμένες δομικές τροποποιήσεις εκτιμάται ότι το όριο ζωής μπορεί να αυξηθεί περαιτέρω στις 10.000 ώρες πτήσης (κατά μέσο όρο, κάθε μαχητικό της έκδοσης έχει συμπληρώσει 5.000 ώρες πτήσης).
Κοινό χαρακτηριστικό του προγράμματος είναι η χρήση απαρτίων (LRUs) που προέρχονται από τα 84 μαχητικά των υπό αναβάθμιση F-16 Adv. και Block 50/52, αξιοποιώντας υλικά που αλλιώς θα διαγραφούν ως… άχρηστα! Δηλαδή ανήκουν στην Ελλάδα και δεν θα πληρωθούν!
Σε διαφορετική περίπτωση τα 70 Block 30 και Block 50, που αντιπροσωπεύουν το 45% του στόλου των F-16 και το 30% του συνολικού στόλου των μαχητικών, σταδιακά θα απαξιωθούν και εκ των πραγμάτων θα απαιτηθεί η αντικατάστασή τους.
Αντί την παρούσα περίοδο να συζητάμε τον εκσυγχρονισμό των 70 F-16 Block 30 και 50, θα έπρεπε να ασχολούμαστε με το πώς θα εκτελεστούν ομαλά και θα συντονιστούν στο μέγιστο δυνατό βαθμό τα τρία προγράμματα εκσυγχρονισμού (Viper, Block 30 και Block 50), ώστε η Π.Α. να διαθέτει επαρκή αριθμό ετοιμοπόλεμων μαχητικών για να αντιμετωπίσει την τουρκική επιθετικότητα.
Επαναλαμβάνουμε: Δεν θα αγοράσουμε τις συλλογές αναβάθμισης! Υπάρχουν έτοιμες! Θα πληρωθεί μόνο το εργατικό κόστος και η αντικατάσταση ορισμένων απαρτίων.
Όμως ακόμη και τώρα αν αποφασιστεί η αναβάθμιση των 70 μαχητικών, σε μερικά χρόνια η Π.Α. θα διαθέτει μία σύγχρονη δύναμη 154 F-16 που με αυξημένων δυνατοτήτων όπλα (όπως οι συλλογές κατεύθυνσης βομβών Spice και τα υπερηχητικά όπλα προσβολής ακριβείας Rampage, θα μπορεί να επιφέρει καταστρεπτικά πλήγματα στον αντίπαλο.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.