H νορβηγική φρεγάτα “Helge Ingstad” έμεινε για μήνες βυθισμένη στην παγωμένη Νορβηγική Θάλασσα πριν βγει και πάλι στην επιφάνεια πρόσφατα. Οι εμπειρογνώμονες πιστεύουν ότι το πολεμικό πλοίο έχει εκτεθεί σε τόσο πολύ οξυγόνο και θαλασσινό νερό, που δεν θα πλεύσει ξανά.
Η “Helge Ingstad”, μία από τις πιο σημαντικές φρεγάτες στο ΝΑΤΟ, συγκρούστηκε με το βυτιοφόρο TS Sola κατά τις πρώτες πρωινές ώρες της 8ης Νοεμβρίου 2018. Ο πλοίαρχος του πολεμικού πλοίου πλοήγησε το πλοίο προς τη βραχώδη νορβηγική ακτογραμμή για να μην βυθιστεί. Η “Helge Ingstad” βυθίστηκε όμως έτσι και αλλιώς καθώς ρυμουλκόνταν από τα βράχια. Το πλήρωμα δεν υπέστη παρά μόνο ελαφρούς τραυματισμούς.
Η φρεγάτα έμεινε για μήνες στο βυθό της θάλασσας πριν τελικά ανελκυστεί στην επιφάνεια στις αρχές Μαρτίου. Το Νορβηγικό Ναυτικό έκανε επενδύσεις με χάλυβα προκειμένου να καταστήσουν το πλοίο στεγανό.
Η επένδυση χρησιμοποιήθηκε εκτεταμένα στην δεξιά πλευρά του σκάφους, όπου το Ingstad υπέστη τις μεγαλύτερες ζημιές. Το πλοίο πλημμύρισε σχεδόν εντελώς όταν βυθίστηκε αλλά υπήρχαν και μερικά τμήματα που παρέμειναν στεγνά.
Τι είχε συμβεί
Το βασιλικό νορβηγικό ναυτικό βρέθηκε αντιμέτωπο με ένα καταστροφικό πλήγμα τις πρώτες πρωινές ώρες της 10ης Νοεμβρίου 2018 όταν μία από τις πέντε κύριες φρεγάτες του κλάσης Nansen συγκρούστηκε με ένα δεξαμενόπλοιο 10 φορές μεγαλύτερο, καθώς επέστρεφε από την άσκηση του ΝΑΤΟ Trident Juncture .
Η Helge Ingstad υπέστη σοβαρές ζημιές, έχασε το πηδάλιο τιμόνι και έπεσε με ταχύτητα πέντε κόμβους πάνω στη βραχώδη ακτή κοντά στο νορβηγικό λιμάνι του Στουρ, βόρεια του Μπέργκεν.
Το πλήρωμα της φρεγάτας παρά τις προειδοποιήσεις για επικείμενη σύγκρουση επέμενε να θεωρεί ότι έχει την κατάσταση υπό έλεγχο
Η φρεγάτα είχε λάβει προειδοποιήσεις τόσο από το τάνκερ όσο και από το κέντρο διαχείρισης των θαλάσσιων συγκοινωνιών.
Όμως η απάντηση που έπαιρναν ήταν: «Τα έχουμε όλα υπό έλεγχο».
Είναι πρωτοφανές, αλλά ο Νορβηγός κυβερνήτης ή όποιος βρισκόταν στην γέφυρα του πλοίου, που μόλις επέστρεφε από τη στρατιωτική άσκηση του ΝΑΤΟ, Trident Juncture, αγνόησε τις προειδοποιήσεις του τάνκερ .
Σύμφωνα με τον Κτζέτιλ Στόρμακ, συντάκτη του AldriMer.no, το ελληνόκτητο τάνκερ επικοινώνησε με τη φρεγάτα για να ρωτήσει εάν διέθετε σχέδιο για να περάσει με ασφάλεια, καθώς βρισκόταν σε πορεία σύγκρουσης. «Η απάντηση ήταν “Έχουμε τα πάντα υπό έλεγχο”», ανέφερε στο BBC.
Η κλάση φρεγατών του νορβηγικού Ναυτικού Fridtjof Nansen απαρτίζει την κύρια δύναμη σκαφών επιφανείας.
Συνολικά 5 πλοία αποκτήθηκαν από το νορβηγικό Ναυτικό με κόστος 2,54 δισ.$. Το σκάφος έχει μέγιστο εκτόπισμα 5,290 τόνων και μήκος 134 μέτρων. Η πρόωσή του βασίζεται σε συνδυασμό ντίζελ και αεριοστόβιλων (CODAG) και πιο συγκεκριμένα από δύο ντίζελ BAZAN BRAVO 12V για οικονομική ταχύτητα πλεύσης και ένα αεριοστρόβιλο GE LM2500 για μέγιστη ταχύτητα, η οποία φτάνει στους 27 κόμβους.
Το πλήρωμα του σκάφους είναι 120 άτομα ενώ έχει ενδιαιτήσεις για έως 146.
Ο κύριος αισθητήρας του είναι το ραντάρ πολλαπλών ρόλων AN/SPY-1F 3-D της Lockheed Martin.
Ο οπλισμός του αποτελείται από ένα έως δύο οκταπλούς κάθετους εκτοξευτές Mk-41 για 32 Α/α βλήματα RIM-162 ESSM, 8 βλήματα επιφανείας-επιφανείας NSM και 4 τορπιλοσωλήνες για τορπίλες Sting Ray. Ακόμη διαθέτει ένα πυροβόλο των 76 χλστ. OTO Melara Super Rapid και μπορεί να μεταφέρει ένα οργανικό ελικόπτερο NH-90.
Δείτε το βίντεο