Διασώζουν εκατοντάδες ανθρώπινες ζωές πάνω από τα άγρια κύματα, όποτε τους ζητηθεί. Κάθε φορά είναι και μία ξεχωριστή εμπειρία. Ο λόγος για την 460 Μοίρα Έρευνας και Διάσωσης στην Πάφο.
Το AlphaNewsLive φιλοξενήθηκε στην Αεροπορική Βάση Ανδρέας Παπανδρέου στην Πάφο, όπου συνομίλησε με τα μέλη του πληρώματος του ελικοπτέρου Agusta Westland 139, το ελικόπτερο έρευνας και διάσωσης.
Με έκδηλη συγκίνηση, ο Επισμηνίας Φίλιππος Παπαθανασίου, ένας από τους ανθρώπους που βουτούν στη θάλασσα για να σώσουν ανθρώπους, περιγράφει:
“Σαν μέλος του πληρώματος είδαμε πως είναι να βρίσκεσαι στη θάλασσα, να κινδυνεύεις και να έρχεται κάποιος να σε βοηθήσει να βγεις από αυτή την κατάσταση τη δύσκολη και ειδικά όταν έχει μικρά μωρά που πραγματικά σε κάνει να νιώθεις…επειδή και εμείς σαν γονιοί έχουμε τη δική μας οικογένεια, πραγματικά νιώθεις πολύ διαφορετικά, είναι δύσκολα, είναι δύσκολες συνθήκες αλλά όταν έχει επιτυχία τότε είσαι ικανοποιημένος, είναι ηθική επιβράβευση που μπορείς να πάρεις.”
Οι εικόνες που αντίκρισε, μένουν βαθιά χαραγμένες στη μνήμη του…
“Οι συνθήκες είναι πάντα δύσκολες, η περιγραφή είναι ακόμα πιο δύσκολη να γίνει. Το μόνο που σου μένει είναι όταν τελειώσεις την αποστολή και δεις το αποτέλεσμα της πετυχημένης αποστολής νιώθεις…με λέξεις είναι πολύ δύσκολο να το περιγράψεις, πάρα πολύ δύσκολο.”
Κάθε κλήση, κάθε αποστολή κρύβει εκπλήξεις…
“Από τη στιγμή που αρχίζει μια κλήση για αποστολή, αρχίζεις και σκέφτεσαι τι θα συναντήσεις, πως θα είναι ο ασθενής ή ο τραυματίας ή αυτός που ψάχνεις στη θάλασσα για να βρεις.”
Tι σημαίνει όμως να βουτάς στη θάλασσα για να σώσεις ζωές;
“Δεν σηκώνει μαγκιές το να κολυμπήσει κάποιος σε μια θάλασσα φουρτουνιασμένη, όσο καλός κολυμβητής και να είναι πρέπει να έχει τον κατάλληλο εξοπλισμό και την κατάλληλη εκπαίδευση.”
Χειριστής βαρούλκου.
Τα μάτια του πιλότου και τα πόδια του διασώστη όπως ο ίδιος περιγράφει τα καθήκοντα του. Ο ρόλος του βασικός ώστε να μπορέσει ο ο πιλότος να μπορεί να κατευθύνει το ελικόπτερο και ο ίδιος τον διασώστη. Πολλές φορές τίθεται σε κίνδυνο η ίδια τους η ζωή όπως αναφέρει ο χειριστής βαρούλκου Επισμηνίας Μάριος Πιερίδης.
“Ένα παράδειγμα είναι να κολλήσει το βαρούρκο, δηλαδή να μην μπορεί να κινηθεί πάνω ή κάτω και να μείνει ο διασώστης κρεμασμένος πάνω από μια φουρτουνιασμένη θάλασσα, με χαμηλές θερμοκρασίες. Χρειάζονται πάντα η ψυχραιμία, η σωστή γνώση των διαδικασιών και το καθαρό μυαλό.”
H εκπαίδευση δεν τελειώνει ποτέ. Πάντα υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης.
“Οι πτήσεις είναι καθημερινές και προσπαθούμε να προσομοιάσουμε, όσο το δυνατόν, τις συνθήκες που θα αντιμετωπίσουμε σε ένα πραγματικό περιστατικό. Κάποιες φορές η εκπαίδευση είναι και πιο δύσκολη από ό,τι ένα περιστατικό έρευνας και διάσωσης.”
Οι πτήσεις διάσωσης γίνονται με τα ελικόπτερα Agusta Westland 139.
Μιλώντας στο AlphaNewsLive ο Κυβερνήτης του Ελικοπτέρου Υποσμηναγός Φάνης Χατζηγεωργίου, επισημαίνει ότι η αποτυχία δεν αποτελεί επιλογή, διότι αφορά ανθρώπινες ζωές. Πρέπει να είναι σε ετοιμότητα ανεξαρτήτου συνθηκών.
“Η 460 ΜΕΔ είναι εκπαιδευμένη να επιχειρεί μέρα και νύχτα σε οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες. Η ψυχολογία του πληρώματος έχει μια σταθερή ροή από την εγρήγορση στο εποικοδομητικό άγχος όταν ξεκινά μια αποστολή, αλλά ευτυχώς πάντα καταλήγει στην ηθική ικανοποίηση, όταν επιτευχθεί ο στόχος της διάσωσης ενός ατόμου ή της επιτυχούς αποστολής.”
Με το πέρας των αποστολών τα συναισθήματά τους είναι ανάμεικτα.
“Εκείνη τη στιγμή είναι ανάμεικτα μεταξύ ανακούφισης και ικανοποίησης, χαράς για το ότι έχουμε επιτελέσει το έργο μας στο έπακρον και έχουμε συνεισφέρει κι εμείς ένα ποσοστό στη διάσωση ενός συνανθρώπου, κάτι το οποίο αποτελεί ένα εξαιρετικό συναίσθημα ικανοποίησης με το πέρας της αποστολής.“
Εμείς το μόνο που ευχόμαστε είναι οι υπηρεσίες τους να είναι αχρείαστες αλλά και κουράγιο και δύναμη στο δύσκολο έργο που επιτελούν. Το έργο της διάσωσης ανθρώπινων ζωών.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.