Ενα τηλεοπτικό οδοιπορικό-έρευνα στην συνοριογραμμή του Έβρου που επιχειρεί να καταγράψει την πραγματική κατάσταση της προσφυγικής κρίσης στην περιοχή, δημοσιεύει σήμερα το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων.
Πώς λειτουργεί το σύστημα των διακινητών από την Τουρκία, πού εστιάζουν τώρα τα παράνομα περάσματα και πώς αντιμετωπίζει η Αστυνομία τα κυκλώματα;
Το ΑΠΕ/ΜΠΕ επισκέφθηκε το Κέντρο κράτησης, το Κέντρο Ταυτοποίησης στο Φυλάκιο, μίλησε με κατοίκους των χωριών που βρίσκονται σχεδόν πάνω στα σύνορα, σε μια ακτίνα 70 χιλιομέτρων από το Διδυμότειχο στην Ορεστιάδα ως τις Καστανιές και κατέγραψε προσωπικές ιστορίες, ενώ μίλησε και η αντιστράτηγος της ΕΛΑΣ Ζαχαρούλα Τσιριγώτη.
Τον Απρίλιο πέρασαν από το ποτάμι 3.627 άτομα κυρίως από την Συρία, το Ιράκ και το Αφγανιστάν, ενώ μέχρι τα μέσα Μαΐου διέσχισαν τα υδάτινα σύνορα του ποταμού 808 αλλοδαποί.
Από το χωριό Πετράδες, χτισμένο σε ύψωμα, με την ανατολή του ήλιου φαίνεται πόσο κοντά είναι τα υδάτινα φυσικά σύνορα του ποταμού Έβρου και η Τουρκία. Διακρίνεται καθαρά απέναντι το τζαμί.
Ισαάκιο, Πύθειο, Πετράδες στη συνοριακή γραμμή από το Διδυμότειχο μέχρι την Ορεστιάδα τα χωριά απέχουν μερικές εκατοντάδες μέτρα από τις όχθες του ποταμού. Και σε αυτά τα σημεία αποβιβάζονται κυρίως πλέον, πρόσφυγες και οικονομικοί μετανάστες για να περάσουν από την Τουρκία στην Ελλάδα.
Ο λόγος απλός. Φτάνουν γρήγορα στον κεντρικό δρόμο χωρίς να αναγκαστούν να περάσουν από δύσβατα μέρη. Κυρίως όμως οι διακινητές τούς οδηγούν σε σημεία όπου ακόμη και αν εντοπιστούν από θερμικές κάμερες γνωρίζουν ότι δύσκολα οι περιπολίες της αστυνομίας θα τους συλλάβουν. Σε αυτό τον δρόμο από τον εγκαταλειμμένο πλέον σιδηροδρομικό σταθμό του Διδυμότειχου, μέχρι την έξοδο για Ορεστιάδα, πέρασαν κατά κύριο λόγο -σύμφωνα με τις αναφορές της αστυνομίας- 3.627 άτομα κυρίως από την Συρία, το Ιράκ, το Αφγανιστάν και το Μπάγκλαντές, ενώ μέχρι τα μέσα Μαΐου διέσχισαν τα υδάτινα σύνορα του ποταμού 808 αλλοδαποί.
Η εκτόξευση, ξαφνικά, στα ύψη, του αριθμού των ροών ανησύχησαν τα αρμόδια υπουργεία της ελληνικής ηγεσίας μήπως και στο Σχέδιο Ασπίδα που εκτός από τα αστυνομικά μέτρα προβλέπει και συνεργασία με τις απέναντι τουρκικές Αρχές, δημιουργηθήκαν κενά.
«Αφού είδαμε πριν από δύο εβδομάδες συνεχόμενα δύο μέρες 400 εισόδους, την τρίτη μέρα 350 την τέταρτη 300 κινητοποιήθηκε η ελληνική πλευρά σε διμερές επίπεδο και με πρωτοβουλία του κ. Βίτσα ο οποίος επικοινώνησε με τον ομόλογο του τον Τούρκο, έγινε μία συνάντηση υψηλών αξιωματούχων στην Κωνσταντινούπολη, για να μπορέσουμε να συζητήσουμε με την τουρκική πλευρά όλα τα προβλήματα που αντιμετωπίζαμε στον Έβρο, από την έλλειψη της συνεργασίας που υπήρχε πριν», τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η αντιστράτηγος Ζαχ. Τσιριγώτη.
«Σπρώχνουν τη βάρκα και σε ελάχιστο χρόνο περνάνε απέναντι, ή πολλές φορές δένουν σχοινιά από το άλλο μέρος και τραβάνε» θα μας πει ένας αγρότης, συνήθως όμως υπάρχουν σημεία όπου είναι ρηχά και μπορεί να περνάνε και με τα πόδια». Τα περάσματα από το Πραγγί είναι περισσότερο ασφαλή και ίσως γι αυτό οι τιμές των διακινητών διαφέρουν, Πολύ πιο φτηνό το τίμημα από ό,τι στο θαλάσσιο μέτωπο. «Εδώ υπολογίζεται ότι τα κυκλώματα των διακινητών παίρνουν από 250- 350 ευρώ το κεφάλι».
«Πριν από μερικές εβδομάδες το Πραγγί ήταν γεμάτο κυρίως από Σύρους αλλά τις τελευταίες δύο ημέρες ηρέμησαν τα πράγματα», θα μας πει στην κάμερα ένας 65χρονος.
Οι αυξομειώσεις των ροών σχετίζονται με την πολιτική του ίδιου του Ερντογάν και της τουρκικής κυβέρνησης, για να ασκήσουν πιέσεις προς πάσα κατεύθυνση, εκτιμά ο ίδιος κάτοικος στο Πραγγί και πρόκειται για μια άποψη που συμμερίζονται πολλοί παράγοντες στην περιοχή ακόμη και της FRONTEX που διακριτικά παρακολουθεί τις εξελίξεις.
Η παρουσία, όχι τόσο αριθμητικά (6 άτομα), αλλά κυρίως συμβολικά της FRONTEX στον Έβρο έχει μεγάλη σημασία αφού «στέλνει μήνυμα στην απέναντι πλευρά ότι τα φυσικά σύνορα του Έβρου είναι σύνορα της Ευρώπης», δηλώνει στην κάμερα ο διευθυντής της Αστυνομικής Διεύθυνσης Ορεστιάδας Πασχάλης Συριτούδης, ο οποίος τυπικά έχει υπό τις διαταγές του τη δύναμη FRONTEX.
Διακόσια δέκα οκτώ χιλιόμετρα του ποταμού Έβρου καθορίζουν τα σύνορα της Ελλάδας με την Τουρκία και την Βουλγαρία. Εκτός από ένα τμήμα 12,5 χιλιομέτρων μεταξύ νέας Βύσσας και Καστανιών όπου εκεί κατασκευάστηκε ο φράχτης.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=VFypxGuFA0c
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ