Μετά από 9 χρόνια θα τελειώσει το «λίφτινγκ» 85 μαχητικών F-16 κατόπιν διακρατικής συμφωνίας Ελλάδος-ΗΠΑ που αναμένεται να οριστικοποιηθεί τις επόμενες ημέρες, όταν και θα παραληφθεί από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας η τελική επιστολή LOA (Letter of Acceptance) από την Ουάσιγκτον, που σημαίνει ότι τότε το 2026 (έχει τελειώσει ουσιαστικά το 2017) η ΤΗΚ θα έχει παραλάβει το σύνολο των τουρκικών F-35, δηλαδή 100 μονάδες και ο Θεός βοηθός.
Η ουσία ποια είναι; Ότι θα διατεθούν πολύτιμοι οικονομικοί πόροι για ένα μακρόχρονο project το οποίο θα μειώσει κι άλλο την διαθεσιμότητα των μαχητικών της ΠΑ σε πολύ κρίσιμα χρόνια για το Έθνος (αναμένεται με τον έναν ή τον άλλο τρόπο να ανακηρυχθεί ΑΟΖ τα επόμενα χρόνια, Ισραηλινοί και Αιγύπτιοι δεν μπορούν να περιμένουν άλλο την Ελλάδα) που επί της ουσίας όταν θα έχει τελειώσει δεν θα έχει προσφέρει κανένα στρατηγικό πλεονέκτημα στην Ελλάδα αφού τότε η Τουρκία θα διαθέτει το σύνολο της δύναμης της μαχητικών 5ης γενιάς.
Αν όλα πάνε καλά το πρόγραμμα ανακατασκευής των F-16 ξεκινήσει μέσα στο 2018 και το 2026 το πρώτο από τα F-16 που θα έχει αναβαθμιστεί στην έκδοση «Viper», θα είναι περίπου οκτώ ετών!
Για να γίνει κατανοητό αυτό αρκεί να αναλογιστούμε ότι πριν οκτώ χρόνια παραλήφθηκαν τα F-16 Block 52+ advanced που τελικώς θα κάνουν και αυτά «λίφτινγκ»
Να πούμε επίσης ότι τίποτα δεν εμποδίζει τους Τούρκους να αναβαθμίσουν και αυτοί τα δικά τους με διαφορά 2-3 ετών από εμάς αλλά στο μεταξύ θα έχουν τα F-35.
Όπως ήδη σας έχουμε ενημερώσει οι εργασίες αναβάθμισης των ηλεκτρονικών συστημάτων και αντικατάστασης του ραντάρ των F-16 θα γίνουν στην ΕΑΒ. ]
θα παραδίδονται από την ΕΑΒ περί τα 12 αεροσκάφη το χρόνο. Το πρώτο αεροσκάφος θα πάει στις ΗΠΑ για την αναβάθμιση και πιστοποίηση και τα υπόλοιπα θα αναβαθμιστούν στην ΕΑΒ.
Στην Πολεμική Αεροπορία λένε ότι κατά προτεραιότητα θα εκσυγχρονιστούν τα F-16 που σήμερα βρίσκονται στο έδαφος λόγω βλαβών ή απουσίας ανταλλακτικών.
Μόνο για την παραγωγή του εργοστασιακού πρωτότυπου θα απαιτηθούν 18 με 24 μήνες και αυτό για να πιστοποιηθεί στη συνέχεια από την εταιρεία και την ΠΑ ότι πληροί τις προδιαγραφές που έχουν τεθεί.
Το πρώτο αναβαθμισμένο F-16 θα πετάξει μέχρι το Fort Worth του Τέξας όπου βρίσκονται οι εγκαταστάσεις της Lockheed για έλεγχο, πιστοποίηση και τελική έγκριση των εργασιών, ώστε να ξεκινήσει ο εκσυγχρονισμός και των υπολοίπων μαχητικών.
Μάλιστα ο Α/ΓΕΑ είπε πως η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα να επιλέξει και την εταιρεία για την αναβάθμιση των F-16, καθώς υπάρχουν εταιρείες οι οποίες έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για το πρόγραμμα, δηλαδή η εξής μια BAE Systems, ενώ είπε πως η συμφωνία για τα F-16 θα έχε υπογραφεί πριν το τέλος του έτους.
Έτσι η ΠΑ ευελπιστεί ότι σε διάστημα δύο μηνών θα έχει ολοκληρώσει την αιτιολόγηση των εταιρειών που προτείνουν πρόγραμμα αναβάθμισης, θα έχει καταλήξει στις λεπτομέρειες του προγράμματος με την εταιρεία που θα επιλεγεί και θα έχει υπογράψει!
Ανώτατες πηγές του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας αναφέρουν ότι στόχος είναι να αναβαθμιστεί ένας αριθμός 85 F-16 και συγκεκριμένα 55 F-16 Block 52+ και τα 30 τελευταίας παραλαβής F-16 Block 52+ Advanced.
Στο ΓΕΑ θεωρούν ότι θα καταφέρουν να πουλήσουν στην Κροατία, 12 F-16 Block 30 και να εισπράξουν 100 εκατ. ευρώ.
Η Πολεμική Αεροπορία έχει σήμερα 32 F-16 Block 30. Τα 20 μαχητικά που θα παραμέινουν σχεδιάζεται να συγκροτήσουν μια μοίρα εκπαίδευσης των νέων πιλότων στα F-16.
Στο Πεντάγωνο υποστηρίζουν επίσης ότι τα 37 αεροσκάφη Block 50 που δεν θα αναβαθμιστούν στην έκδοση Viper θα εκσυγχρονιστούν σε F-16 Block 52 από τα συστήματα που θα αφαιρεθούν από τα 85 F-16 που θα αναβαθμιστούν και δοθεί επιπλέον έργο στην ΕΑΒ.
Για να γίνει κατανοητό πόσο «χρήσιμο» θα είναι αυτό το «λίφτινγκ» αρκεί να θυμίσουμε ότι:
Συντριπτική υπεροχή του μαχητικού F-35A καταγράφηκε σε μερικές από τις πιο επικές αερομαχίες (εικονικές) στην ιστορία τoy NATO, όταν για πρώτη φορά το μαχητικό της USAF συνάντησε στην άσκηση Atlantic Trident (12-18 Απριλίου του 2017), γαλλικά μαχητικά Rafale και βρετανικά Eurofighter Typhoon, ορισμένα αποτελέσματα από τις οποίες άρχισαν να διαρρέουν.
Στην άσκηση συμμετείχαν και μαχητικά F-22 της USAF.
Το σκορ ήταν συντριπτικά υπέρ των αμερικανικών μαχητικών, 5ης γενιάς φυσικά, αλλά το ζητούμενο για την ελληνική πλευρά δεν είναι το πώς συμπεριφέρθηκαν τα ευρωπαϊκά μαχητικά απέναντι στο F-22, αλλά απέναντι στο F-35, καθώς σε έξι μήνες “κάτι κουρασμένα” Mirage 2000 και F-16 τρίτης γενιάς, της ΠΑ θα έχουν να αντιμετωπίσουν τα τουρκικά F-35Α.
Το αποτέλεσμα ήταν 18-0 απέναντι στο Rafale και 19-0 απέναντι στο Eurofighter και 16-1 απέναντι στα F-15E.
Tα Rafale και τα Eurofighter καταρρίπτονταν από ΑΙΜ-120 πολύ πριν καταλάβουν ότι υπάρχει εχθρός σε θέση βολής.
Το ραντάρ APG-81, του F-35 πραγματοποιούσε εντοπισμούς σε αποστάσεις πάνω πό 230 χλμ. εντεγκλωβισμούς σε αποστάσεις άνω των 150 χλμ. και πραγματοποιούσε βολές στο όριο βολής των ΑΙΜ-120 με τα αγγλογαλλικά μαχητικά, κυριολεκτικά να μην ξέρουν “από που τους ήρθε”!
Ουδέποτε προσέγγισαν σε αποστάσεις μικρότερες των 30 χλμ. και όταν το έκαναν όλα τα αγγλογαλλικά μαχητικά είχαν καταρριφθεί!
Ολα αυτά από ένα αεροσκάφος που δεν σχεδιάστηκε σαν αεροσκάφος εναέριας υπεροχής, ενάντια σε αεροσκάφη που σχεδιάστηκαν ως αεροσκάφη εναέριας υπεροχής (έστω ότι στο Rafale δόθηκε μία έμφαση σε αποστολές αέρος-εδάφους), αλλά πλέον κατέδειξε ότι την 4η από την 5η γενιά την χωρίζει ένα πραγματικό χάος, καθώς δεν είναι μόνο τα χαρακτηριστικά stealth, είναι και τα ηλεκτρονικά συστήματα που δίνουν συντριπτική πρωτοπορία.
Εντύπωση έκανε ότι ούτε στο σύστημα IRST του Eurofighter, φάνηκε χρήσιμο, καθώς οι βολές των F-35 γίνονταν εκτός του πεδίου βολής τους.
Στις ασκήσεις έλαβαν μέρος και μαχητικά F-15E με το μέρος των εχθρικών δυνάμεων και είχαν την ίδια τύχη.
Το ερώτημα μετά απ’ολα αυτά είναι πώς κάποιοι θεωρούν στην Ελλάδα ότι πρέπει να δαπανηθεί ένα τεράστιο ποσόν (1 δισ. αρχικά και μέχρι 3 δισ. στην συνέχεια) για να αναβαθμιστούν παλιά F-16 που επειδή θα αποκτήσουν ραντάρ AESA θα μπορούν να αρθρώσουν “αποτρεπτικό” λόγο απέναντι στις ορδές των τουρκικών F-35!
Οταν τα κατά τεκμήριο ανώτερα Rafale και Eurofighter, “τρώνε άγριο ξύλο” από τα μαχητικά της USAF που ακόμα μάλιστα-και αυτό έχει την σημασία του- δεν έχουν καν ολοκληρωμένο φάκελο πτήσης, καθώς θεωρείται ότι το μαχητικό ακόμα εξελίσσεται!