(Ανανέωση, αρχικό κείμενο 11.00) Εκχωρούν αρμοδιότητες έρευνας και διάσωσης στο Αιγαίο στην Τουρκία; Πολλά ερωτήματα που χρίζουν άμεσης απάντησης, προκαλεί η συνάντηση των Αρχηγών Ακτοφυλακής Ελλάδας-Τουρκίας καθώς γίνεται λόγο για συζήτηση θεμάτων έρευνας και διάσωσης.
Το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος/Ελληνικής Ακτοφυλακής στην Ακτή Βασιλειάδη στο λιμάνι του Πειραιά, επισκέφθηκε σήμερα ο Αρχηγός της Τουρκικής Ακτοφυλακής, Αχμέτ Κεντίρ.
Τον Τούρκο Αρχιπλοίαρχο υποδέχθηκε ο Αρχηγός του Λιμενικού, Αντιναύαρχος Σταμάτιος Ράπτης, κατά την επίσημη τελετή υποδοχής που έλαβε χώρα στον προαύλιο χώρο του Υπουργείου.
Στη συνέχεια έγινε ανταλλαγή αναμνηστικών θυρεών, ενώ ακολούθησε διμερής συνάντηση των αντιπροσωπειών των Ακτοφυλακών των δύο χωρών.
Ο κ. Κεντίρ ενημερώθηκε από ανώτερους αξιωματικούς του Λιμενικού Σώματος, παρουσία της ηγεσίας, για το θέμα της αντιμετώπισης των προσφυγικών ροών, καθώς και τη συνεργασία των δύο ακτοφυλακών σε θέματα έρευνας και διάσωσης.
Μετά το πέρας της συνεδρίασης επισημάνθηκε πως οι δύο πλευρές κατέληξαν σε πολύ εποικοδομητικά και αποδοτικά αποτελέσματα.
Επιπλέον, οι δυο Αρχηγοί συμφώνησαν στο θέμα της ενίσχυσης της διμερούς συνεργασίας στο πλαίσιο των μέτρων ανοικοδόμησης της εμπιστοσύνης μεταξύ των δυο χωρών.
Σύμφωνα με την πάγια τουρκική τακτική, η έρευνα και διάσωση για την Ελλάδα είναι στον 25η μεσημβρινό (!) ο οποίος όπως βλέπεται από τη φωτογραφία, τέμνει το Αιγαίο στη μέση.
Η Τουρκία αμφισβητεί το FIR – Flight Information Region Αθηνών, μέσα στα όρια του οποίου, γίνεται «έρευνα και διάσωση» σε περιπτώσεις αεροπορικών και ναυτικών ατυχημάτων.
Οπότε τι ακριβώς συζητήσαμε;
Ο Αρχηγός του ΛΣ-ΕΛΑΚΤ μέσω της συνάντησης με τον Τούρκο ομόλογο του νομιμοποιεί την τουρκική απαίτηση για έρευνα και διάσωση στον 25ο Μεσημβρινό.
Μέσα από το φαινομενικά «αθώο» θέμα της έρευνας και διάσωσης η Τουρκία επιδιώκει την «άλωση» του Αιγαίου.
Η ελληνική περιοχή ευθύνης για έρευνα και διάσωση SAR (Search and Rescue), έχει καθορισθεί με συμφωνία στο πλαίσιο Συνδιάσκεψης του ICAO το 1952 και συμπίπτει με την περιοχή του FIR (Flight Information Region) Αθηνών. Το FIR Αθηνών, οριοθετήθηκε στο πλαίσιο συνδιασκέψεων αεροναυτιλίας το 1950, 1952 και 1958. Η Τουρκία ήταν παρούσα και αποδέχθηκε αυτό τον καθορισμό, για τον οποίο υπεύθυνη ορίστηκε η Ελλάδα, πλην όμως, τον αμφισβητεί από τον Αύγουστο του 1974.
Το FIR Αθηνών καλύπτει ολόκληρο τον ελληνικό εθνικό εναέριο χώρο και επιπλέον διάσπαρτα τμήματα του διεθνούς εναερίου χώρου .το FIR Αθηνών. Ειδικότερα :
Το Βόρειο τμήμα ακολουθεί τα χερσαία σύνορα της Ελλάδος. Ανατολικά, ακολουθεί τη γραμμή όπου τελειώνουν τα τουρκικά χωρικά ύδατα στο Αιγαίο. Νοτιοανατολικά, η γραμμή συνεχίζει ως τον 34ο παράλληλο νοτίως του Καστελόριζου.
Νότια, διέρχεται κάτω από την Κρήτη, διασχίζοντας το Λιβυκό Πέλαγος ως το νοτιοδυτικό της άκρο, τον 19ο μεσημβρινό. Δυτικά, συνεχίζει παράλληλα με το ιταλικό FIR ως το βόρειο άκρο (41ος παράλληλος) όπου συναντά τα χερσαία σύνορα με την Αλβανία.
Το FIR, καθέτως, χωρίζεται σε κατώτερο (από την επιφάνεια της θάλασσας έως τα 24.500 πόδια) και ανώτερο (από τα 24.500 πόδια ως το διάστημα). Ελεγχόμενο FIR είναι μέχρι τα 46.000 πόδια. Πάνω από αυτό το ύψος, ισχύουν οι διατάξεις του Δικαίου του Διαστήματος.