Τη σύνδεση της τραγωδίας του αεροσκάφους της Ethiopian Airlines με εκείνη της Ινδονησιακής Lion Air jet τον περασμένο Οκτώβριο διερευνούν οι ειδικοί.
Στις έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί τους τελευταίους μήνες στην Ινδονησία ίσως κρύβεται το μυστικό της συντριβής -προ τριών ημερών του- αεροσκάφους της Ethiopian Airlines που εκτελούσε πτήση από την Αντίς Αμπέμπα στο Ναϊρόμπι, με τραγικό απολογισμό τον θάνατο 157 επιβατών και οκταμελούς και οκταμελούς πληρώματος.
Το αεροσκάφος συνετρίβη λίγα λεπτά μετά την απογείωσή του, έπειτα από μια «ασταθή» πτήση όπως ακριβώς είχε συμβεί με αεροσκάφος ακριβώς ίδιου τύπου (Boeing 737-800 MAX) με εκείνο της Ινδονησιακής Lion Air jet που συνετρίβη, στις 29 Οκτωβρίου 2018 μετά από 13 λεπτά πτήσης από την Τζακάρτα με αποτέλεσμα να σκοτωθούν και οι 189 επιβάτες.
Κι ίσως λοιπόν η εξήγηση της αιφνιδιαστικής πτώσης του αιθιοπικού αεροσκάφους κρύβεται σε όσα ακολούθησαν της συντριβής του ίδιου τύπου αεροπλάνου στην Ινδονησία.
Το Boeing 737-800 MAX που κατέπεσε έξω από την Τζακάρτα είχε νωρίτερα πτήση από το Μπαλί προς την πρωτεύουσα της Ινδονησίας. Οι επιβάτες της συγκεκριμένης πτήσης δήλωσαν στα ΜΜΕ και στους ερευνητές του τραγικού ατυχήματος ότι το αεροσκάφος είχε υποστεί πρόβλημα κινητήρα και τους είχαν πει να μην επιβιβαστούν καθώς οι μηχανικοί προσπάθησαν να επιλύσουν το πρόβλημα.
Ενώ το αεροσκάφος βρισκόταν εν πτήσει με πορεία προς την Τζακάρτα, παρουσίασε προβλήματα με τη διατήρηση σταθερού υψομέτρου, με τους επιβάτες να μιλούν για ..κυματοειδή πορεία.
Όλοι αναφέρονταν σε ισχυρές αναταράξεις και μυρωδιά καμένου καουτσούκ μέσα στην καμπίνα, ενώ το σήμα της ζώνης ασφαλείας δεν σβήστηκε ποτέ από την απογείωση μέχρι την προσγείωση.
Το ημερολόγιο συντήρησης του αεροσκάφους αποκάλυψε ότι κατά τη διάρκεια αυτής της πτήσης, το αεροσκάφος υπέστη μια απροσδιόριστη αποτυχία πλοήγησης από την πλευρά του κυβερνήτη, ενώ η πλευρά του πρώτου αξιωματικού αναφέρθηκε ότι ήταν σε καλή κατάσταση.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Lion Air είχε δηλώσει τότε ότι το αεροσκάφος είχε «τεχνικό πρόβλημα» την Κυριακή το βράδυ, αλλά αυτό είχε αντιμετωπιστεί σύμφωνα με τα εγχειρίδια συντήρησης που εξέδωσε ο κατασκευαστής. Οι μηχανικοί είχαν δηλώσει ότι το αεροσκάφος ήταν έτοιμο για απογείωση το πρωί του ατυχήματος.
Επιθεωρήσεις παντού
Στις 29 Οκτωβρίου, το Υπουργείο Μεταφορών της Ινδονησίας διέταξε όλες τις αεροπορικές εταιρείες της χώρας να πραγματοποιήσουν επιθεωρήσεις έκτακτης ανάγκης στα αεροσκάφη 737 MAX. Όμως, δύο ημέρες το ίδιο υπουργείο ανακοίνωσε ότι τα συγκεκριμένα αεροσκάφη ήταν αξιόπιστα και τους επετράπη να επανέλθουν στις πτήσεις.
Στην Τζακάρτα είχαν καταφθάσει τότε τεχνικοί και μηχανικοί της Boeing και μια ομάδα από το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας των Μεταφορών των ΗΠΑ κι από την Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας των ΗΠΑ (FAA), καθώς κι από τον κατασκευαστή κινητήρων GE Aviation αποστέλλονται επίσης στην Ινδονησία. Επιπλέον, συμμετείχαν εμπειρογνώμονες από Αυστραλία και Σιγκαπούρη.
Οι εμπειρογνώμονες διαπίστωσαν ότι υπήρχαν κάποιες ανωμαλίες στο υψόμετρο και την ταχύτητα της πτήσης, ενώ μόλις τρία λεπτά μετά την απογείωση ο πιλότος ζήτησε από τον ελεγκτή την άδεια να επιστρέψει στο αεροδρόμιο, καθώς υπήρχαν προβλήματα ελέγχου πτήσης.
Περίπου οκτώ λεπτά μετά την απογείωση, τα δεδομένα που μεταδόθηκαν αυτόματα από το αεροσκάφος έδειξαν ότι είχε κατέβει σε περίπου 5.000 πόδια (1.500 μ.) κι ενώ υπήρχαν διαρκείς μεταβολές του υψομέτρου.
Η μέση τιμή των δεδομένων της ταχύτητας πτήσης που καταγράφηκαν ήταν περίπου 300 κόμβοι (560 χλμ/ωρα ) τα οποία θεωρούνταν από τους ειδικούς ως ασυνήθιστα, καθώς συνήθως αεροσκάφη σε υψόμετρα μικρότερα από 10.000 πόδια (3.000 m) έχουν ταχύτητα 460 km / h.
Δέκα λεπτά μετά την απογείωση, τα δεδομένα κατέγραψαν την πτώση του αεροσκάφους κατά περισσότερο από 3.000 πόδια (910 μέτρα). Το τελευταίο καταγεγραμμένο υψόμετρο του αεροσκάφους ήταν 2.500 πόδια (760 μ). Ένας εμπειρογνώμονας της Ινδονησίας εξέφρασε την εικασία ότι οι σωλήνες που χρησιμοποιούνται στο σύστημα ένδειξης της ταχύτητας του αέρα, μπορεί να έχουν παίξει κάποιο ρόλο στη συντριβή κι έχουν υπάρξει κι άλλα σχετικά τραγικά συμβάντα.
Από τις έρευνες διαπιστώθηκε ότι οι μηχανές της πτήσης του ινδονησιακού αεροσκάφους εξακολουθούσαν να λειτουργούν όταν συνετρίβη στην θάλασσα. Περαιτέρω εξέταση των οργάνων του αεροσκάφους έδειξε ότι ένας από τους δείκτες ταχύτητας του αεροσκάφους είχε πρόβλημα δυσλειτουργίας. Κάτι που αποδόθηκε σε πρόβλημα του σχετικού αισθητήρα.
Νέοι κανονισμοί
Μάλιστα η Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας των ΗΠΑ εξέδωσε μια οδηγία επείγουσας ανάγκης (AD) που απαιτεί τροποποιημένους περιορισμούς λειτουργίας και διαδικασίες που σχετίζονται με εσφαλμένα δεδομένα από τον συγκεκριμένο αισθητήρα σε κάθε αεροσκάφος 737 MAX. Μάλιστα τότε πιλότοι είχαν διαμαρτυρηθεί ότι έπρεπε να υπάρξει κι ενημέρωση τους και για άλλες ιδιοτυπίες του συγκεκριμένου νέου μοντέλου της Boeing.
Στις 15 Νοεμβρίου, η Ένωση Πιλοτικών Αερογραμμών των ΗΠΑ (ALPA), η μεγαλύτερη ένωση πιλότων που εκπροσωπεί 61.000 πιλότους, προέτρεψε τις αρμόδιες αρχές να εξασφαλίσουν ότι οι πιλότοι θα λάβουν όλες τις σχετικές πληροφορίες σχετικά με την «ενδεχόμενη, σημαντική έλλειψη ασφάλειας των αεροπορικών συστημάτων».
Όμως αυτό το εκπαιδευτικό πρόγραμμα δε φαίνεται να προχώρησε με ευθύνη αεροπορικών εταιρειών και της Boeing θεωρώντας ότι τα σχετικά εγχειρίδια είναι επαρκή. Μια επιλογή που ίσως μπορεί να είχε τραγικές συνέπειες στην περίπτωση του αεροσκάφους στην Αιθιοπία.