«Παραβιάσεις της ελληνικής κυριαρχίας» και «παραβιάσεις του ελληνικού εναερίου χώρου» θα υποχρεούται να παρακολουθεί και να συγκεντρώνει στο εξής ο Αμερικανός ΥΠΕΞ σύμφωνα με το νομοσχέδιο, που προωθούν στο Κογκρέσο οι γερουσιαστές Μενέντεζ και Ρούμπιο, για «την εταιρική σχέση ασφάλειας και ενέργειας στην Ανατολική Μεσόγειο», με πυλώνες την Ελλάδα, την Κύπρο και το Ισραήλ.
Μια προσεκτική μελέτη αυτού του νομοσχεδίου, (που κατ’ αρχήν έγινε δεκτό με απρόσεκτο ενθουσιασμό από την αντιπολίτευση και σιωπή από την κυβέρνηση), δημιουργεί πολλά ερωτηματικά για την αναγκαιότητα, την χρησιμότητα και τον απώτερο στόχο που θα εξυπηρετήσει μια τέτοια διαδικασία – αν ποτέ υπερψηφιστεί στο Κογκρέσο αυτό το νομοσχέδιο.
Και τούτο διότι εκ των πραγμάτων το νομοσχέδιο αυτό μπορεί να ανοίξει την κερκόπορτα στην καταστροφή του Αιγαίου με την παραπομπή- και με αμερικανική βούλα- όλης της ατζέντας των τουρκικών διεκδικήσεων σε βάρος της Ελλάδας στο Αιγαίο.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο αυτό, υποχρεούται ο εκάστοτε Αμερικανός ΥΠΕΞ να καταγράφει και να συλλέγει από το 2017 τις τουρκικές παραβιάσεις και την αμφισβήτηση της ελληνικής εθνικής κυριαρχίας στο Αιγαίο.
Θεωρούν δηλαδή οι συντάκτες του νομοσχεδίου (μεταξύ των οποίων και δραστήριοι Κύπριοι της ομογένειας) ότι οι αμερικανικές κυβερνήσεις εκ προοιμίου αποδέχονται όλες τις ελληνικές θέσεις και θα σταθούν «τιμωρητικά» απέναντι στην Τουρκία.
Η πραγματικότητα όμως είναι διαφορετική.
Το νομοσχέδιο αυτό αφελώς εκ πρώτης όψεως θεωρεί ότι η Ουάσιγκτον αποδέχεται τον ελληνικό εναέριο χώρο στα 10νμ. Ουδέν ψευδέστερον, διότι οι ΗΠΑ – όπως και το ΝΑΤΟ – αναγνωρίζουν ελληνικό Εθνικό Εναέριο Χώρο (ΕΕΧ) μόνον τα 6 ν.μ.!
Επομένως, η αμερικανική κυβέρνηση, ακόμα και αν συλλέγει τα στοιχεία, θα απαιτήσει ευλόγως από την Αθήνα να αιτιολογήσει νομικά και διπλωματικά την πάγια θέση της για το εύρος του ελληνικού Εθνικού Εναερίου Χώρου-βασικό σημείο τριβής με την Τουρκία.
Υποχρεωτικώς λοιπόν η Ελλάδα θα πρέπει να παρουσιάσει όλη «το πήγαινέ έλα» της θέσης της για τα 10 ν.μ. στο Αιγαίο.
Υπενθυμίζεται εν τάχει ότι η Ελλάδα με το Προεδρικό Διάταγμα 6/18 Σεπτέμβριος 1931 επέκτεινε τα χωρικά ύδατα από τα 3 στα 10 ν.μ. για σκοπούς Αεροπορίας και αστυνόμευσης.
Η Τουρκία μέχρι τον Φεβρουάριο 1975 δεν είχε αντιδράσει στο προεδρικό Διάταγμα.
Η Ελλάδα είχε επεκτείνει το 1936 τα χωρικά ύδατα από 3 ν.μ. σε 6 ν.μ.
Η Ελλάδα κύρωσε τη Σύμβαση του Σικάγο με το νόμο 211/1947 η οποία στα άρθρα 1 και 2 ορίζει ότι ο εθνικός εναέριος χώρος των χωρών είναι πάνω από την στεριά και τα χωρικά ύδατα, δηλαδή για την Ελλάδα, τα 6 ν.μ.
Εκ των υστέρων αποτελεί ακόμα μυστήριο , που ουδέποτε έχει εξηγηθεί γιατί η Αθήνα , το 1947, δεν κατέθεσε αιτιολογημένη επιφύλαξη για τον ελληνικό εθνικό εναέριο χώρο στα 10 ν.μ. με την οποία θα όριζε ότι το Προεδρικό Διάταγμα του 1931 θα παραμείνει σε ισχύ. Έτσι, ο νόμος 211/1947 για τα 6 ν.μ. και το Προεδρικό Διάταγμα του 1931 έχουν δημιουργήσει πολλές συγχύσεις.
Όμως το 1988 ο νόμος 1815 για το Αεροπορικό Δίκαιο αναφέρει ότι το Προεδρικό Διάταγμα του 1931 παραμένει σε ισχύ. Παρά ταύτα, δέκα χρόνια αργότερα, το 1995 η Ελλάδα με το νόμο 2321 κύρωσε το Δίκαιο της Θάλασσας, το οποίο στο άρθρο 2 ορίζει σαφώς ότι κάθε χώρα έχει κυριαρχία πάνω από την ξηρά, δηλαδή στα 6 ν.μ..
Με αυτό τον «ανεμοστρόβιλο» στην εθνική θέση, η Ελλάδα θα πρέπει να υποστηρίξει την ελληνική κυριαρχία στον αέρα για να αποδειχθούν χωρίς αμφιβολία οι τουρκικές παραβιάσεις του ελληνικού εναερίου χώρου στο Αιγαίο.
Επομένως, προκειμένου να οριστεί η ελληνική κυριαρχία στον αέρα και να αποδειχθούν οι τουρκικές παραβιάσεις, το θέμα θα οδεύσει , τουλάχιστον στον αρμόδιο διεθνή οργανισμό ICAO – μαζί με την Τουρκία που κάνει τις παραβιάσεις- για να διευκρινιστεί, καθοριστεί και πιστοποιηθεί πλέον νομικά και τελεσίδικα το εύρος της κυριαρχίας στον ελληνικό εθνικό εναέριο χώρο στο Αιγαίο.
Με άλλα λόγια, o ελληνικός εναέριος χώρος θα γίνει αντικείμενο διαπραγμάτευσης.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, ο Αμερικανός ΥΠΕΞ, δίκην δραστήριου ρεπόρτερ, θα μαζεύει τις τουρκικές παραβιάσεις από το 2017, δηλαδή θα προστρέξει στη βοήθεια του ΝΑΤΟ, το οποίο ως γνωστόν δέχεται μόνον τα 6 ν.μ. ελληνικού εναερίου χώρου.
Η καταγραφή των τουρκικών πτήσεων στο FIR Αθηνών (δηλαδή στο Αιγαίο) γίνεται μέσω του συστήματος
Reconnaissance Air Picture (RAP) από το 1998 στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ. Αν και το ΑΤΑ ζητούσε επίμονα η RAP να είναι αυτοματοποιημένη, δηλαδή να μην μπορεί κανείς να « βάλει χέρι» στην εικόνα του ραντάρ που στέλνουν στο ΝΑΤΟ Ελλάδα και Τουρκία και την τροποποιήσει, η ελληνική κυβέρνηση- άλλο μυστήριο και αυτό- δέχθηκε να μην υπάρχει αυτοματοποίηση.
Δι’ αυτού του τρόπου η Τουρκία στέλνει στο ΝΑΤΟ τροποποιημένη εικόνα – μαϊμού, χωρίς παραβιάσεις- επιδιώκοντας την νομιμοφάνεια- κι η Ελλάδα στέλνει την ορθή πραγματική εικόνα, αλλά παραμένει εν αμφιβόλω.
(Σημειώνεται για παράδειγμα, ότι όταν ένα τουρκικό αεροσκάφος περνά πχ πάνω από τον Αη Στράτη, ο Τούρκος χειριστής ραντάρ το δείχνει σε απόσταση π.χ. 15 ν.μ. και όχι από πάνω, έτσι ώστε το ΝΑΤΟ από πλευράς Τουρκίας να μην πιστοποιεί παραβίαση..)
Σημειώνεται ακόμα ότι ουδέποτε το ΝΑΤΟ, παρά τις εκ των υστέρων διαμαρτυρίες της Ελλάδας έκανε επιτόπια εξέταση (site survey) για να διαπιστώσει τα πραγματικά αποτελέσματα της RAP, και να αποδεχθεί ότι η Τουρκία κάνει παραβιάσεις, με αποτέλεσμα να μην πιστοποιούνται ούτε και σήμερα επισήμως στο πλαίσιο τους ΝΑΤΟ οι χιλιάδες τουρκικές παραβιάσεις.
Υπενθυμίζεται ακόμα ότι το διεθνές περιβάλλον έχει επιβαρυνθεί κατά πολύ για την Ελλάδα, αφού βρίσκονται σε ισχύ οι διαταγές του ΝΑΤΟ (άρα και των ΗΠΑ) για την αποστρατιωτικοποίηση των ελληνικών νήσων του Αν. Αιγαίου και η διαταγή του SACUER για την απαγόρευση προσέγγισης νατοϊκών αεροσκαφών εγγύτερα των 6νμ από αυτά νησιά αυτά.
Ενώ παραλλήλως υπάρχουν χιλιάδες τουρκικές ΝΟΤΑΜ που υποστηρίζουν διεθνώς ότι η Ελλάδα παραβιάζει τη διεθνή νομιμότητα με τον καθορισμό 6 ν.μ. EXY και 10 ν.μ. ΕΕΧ όπως φαίνεται στον τουρκική ΝΟΤΑΜ 2128/19 την οποία αποκαλύπτει το pronews.gr ως τεκμήριο, που εκδόθηκε στις 4 Απριλίου 2019 και η οποία έχει κατατεθεί και αυτή στον Γ.Γ. του ΟΗΕ.
Εκ των πραγμάτων επομένως, ο κατά το νομοσχέδιο «δραστήριος ρεπόρτερ» Αμερικανός ΥΠΕΞ θα ζητήσει τη συνδρομή του ICAO, IMO, NATO και OHE προκειμένου να βγάλει άκρη με τις τουρκικές παραβιάσεις στο Αιγαίο.
Στη διαδικασία, για τις παραβιάσεις από την Τουρκία της ελληνικής κυριαρχίας και συγκεκριμένα τις παραβιάσεις του ελληνικού εθνικού εναερίου χώρου, στο Αν Αιγαίο ειδικότερα- θα κληθεί και η Τουρκία υποχρεωτικά.
Η Άγκυρα θα έχει την ευκαιρία επομένως να θέσει και θέμα ιδιοκτησιακού καθεστώτος- κυριαρχίας ορισμένων ελληνικών νήσων, οι οποίες, μπορεί, ίσως κι όχι να περιλαμβάνονται στις Συνθήκες, όπως π.χ. Θάσος, Αη Στράτης, Οινούσσες, Παναγιά, Ψαρά, Αντίψαρα κλπ.
Με αποτέλεσμα να ανοίξει η διαδικασία για το Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης και για τον εναέριο χώρο και την κυριαρχία και τις Συνθήκες και την Αναθεώρηση τους, με ό,τι συνεπάγεται αυτό για τα ελληνικά συμφέροντα.
Η κερκόπορτα για την άλωση του Αιγαίου θα έχει ανοίξει με ένα αμερικανικής έμπνευσης νομοσχέδιο…