ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Θα μελετήσει κάποιος στα Επιτελεία την κατάρρευση του συριακού Στρατού; Ή νομίζουν ότι «Δεν μας αφορά»;
prodeals

Τι είναι τα «κίτρινα γιλέκα» και γιατί εξεγέρθηκαν κατά του Μακρόν (βίντεο)

Τι είναι τα «κίτρινα γιλέκα» και γιατί εξεγέρθηκαν κατά του Μακρόν (βίντεο)

Με χαρακωμένη όψη ξύπνησε σήμερα το Παρίσι, από τα γεγονότα πρωτοφανούς βίας από την πλευρά της γαλλικής αστυνομίας και τις αντιδράσεις των διαδηλωτών, γνωστών πλέον ως «τα κίτρινα γιλέκα», που για τρίτη φορά κατέβηκαν να διαμαρτυρηθούν στην καρδιά του γαλλικής πρωτεύουσας.

Τουλάχιστον 133 άνθρωποι τραυματίστηκαν από τις αστυνομικές δυνάμεις ενώ 378 τέθηκαν υπό προσωρινή κράτηση, σύμφωνα με τον μέχρι στιγμής απολογισμό. Συνολικά η αστυνομία προέβη σε 412 προσαγωγές. Από τους 133 τραυματίες, 23 ανήκουν στις δυνάμεις της τάξης.

Ποια είναι τα «κίτρινα γιλέκα»

Το κίτρινο γιλέκο, το οποίο οι οδηγοί είναι υποχρεωμένοι να έχουν στο αυτοκίνητό τους σε περίπτωση ανάγκης, έχει μετατραπεί σε σύμβολο διαμαρτυρίας, αλλά και αναγνώρισης.

Καθώς πρόκειται για ένα κίνημα που ξεκίνησε αυθόρμητα από τα social media στις αρχές του Νοέμβρη και φούντωσε χωρίς να έχει αναδείξει μέχρι στιγμής έναν αρχηγό αλλά και δεν καθοδηγείται ούτε από τα κόμματα ούτε από τα συνδικάτα, το κίτρινο γιλέκο είναι το βασικό στοιχείο αναγνώρισης.

Το σύνθημα έχει ήδη δοθεί, όσοι οδηγοί συμμετέχουν στις διαμαρτυρίας έχουν το κίτρινο γιλέκο σε περίοπτη θέση στο παρμπρίζ του αυτοκινήτου τους. Όσοι πολίτες κινητοποιούνται μοιράζοντας ενημερωτικά φυλλάδια στους δρόμους ή συμμετέχουν στις διαδηλώσεις, φορούν όλοι κίτρινα γιλέκα. Πολλοί είναι περήφανοι για τα φυλλάδια που έχουν τυπώσει με δική τους πρωτοβουλία συμμετέχοντας οικονομικά, θεωρώντας ότι έτσι αποφεύγουν την όποια χειραγώγηση από κόμματα ή συνδικάτα.

Η παγίδα του ντίζελ

Από την αρχή του 2018 ξεκίνησε η γκρίνια κατά των αυξήσεων στα καύσιμα. Μέσα σ’ ένα χρόνο οι αυξήσεις έφθασαν : +23% για το ντίζελ, +15% για την αμόλυβδη βενζίνη.

Βέβαια οι αυξήσεις, οφείλονται εν μέρει στην αύξηση της τιμής του πετρελαίου, στις οποίες όμως προστίθενται οι συνεχείς αυξήσεις της φορολογίας.

Προβάλλοντας το θέμα της προστασίας του περιβάλλοντος μέσω της μείωσης της χρήσης του ντίζελ, η κυβέρνηση επεδίωξε καταρχάς μέσω της φορολόγησης του ντίζελ, τη σύγκλιση στις τιμές στην αντλία με τη σούπερ αμόλυβδη.

Η σύγκλιση θα μπορούσε να είχε επιτευχθεί με τη μείωση της αμόλυβδης, φώναξαν πολλοί. Αντ’ αυτού η κυβέρνηση αιφνιδίασε τελευταία αυξάνοντας συγχρόνως και επιπλέον και την τιμή της αμόλυβδης.

Έτσι από τον προσεχή Ιανουάριο, στο όνομα της οικολογίας, η αμόλυβδη θα αυξηθεί κατά 4 λεπτά ανά λίτρο, το δε ντίζελ κατά 7 λεπτά ανά λίτρο.

Σύμφωνα μάλιστα με τις προβλέψεις, η τιμή του ντίζελ το 2021 θα φθάσει το 1,60/λίτρο ξεπερνώντας την τιμή της αμόλυβδης (1,59), το δε 2022 οι τιμές θα φθάσουν το 1,67 και 1,64 αντίστοιχα.

Το πρόβλημα των Γάλλων είναι ότι «για δεκαετίες οι εκάστοτε κυβερνήσεις ωθούσαν τους πολίτες να αγοράζουν ντίζελ αυτοκίνητα» όπως εξηγεί ο Φλαβιέν Νεβί οικονομολόγος και δήμαρχος του Σεμπαζά στην Ωβέρνη.

Πριν από 10ετία μάλιστα έδιναν και μια έξτρα βοήθεια, ένα είδος επιταγής, για την αγορά ντίζελ με συνέπεια τα ντίζελ αυτοκίνητα να καλύπτουν κατά το 2012, το 73% των πωλήσεων.

«Σήμερα με τις αυξήσεις οι οδηγοί νιώθουν παγιδευμένοι» λέει ο Νεβί, «20 εκατομμύρια ντίζελ αυτοκίνητα κυκλοφορούν καθημερινά, τα οποία έχουν ήδη χάσει την αξία τους, εάν θελήσουν να τα πωλήσουν. Παράλληλα ιδιαίτερα στην ύπαιθρο, δεν υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις. Και είναι ωραία να μιλάμε για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα τα οποία έχουν ακόμα πολλά προβλήματα και κυρίως είναι ανύπαρκτα τα σημεία φόρτισης των μπαταριών, ιδιαίτερα στην περιφέρεια» υπογράμμισε ο Φ.Νεβί.

Τι ζητούν τα «Ελεύθερα κίτρινα γιλέκα»

  • Το άνοιγμα μιας γενικής συζήτησης για τη φορολογία και τα κοινωνικά θέματα.
  • Τη μελέτη των δυνατοτήτων μετακίνησης στην περιφερειακή Γαλλία με τη διοργάνωση συζητήσεων σε κάθε περιοχή.
  • Τη διοργάνωση τακτικών δημοψηφισμάτων για τους μεγάλους κοινωνικούς προσανατολισμούς της χώρας.
  • Την υιοθέτηση του αναλογικού εκλογικού συστήματος ώστε να εκπροσωπείται σωστότερα ο λαός στο Κοινοβούλιο.

Επιπλέον, άμεσα και χωρίς προϋποθέσεις ζητούν:

  • Το πάγωμα των φόρων στα καύσιμα και την ακύρωση της επιπλέον επιβάρυνσης στους τεχνικούς ελέγχους των αυτοκινήτων.
  • Κάνουν τέλος ένα νέο άνοιγμα διάλογου με την κυβέρνηση καταλήγοντας ότι επιθυμούν «μια γρήγορη συμφωνία για να ανακτήσει η οικονομία τη δύναμή της πριν από τις γιορτές». Και σημειώνουν ότι «είναι στη διάθεση του πρωθυπουργού για μια πρώτη συνάντηση».
Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.

Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com

Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.