Ο πλέον προηγμένος πύραυλος υπέρυθρης καθοδήγησης, αέρος-αέρος IRIS-T των ελληνικών Μοιρών F-16 της ΠΑ, έλαβε τελική πιστοποίηση ως βλήμα αέρος-επιφανείας και αέρος-εδάφους από τη νορβηγική Αεροπορία κτυπώντας ναυτικούς στόχους μικρού ίχνους που έπλεαν με μεγάλη ταχύτητα ή εκινούντο επί εδάφους.
Σε δοκιμές που έγιναν στην Νορβηγία για λογαριασμό και της ελληνικής Π.Α. (χρησιμοποιείται και από άλλα 5 κράτη) κατέδειξαν ικανότητα εγκλωβισμού, εκτόξευσης και αποτελεσματικού πλήγματος κατά μικρού ταχέως σκάφους.
Μάλιστα οι δοκιμές έγιναν από νορβηγικό F-16AM, του οποίου του ραντάρ είναι μικρότερων επιχειρησιακών δυνατοτήτων σε σχέση με το AN/APG-68(V)9 των ελληνικών F-16 Block 52+ και Adv. και σίγουρα πολύ μικρότερων δυνατοτήτων από το ραντάρ AESA που θα είναι επιχειρησιακό στα πρώτα ελληνικά F-16 από το 2023.
Η εξέλιξη είναι πολύ σημαντική, καθώς πλέον τα ελάχιστα και σε περιορισμένη διαθεσιμότητα λόγω έλλειψης ανταλλακτικών παλαιά 2000EGM/BGM που έφεραν τα μοναδικά βλήματα ΑΜ-39 Εxocet που μπορούσαν να πλήξουν σκάφη επιφανείας, αποτελούν έναν κρίσιμο “συνεταίρο” σε αποστολές αέρος-επιφανείας στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο
Επίσης, στις ίδιες δοκιμές πιστοποιήθηκε και η ικανότητα κρούσης αέρος – εδάφους ύστερα από δοκιμαστική εκτόξευση κατά στόχου εδάφους από νορβηγικό F-16 τον περασμένο Σεπτέμβριο.
Στην Πολεμική Αεροπορία εξοπλίζει τα F16 block 52 + και σε συνδυασμό με το HMCS δίνει την δυνατότητα στους Έλληνες πιλότους να επιτύχουν εγκλωβισμό και κατάρριψη εχθρικών στόχων που πετούν με γωνιακή απόκλιση 90 (τουλάχιστον) μοιρών από την πορεία του αεροσκάφους,χάρη στο σύστημα κατευθυνόμενης ώσης (TVC) των συνδεδεμένων αεροδυναμικών επιφανειών στην ουρά του βλήματος.
Το βλήμα πιστοποιήθηκε ότι μπορεί να πλήξει σκάφη μεγέθους πυραυλακάτου και πάνω, από απόσταση 30 χλμ.! Μεγαλύτερη κατά 5 χλμ από την μέγιστη απόσταση που μπορεί να πλήξει εχθρικά μαχητικά.
Ο πύραυλος που είναι κοινής ανάπτυξης 6 κρατών, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, όπως προείπαμε, ξεκίνησε να παραδίδεται στις χώρες-εταίρους.
Ο πύραυλος φέρει κεφαλή υπέρυρθης καθοδήγησης (IIR), έχει μήκος 2,94μ, διάμετρο 127mm και βάρος 89 κιλά.
Για την εμπλοκή του στόχου επιφανείας η μόνη αλλαγή που απαιτήθηκε αφορούσε την τροποποίηση του λογισμικού μόνο.
Η εξέλιξη, ειδικά σε αυτή την χρονική στιγμή, είναι πολύ σημαντική, καθώς τα ελληνκά F-16 αποκτούν δυνατότητα πλήγματος κατά ναυτικών στόχων από σχετική απόσταση ασφαλείας και μάλιστα από ένα όπλο που βρίσκεται σε επιχειρησιακή αφθονία στο ελληνικό οπλοστάσιο (300 μονάδες).
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.