ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Αυτές τις κεφαλές του νέου διηπειρωτικού βλήματος της Ρωσίας που έπεσε στην Ουκρανία δεν τις προλαβαίνει ούτε το μάτι...
prodeals

Πρόκληση από την Άγκυρα: Tουρκικά μαχητικά παρενόχλησαν το ελικόπτερο του πρωθυπουργού στο Αγαθονήσι

Πρόκληση από την Άγκυρα: Tουρκικά μαχητικά παρενόχλησαν το ελικόπτερο του πρωθυπουργού στο Αγαθονήσι

Η Άγκυρα παρενόχλησε το πρωθυπουργικό ελικόπτερο στο Αγαθονήσι θέλοντας να αμφισβητήσει στην πράξη την ελληνική κυριαρχία στο νησί, ένα από τα σημεία χερσαίου ελληνικού νησιωτικού εδάφους το οποίο θεωρεί ότι είναι «ακαθόριστης κυριαρχίας».

Δύο τουρκικά μαχητικά F-4E Terminator παρενόχλησαν το ελικόπτερο CH-47DGR με το οποίο μετέβαινε στο Αγαθονήσι, για τους εορτασμούς της 25ης Μαρτίου.

Την αποκάλυψη έκανε ο ίδιος ο πρωθυπουργός στην ομιλία του προς τους κατοίκους του νησιού, λέγοντας πως «τα τουρκικά μαχητικά, ίσως θέλησαν να συμμετάσχουν στους εορτασμούς και ανάγκασαν το ελικόπτερο στο οποίο επέβαινα σε ελιγμούς, προτού τα ελληνικά μαχητικά απογειωθούν και αναχαιτήσουν τα τουρκικά αεροσκάφη, όπως κάνουν πάντα».

Ο πρωθυπουργός τα λέει «χαριτωμένα» αλλά δεν είναι έτσι.

Ο ίδιος έδωσε το θάρρος στους Τούρκους να προβαίνουν σε τέτοιες προκλήσεις ανήμερα της επετείου της Εθνεγερσίας συζητώντας τις παρανοϊκές απαιτήσεις της Άγκυρας με τις οποίες επιδιώκουν οι Τούρκοι συγκυριαρχία στο Αιγαίο και συνδιαχείριση του ενεργειακού πλούτου.

Ολόκληρη η δήλωσή του έχει ως εξής:

«Πριν από λίγο είχα την τιμή να με υποδεχθούν κατά την άφιξή μου εδώ στο Αγαθονήσι, και κάποια μαχητικά αεροσκάφη της τουρκικής αεροπορίας. Φαίνεται, ένεκα της ημέρας ήθελαν να συμμετάσχουν και αυτοί στον εθνικό μας εορτασμό. Ανάγκασαν το ελικόπτερο στο οποίο επέβαινα σε κάποιους χαμηλούς ελιγμούς μέχρις ότου τα ελληνικά μαχητικά, όπως πάντα γίνεται να αναχαιτίσουν τις δυνάμεις που παραβίασαν τον εθνικό μας εναέριο χώρο».

«Πρέπει να ξέρουν ότι οι ανόητες αυτές ενέργειες δεν έχουν κανένα νόημα. Χαλάνε κηροζίνη και βενζίνη τζάμπα. Και ότι ο Έλληνας πρωθυπουργός θα φτάσει και στην τελευταία ελληνική γωνιά, ακόμη κι αν χρειαστεί να κολυμπήσει».

Σύμφωνα με πληροφορίες την ώρα που το ελικόπτερο του πρωθυπουργού προσέγγιζε το Αγαθονήσι, δύο τουρκικά μαχητικά μπήκαν στον ελληνικό ενάεριο χώρο ανάμεα σε Χίο και Σάμο και κινήθηκαν 4 μίλια από την περιοχή που πετούσε το Σινούκ που μετέφερε τον Αλέξη Τσίπρα.

Στη συνέχεια ελληνικά μαχητικά αεροσκάφη επιφυλακής που συνόδευαν το ελικόπτερο με επιβάτη τον πρωθυπουργό και είχαν απογειωθεί από το Καστέλλι της Κρήτης αναχαίτισαν εικονικά τα τουρκικά αεροσκάφη.

Προφανώς μιλώντας για κολύμπι και τελευταία ελληνική γωνιά ο πρωθυπουργός εννοούσε το Καστελόριζο. Σίγουρα οι κάτοικοι των νησιών νιώθουν πολύ ασφαλέστεροι που ο πρωθυπουργός έχει ικανότητες… Μάικλ Φελπς αλλά η ουσία παραμένει:

Οι 9 εξωφρενικές απαιτήσεις της Άγκυρας τις οποίες αν αποδεχθεί η Ελλάδα παραδίδει μέρος της κυριαρχίας της.

1.Δήλωση- συμφωνία της ελληνικής πλευράς ότι στο εξής θα εφαρμόζεται ανελλιπώς το Μνημόνιο Παπούλια- Γιλμάζ του 1988 και της επέκτασης του στη συμφωνία Μπακογιάννη- Γκιουλ το 2006.

Η Άγκυρα έχει επιμείνει ιδιαιτέρως σ’ αυτή τη διατύπωση, την οποία ζήτησε μετ’ επιτάσεως ο Τούρκος ΥΕΘΑ Χ.Ακάρ από τον Έλληνα ΥΕΘΑ Ε.Αποστολάκη κατά την πρόσφατη συνάντηση τους στις Βρυξέλλες.

Μια ρητή δέσμευση της ελληνικής πλευράς στην τήρηση του Μνημονίου, διευκολύνει την Άγκυρα να επιχειρηματολογήσει ότι και η Αθήνα δεν έχει εφαρμόσει στο ακέραιο το Μνημόνιο, το οποίο επομένως χρήζει αποσαφηνίσεων, διευκρινίσεων και προσθηκών.

Και τούτο διότι το υφιστάμενο Μνημόνιο Παπούλια-Γιλμάζ δίνει σε αμφότερα τα μέρη «το δικαίωμα χρήσης της ανοιχτής θάλασσας και του διεθνούς εναερίου χώρου του Αιγαίου»…

Η μη σαφής και ρητή αναφορά του Μνημονίου στο FIR Αθηνών, ούτε και σε συγκεκριμένη περιοχή του Αιγαίου, επιτρέπει τώρα στην Άγκυρα να προχωρήσει σε προτάσεις εξουδετέρωσης του και συγκυριαρχίας στο Αιγαίο.

2.Σχέδια πτήσης

Η Άγκυρα επιμένει σταθερά ότι δεν προβλέπονται από τον ICAO κατάθεση σχεδίων πτήσης στρατιωτικών αεροσκαφών μέσα στο FIR Αθηνών, επικαλούμενη το άρθρο 3 του ICAO (τα στρατιωτικά αεροσκάφη εξαιρούνται των κανόνων του ICAO) και το άρθρο 39 της Διεθνούς Σύμβασης για το Δίκαιο της Θάλασσας (τα στρατιωτικά αεροσκάφη πετούν ιδία ευθύνη – due regard- στο διεθνή εναέριο χώρο).

3. Παραβιάσεις

Η Τουρκία οχυρωμένη πίσω από τις παράνομες διαταγές του ΝΑΤΟ (βλέπε pronews) για το (ανύπαρκτο) καθεστώς αποστρατιωτικοποίησης 20 ελληνικών νησιών του Αν.Αιγαίου επιμένει ότι η Ελλάδα είναι αυτή που κάνει παραβιάσεις κάθε φορά που αεροσκάφη της περνάνε πάνω από τα νησιά αυτά. Και γι’ αυτό και η Τουρκία, ως απάντηση, κάνει και αυτή παραβιάσεις των νατοϊκών διαταγών.

Το θέμα αυτό επανέφερε όσο πιο γλαφυρά μπορούσε ο πρόεδρος Ρ.Τ,Ερντογάν σε πρόσφατη συνέντευξη του «όσο πετάνε ελληνικά αεροπλάνα θα πετάμε κι εμείς στο Αιγαίο». Το θέμα είναι γνωστό και επισήμως στην ελληνική πλευρά από το 2010, όταν ο τότε Τούρκος ΥΠΕΞ Α.Νταβούτογλου στην Αθήνα κατηγόρησε την Ελλάδα ότι «κάνει παραβιάσεις» χωρίς καμιά απάντηση από την τότε ελληνική κυβέρνηση..

Η Τουρκία δηλαδή, απαιτώντας από την Αθήνα να μην πετούν τα ελληνικά αεροσκάφη πάνω από τα ελληνικά νησιά του Αν. Αιγαίου-δηλαδή να μην υπερίπτανται ή να ασκούνται στην ελληνική κυριαρχία -έχει στόχο την αποποίηση της ελληνικής κυριαρχίας στα ελληνικά νησιά του Αν Αιγαίου.

4. Συνθήκες

Η Τουρκία επιμένει να ανοίξει το κεφάλαιο της Αναθεώρησης των Συνθηκών με γνώμονα τη δική της έκνομη «ερμηνεία» με αρωγό τις διαταγές του ΝΑΤΟ.

5. ΜΟΕ

Η Τουρκία εξειδικεύει ακόμα περισσότερο τα ΜΟΕ πέραν των ήδη υπαρχόντων προτάσεων της για εγκατάσταση διαύλου CROSS-TEL μεταξύ ΑΤΑ Λάρισας και 1ου ΑΤΑ Τουρκίας στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ για ενημέρωση πτήσεων και κατάθεση ημερησίου προγράμματος τουρκικών πτήσεων(DFS) στο Αιγαίο- και οι δύο περιπτώσεις χωρίς κατάθεση σχεδίων πτήσης. (βλέπε pronews).

H Άγκυρα απαιτεί τώρα αυτά τα ΜΟΕ να εφαρμόζονται και από την Ελλάδα και από την Τουρκία:

Για οποιαδήποτε πτήση τουρκικών αεροσκαφών με δυτική πορεία μέσα στο Αιγαίο θα ενημερώνεται το ΑΤΑ Λάρισας.

Αλλά και για κάθε πτήση ελληνικού αεροσκάφους με ανατολική πορεία στο Αιγαίο θα ενημερώνεται αντιστοίχως το τουρκικό ΑΤΑ.

Δι’ αυτού του τρόπου η Άγκυρα επιδιώκει την εξουδετέρωση-κατάργηση του FIR Αθηνών και την μετατροπή του διεθνούς θαλασσίου και εναερίου χώρου στο Κεντρικό Αιγαίο κυρίως, σε «κοινό γήπεδο προπόνησης» για όποιον «ενοικιαστή «προλάβει πρώτος.

6. Θαλάσσια Έρευνα και Διάσωση (SAR)

Η Άγκυρα επιμένει να συμφωνήσουν οι δύο χώρες στην οριοθέτηση της περιοχής Έρευνας και Διάσωσης για θαλάσσια ατυχήματα στο Αιγαίο, στο πλαίσιο του ΙΜΟ, όπου η Τουρκία έχει κατοχυρώσει την δική της θαλάσσια περιοχή από τον 25ο μεσημβρινό και ανατολικά, ενώ η Αθήνα έχει κατοχυρώσει στον ICAO την περιοχή έρευνας και διάσωσης για αεροπορικά ατυχήματα το FIR Αθηνών. Επιδιωκόμενος στόχος της Άγκυρας είναι να οριοθετηθεί η θαλάσσια περιοχή στο Αιγαίο για ναυτικά ατυχήματα χωρίς αναφορά στο FIR Αθηνών, ώστε να εγκλωβιστούν και να απομονωθούν στην τουρκική περιοχή τα ελληνικά νησιά του Αν Αιγαίου (βλέπε pronews).

7. ΑΟΖ

Η θέση της Τουρκίας παραμένει σταθερή ότι το υπέδαφος στη θάλασσα μέχρι το μέσο του Αιγαίου και στην Κύπρο αποτελεί προέκταση των ακτών της Τουρκίας. Ως εκ τούτου, η θέση της Τουρκίας «Καζάν – Καζάν» (μισά- μισά) διατηρείται ανέπαφη για την ΑΟΖ στο Αιγαίο και στη Μεσόγειο στα όρια του FIR Αθηνών.

8. Κατάργηση πεδίων βολής

Η Τουρκία ζητεί την κατάργηση των ελληνικών μονίμων Πεδίων Βολής και πεδίων εκπαιδευτικών πτήσεων (πεδία βολής στην Άνδρο, στα Καράβια, (στον Αργοσαρωνικό), στην Ψαθούρα (Χαλκιδική), αλλά και στην ελληνική περιοχή εκπαιδευτικών πτήσεων στην Χρυσή , νοτίως του Καστελίου. Επικαλείται προς τούτο ότι τα πεδία βολής καταλαμβάνουν διεθνή εναέριο χώρο και παραβιάζουν το Μνημόνιο διότι δεσμεύουν περιοχές για μεγάλο χρονικό διάστημα.

9.Προσφυγικό

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!

Η Τουρκία επανέρχεται στην αρχική επιδίωξη της -στο Σχέδιο Δράσης ΕΕ- Τουρκίας για το προσφυγικό 2015- να υπάρξουν κοινές περιπολίες, Ελλάδας- Τουρκίας υπό Τούρκο διοικητή στη διεθνή θάλασσα για τον εντοπισμό και περισυλλογή προσφύγων.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
defencenet.ae
ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.

Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com

Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.