ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Θα μελετήσει κάποιος στα Επιτελεία την κατάρρευση του συριακού Στρατού; Ή νομίζουν ότι «Δεν μας αφορά»;
prodeals

Επικίνδυνη εξέλιξη: Κτύπησαν το ρωσικό δίκτυο διανομής πετρελαίου προς όλη την Ευρώπη – «Βλέπουν» στα 100 δολ. το βαρέλι

Επικίνδυνη εξέλιξη: Κτύπησαν το ρωσικό δίκτυο διανομής πετρελαίου προς όλη την Ευρώπη – «Βλέπουν» στα 100 δολ. το βαρέλι

Ως “πολύ επικίνδυνη εξέλιξη” χαρακτηρίζει η Μόσχα την επιχείρηση ενεργειακής τρομοκρατίας με την νόθευση ρωσικού πετρελαίου αξίας $2,7 δισ. για εξαγωγή μέσω του τεράστιου αγωγού “Druzba” στην βόρεια, ανατολική και κεντρική Ευρώπη με αποτέλεσμα οι στρόφιγγες να κλείσουν.

Ήδη η αναταραχή που προκλήθηκε έστειλε τις τιμές του πετρελαίου πάνω από τα 70 δολάρια ενώ αναλυτές υποστηρίζουν πως τις επόμενες ημέρες θα φτάσει και τα 100 δολάρια!

Η Μόσχα μιλά επίσημα για επιχείρηση σαμποτάζ. Η έκταση της νοθευμένης ποσότητας, 5 εκατ. τόνοι, σημαίνει ότι νοθευμένο πετρέλαιο έπεφτε στον αγωγό επί ημέρες αν όχι επί εβδομάδες.

Το πετρέλαιο που διακινείται μέσω του λιμένα της Βαλτικής Ust Luga και του αγωγού “Druzhba” στη Λευκορωσία, την Πολωνία, τη Γερμανία, την Ουγγαρία και την Τσεχία έχει μολυνθεί με υψηλά επίπεδα οργανικού χλωρίου από τις 19 Απριλίου.

Το υλικό χρησιμοποιείται για την ενίσχυση της παραγωγής πετρελαίου, αλλά πρέπει να διαχωρίζεται από το πετρέλαιο πριν από την αποστολή καθώς μπορεί να καταστρέψει τον εξοπλισμό διύλισης.

Σύμφωνα με τους traders και αρκετές ευρωπαϊκές μεγάλες εταιρείες, τα επίπεδα οργανικού χλωρίου κυμάνθηκαν στα 150-330 μέρη ανά εκατομμύριο (ppm) αντί του ανώτατου ορίου των 10 ppm και του συνήθους επιπέδου περίπου 1-3 ppm.

Η Transeft, που διαχειρίζεται τον αγωγό Druzba, από την πλευρά της, χαρακτηρίζει το περιστατικό ως «σαμποτάζ» και αναζητά ευθύνες σε υπεργολάβο της, που έχει αναλάβει τη συλλογή, ποιοτική αξιολόγηση και διοχέτευση του πετρελαίου από μικρούς παραγωγούς στην περιοχή της Samara.

Ο Βλαντιμίρ Πούτιν, που συναντήθηκε με τον πρόεδρο της Transneft, ζήτησε αποτελέσματα από την έρευνα, ενώ ξεκαθάρισε ότι αν δεν υπάρξουν άμεσα, θα δώσει την ευθύνη της εσωτερικής διερεύνησης σε κρατικές υπηρεσίες. Πάντως, η εταιρία διαχείρισης, έχει ήδη παραδώσει το υλικό της έρευνας στην FSB.

Το ιστορικό

Στις 19 Απριλίου τα γραφεία των μεγάλων ευρωπαϊκών πετρελαιοβιομηχανιών έλαβαν μία επιστολή από την κρατική εταιρεία διαχείρισης πετρελαιαγωγών στη Λευκορωσία, που προκάλεσε σοκ:

Το αργό που περνούσε από τη Ρωσία προς Πολωνία, Ουκρανία, Ουγγαρία, Τσεχία και Σλοβακία για να φτάσει στη συνέχεια και στην υπόλοιπη Ευρώπη, μέσω του αγωγού Druzba, μήκους 5.500 χλμ, είχε νοθευθεί. Η νοθευμένη ποσότητα αντιστοιχεί σε εξαγωγές αξίας 2,7 δισ. δολαρίων.

Τις επόμενες δέκα ημέρες πετρελαϊκές και διυλιστήρια ανά την Ευρώπη περιόρισαν τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου κατά 1 εκατ. βαρέλια ημερησίως- ποσότητα, που αντιστοιχεί στο 10% του συνόλου των ευρωπαϊκών εισαγωγών.

Η αναταραχή, που προκλήθηκε έστειλε τις τιμές του πετρελαίου πάνω από τα 75 δολάρια, για πρώτη φορά εδώ και έξι μήνες και έπληξε αισθητά την εικόνα της Ρωσίας ως μεγάλου εξαγωγέα σε μία περίοδο εντεινόμενου ανταγωνισμού με τους ανεξάρτητους παραγωγούς σχιστολιθικού πετρελαίου των ΗΠΑ.

Καθώς η κρίση εισερχόταν στην 11η ημέρα της, οι αγοραστές πετρελαίου περίμεναν ακόμη εξηγήσεις από τη Τransneft, την ιδιοκτήτρια του δικτύου, που εξήγαγε το νοθευμένο πετρέλαιο. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη διαχειρίστρια αγωγών παγκοσμίως και είναι υπεύθυνη για τη διακίνηση 10 εκατ. βαρελιών ημερησίως στη Ρωσία, όπως και για εξαγωγές άνω των 4 εκατ. βαρελιών ημερησίως.

Όσα στελέχη ευρωπαϊκών επιχειρήσεων επιχείρησαν να λάβουν περισσότερες πληροφορίες από την Transneft αδυνατούσαν να έλθουν σε επαφή με κάποιον αρμόδιο, που να λύσει το μυστήριο σχετικά το ποιος φταίει και αρκούνταν στη φημολογία που κυκλοφορούσε.

Τελικά ο πρόεδρος της εταιρείας Νικολάι Τόκαρεφ κατά την διάρκεια της συνάντησης του με τον Ρώσο πρόεδρο Βλαντίμιρ Πούτιν υποστήριξε ότι η νόθευση ήταν σκόπιμη, επισημαίνοντας ότι όλα τα στοιχεία έχουν σταλεί στην Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Ασφαλείας (FSB) της Σαμάρας. Απέφυγε όμως τις λεπτομέρειες.

Δεν είναι η βεβαίως πρώτη περίπτωση νόθευσης πετρελαίου. Ευρωπαίοι και Ασιάτες αγοραστές αμερικανικού πετρελαίου είχαν απορρίψει έναν σημαντικό αριθμό φορτίων από το Τέξας τον τελευταίο χρόνο, επικαλούμενοι την κακή ποιότητα.

Ωστόσο η έκταση του προβλήματος με το πετρέλαιο που περνάει από τον αγωγό της Transneft είναι πρωτοφανής και συνιστά μεγάλη πρόκληση ειδικά για τα διυλιστήρια της Γηραιάς Ηπείρου.

Το πετρέλαιο νοθεύτηκε με οργανικά χλωρίδια, ενώσεις που χρησιμοποιούνται στη βιομηχανία για την ενίσχυση της εξόρυξης από τα κοιτάσματα. Η κρατική πετρελαιοβιομηχανία της Λευκορωσίας ανακοίνωσε ότι δεν περιμένει να λάβει καθαρό πετρέλαιο πριν από τις 4 Μαΐου, ενώ προειδοποίησε ότι ενδεχομένως να χρειαστεί να περάσουν μήνες για να επανέλθει σε κανονικούς ρυθμούς η λειτουργία της.

Η θέση της Transneft

Ο Τακάρεφ υποστήριξε πως αποδείχθηκε ότι η πηγή είναι ιδιωτική επιχείρηση στην περιοχή της Σαμάρας, η οποία λειτουργεί ως ένας ιδιόμορφος συλλέκτης, δηλαδή συγκεντρώνει το πετρέλαιο των μικρών παραγωγών που δραστηριοποιούνται στην περιοχή, διασφαλίζει την εμπορική ποιότητα αυτού του πετρελαίου, πιστοποιεί την ποιότητα του και εν συνεχεία μεταβιβάζει το πετρέλαιο στο σύστημα των κεντρικών αγωγών πετρελαίου. Ωστόσο σημείωσε πως πρέπει όλοι να περιμένουν τα αποτελέσματα της έρευνας.

Από τη συνέντευξη Τύπου, που ακολούθησε τη έκτακτη συνάντηση Πούτιν-Τακάρεφ, όμως, προέκυψαν και άλλα ενδιαφέροντα στοιχεία για τον τρόπο λειτουργίας των αγωγών, τα οποία αναμένεται να βρεθούν στο επίκεντρο ερευνών τους επόμενους μήνες.

Η ρύπανση του πετρελαίου στον αγωγό Druzba, μέσω του οποίου διοχετεύεται πετρέλαιο προς την κεντρική και δυτική Ευρώπη, που είχε ως συνέπεια να διακοπεί η τροφοδοσία του αγωγού, έγινε βάσει σχεδίου εξαπάτησης σε ιδιωτική μονάδα της πόλης Σαμάρα και ήταν σκόπιμη, όπως υποστήριξε ο πρόεδρος της Transneft.

Ο Τόκαρεφ υπενθύμισε ότι νωρίτερα είχαν εντοπισθεί αυξημένες ποσότητες οργανοχλωριούχων ενώσεων στο ρωσικό πετρέλαιο, το οποίο διοχετεύεται μέσω του αγωγού Druzba στην Λευκορωσία και εν συνεχεία στην Πολωνία, Γερμανία και μέσω Ουκρανίας στην Σλοβακία Τσεχία και Ουγγαρία, και περιέγραψε τις διαδικασίες που ακολούθησε η εταιρεία για να εντοπίσει τα αίτια του προβλήματος που δημιουργήθηκε με την τροφοδοσία του αγωγού.

«Πραγματοποιήσαμε ενδοεταιρική έρευνα για να εντοπίσουμε την πηγή από την οποία προέρχονται αυτές οι οργανοχλωριούχες ενώσεις.

Αποδείχθηκε ότι η πηγή είναι ιδιωτική επιχείρηση στην περιοχή της Σαμάρας, η οποία λειτουργεί ως ένας ιδιόμορφος συλλέκτης, δηλαδή συγκεντρώνει το πετρέλαιο των μικρών παραγωγών που δραστηριοποιούνται στην περιοχή, διασφαλίζει την εμπορική ποιότητα αυτού του πετρελαίου, πιστοποιεί την ποιότητα του και εν συνεχεία μεταβιβάζει το πετρέλαιο στο σύστημα των κεντρικών αγωγών πετρελαίου.

Στην δεδομένη περίπτωση στην συγκεκριμένη η επιχείρηση κατά παράβαση όλων των τεχνικών προδιαγραφών, είχε γίνει σκόπιμη νόθευση πετρελαίου, το οποίο δεν είχε περάσει από την απαιτούμενη διαδικασία για να είναι εμπορεύσιμο» δήλωσε ο Τόκαρεφ. Ο ίδιος ισχυρίσθηκε ότι πρόκειται για ένα σχέδιο εξαπάτησης.

Ρωσία: Σκόπιμη η νόθευση του πετρελαίου στον αγωγό Druzba – Οργή Πούτιν

Η Μόσχα και επίσημα μιλά για σαμποτάζ. Ωστόσο ο οργισμένος Ρώσος πρόεδρος Βλαντίμιρ Πούτιν, εξέφρασε την απορία του απευθυνόμενος στον συνομιλητή του.

«Όταν το πετρέλαιο διοχετεύεται στο σύστημα αγωγών εκ μέρους της εταιρείας κανείς δεν ελέγχει τίποτα;» τον ρώτησε.

Ο πρόεδρος της Transneft απάντησε λέγοντας ότι σε ολόκληρη την χώρα υπάρχουν 150 σημεία υποδοχής πετρελαίου τα περισσότερα από τα οποία ανήκουν σε μεγάλες εταιρίες, που πραγματοποιούν τους ελέγχους ποιότητας, ενώ παράλληλα υπάρχει και ένα μεγάλος αριθμός ιδιωτικών εταιρειών που έχουν συνάψει συμφωνία με την Transneft και οι οποίες επίσης πραγματοποιούν τους σχετικούς ελέγχους όσον αφορά την ποιότητα του πετρελαίου.

Νωρίτερα, ο επίσημος εκπρόσωπος της Transneft Ίγκορ Ντέμιν, είχε δηλώσει ότι η ρύπανση του πετρελαίου στον αγωγό πετρελαίου Druzba σημειώθηκε μέσω της ιδιωτικής Samaratransneft-terminal στην οποία καταλήγει το πετρέλαιο μερικών μικρών παραγωγών πετρελαίου.

Ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντίμιρ Πούτιν, δήλωσε πάντως ότι αν η ενδοεταιρική έρευνα δεν έχει αποτέλεσμα, θα αναθέσει την έρευνα σε ειδικές υπηρεσίες ώστε να αποκαλύψουν όλες οι παραβατικές ενέργειες.

Η Λευκορωσία σταμάτησε να δέχεται πετρέλαιο από την Ρωσία

Η Λευκορωσία σταμάτησε από τις 30 Απριλίου, να δέχεται πετρέλαιο από την Ρωσία ενώ η ροή πετρελαίου από την Ρωσία προς την Λευκορωσία θα αποκατασταθεί στις 2 Μαΐου, μόλις αδειάσει ο αγωγός από το κακής ποιότητας πετρέλαιο, που βρίσκεται στο ρωσικό τμήμα του αγωγού.

Την ανακοίνωση αυτή έκανε ο πρώτος αναπληρωτής γενικός διευθυντής και επικεφαλής μηχανικός της εταιρείας Gomeltransneft Druzba Αντρέι Βέριγκο.

Ο Βέριγκο επισήμανε ότι η διακοπή αυτή θα δώσει την δυνατότητα να αποκατασταθεί η λειτουργία μόνο της μιας διακλάδωσης του αγωγού Druzba, καθώς η δεύτερη διακλάδωση θα παραμείνει για ορισμένο χρονικό διάστημα κλειστή, καθώς θα λειτουργήσει ως ένα είδος δεξαμενής για το ακατάλληλο πετρέλαιο.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της εταιρείας, ο όγκος του ακατάλληλου πετρελαίου που βρίσκεται στο σύμπλεγμα διακλαδώσεων του αγωγού Druzba σε όλες τις χώρες (Ρωσία, Λευκορωσία, Πολωνία και Ουκρανία) ανέρχεται σε 5 εκ. τόνους.

MWV: Η Γερμανία έχει αρκετά αποθέματα για να αντιμετωπίσει τη διακοπή του ρωσικού αγωγού πετρελαίου

Τα γερμανικά διυλιστήρια έχουν επαρκή πετρελαϊκά αποθέματα για να σταματήσουν τις εισαγωγές ροών στον ρωσικό αγωγό “Druzhba”, δήλωσε εκπρόσωπος του βιομηχανικού συνδέσμου MWV.

“Δεν υπάρχει έλλειψη προσφοράς ή επεξεργασίας”, δήλωσε ο εκπρόσωπος της MWV, για τις μεγάλες εταιρείες πετρελαίου, τα διυλιστήρια και τα πρατήρια καυσίμων.

“Τα αποθέματα σε ένα μεγάλο διυλιστήριο στο Schwedt, στην ανατολική Γερμανία κοντά στον αγωγό, είναι επαρκή” επεσήμανε.

Η πιθανή αποδέσμευση των αποθεμάτων πετρελαίου από τα στρατηγικά αποθέματα της Γερμανίας, τα οποία θα έπρεπε να ανατεθεί από το υπουργείο Οικονομικών, δεν ήταν “θέμα συζήτησης”, δήλωσε ο εκπρόσωπος.

Αλλά η βιομηχανία αναζητεί πρόσθετες αποστολές που πρέπει να διευθετηθούν μέσω του λιμανιού της Βαλτικής Θάλασσας του Ρόστοκ, σε περίπτωση που η κρίση συνεχισθεί.

Η Γερμανία διαθέτει διαφοροποιημένη υποδομή εφοδιασμού σε αργό πετρέλαιο και εισαγωγές, επιτρέποντάς της να μεταφέρει πετρέλαιο από τα λιμάνια της Βόρειας Θάλασσας και της Βαλτικής Θάλασσας μέσω πλωτών μεταφορών πέραν των αγωγών.

Ο εκπρόσωπος του MWV δήλωσε ότι δεν μπορεί να μετρήσει τον όγκο ή το ποσοστό του μολυσμένου πετρελαίου στον αγωγό που μπορεί να έχει παραληφθεί ή πώς θα ξεκαθαρισθεί καθώς αυτό θα πρέπει να επιβεβαιωθεί από τους φορείς εκμετάλλευσης.

Το 2018, η Ρωσία αντιπροσώπευε το 36% των συνολικών εισαγωγών αργού πετρελαίου της Γερμανίας ύψους 85,2 εκατομμυρίων τόνων, σύμφωνα με στοιχεία της BAFA.

“Συνολικά, αυτό δεν είναι εύκολο να αντικατασταθεί” επεσήμανε.

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!
ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.

Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com

Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.