“Hλεκτροσόκ” στις ΗΠΑ καθώς ο 7ος Στόλος σύμφωνα με επίσημη ανακοίνωση του αποφάσισε να σταματήσει τις έρευνες για την ανεύρεση του F-35A της Ιαπωνίας που κατέπεσε εδώ και περίπου ένα μήνα καθώς θεωρήθηκε αδύνατον να εντοπιστεί.
Η ανακοίνωση προκάλεσε εύλογες απορίες καθώς το μαχητικό 5ης γενιάς μαζί με τον πιλότο του δεν έχει βρεθεί ακόμη!
Βρέθηκαν μόνο λίγα μικρά συντρίμμια αλλά τα βασικά τμήματα του αεροσκάφους για το οποία “καίγονταν” οι Αμερικανοί δεν βρέθηκαν παρά την μεγάλη κινητοποίηση με πλωτά και εναέρια μέσα.
Τα αμερικανικά πλοία και αεροσκάφη “χτένισαν” μια περιοχή 5.000 ν.μ
Ο 7ος Στόλος συμμετείχε στην έρευνα και διάσωση με ένα βαθυσκάφος “Ultra Deep Solutions’ Van Gogh”, το αντιτορπιλικό κλάσης Arleigh Burke “USS Stethem” δύο αεροσκάφη P-8A Poseidon, ένα U-2 Dragon Lady. Στις έρευνες συμμετείχαν και ειδικά συστήματα των Αμερικανών ειδικά για εντοπισμό αντικειμένων σε πολύ μεγάλα βάθη όπως το CURV 21.
Από την πρώτη στιγμή η Ιαπωνία έστειλε τα αντιτορπιλικά Hatakaze, Amagiri, και Ikazuchi μαζί με ακόμη τέσσερα πολεμικά πλοία.
Επιπλέον την περιοχή “χτενίσαν” τα σκάφη έρευνας και διάσωσης HAKUHO MARU, SEISUI MARU και KAIMEI, το USS Annapolis (SSN-760) ενώ απογειώθηκε και ένα B-52H από την αεροπορική βάση Andersen στο Guam με ένα ιπτάμενο τάνκερ USAF KC-135R να παρέχει υποστήριξη.
Η Ιαπωνία αργότερα έστειλε στην περιοχή επιπλέον δυο σκάφη της Ακτοφυλακής, αεροσκάφη SAR U-125A, και αριθμό ελικοπτέρων UH-60J.
Παρόλ’ αυτά δεν βρέθηκε τίποτα!
Η Ιαπωνία από την πλευρά της είπε ότι θα συνεχίσει να ψάχνει για το αεροσκάφος και τον πιλότο καθώς δεν υπάρχει άλλη λύση.
“Θα συνεχίσουμε τις έρευνες μας ενώ θα κάνουμε ότι είνα δυνατόν για να καθορίσουμε την αιτία της συντριβής” είπε ο Iwaya, εκπρόσωπος της Ιαπωνίας.
Μήπως η λήξη της έρευνας σημαίνει πως οι ΗΠΑ είναι πλέον σίγουρες πως το μαχητικό βρίσκεται στα χέρια Ρώσων ή Κινέζων; Ηδη από την αρχή είχε παρατηρηθεί αυξημένη υποβρυχιακή κινεζική δραστηριότητα στην περιοχή.
Πριν λίγο καιρό, όπως είχε αναφέρει το pronews.gr, πληροφορίες ανέφεραν πως το μαχητικό υπέστη «χακάρισμα» των ηλεκτρονικών συστημάτων του και άφησαν να εννοηθεί πως για αυτό ευθύνονται είτε οι Ρώσοι είτε οι Κινέζοι που διαθέτουν την τεχνολογία για να το κάνουν και αναζητούν τρόπους για να το αντιμετωπίσουν.
Η άποψη αυτή στηρίζεται σε ένα ατύχημα του Ιουνίου του 2017 όταν το αντιτορπιλικό USS Fitzgerald, εφοδιασμένο με το σύστημα Aegis συγκρούστηκε με ένα φιλιππινέζικο πλοίο μεταφοράς φορτίων έξω από την ιαπωνική ακτή με αποτέλεσμα να σκοτωθούν 7 άνθρωποι στο κατάστρωμα.
Ο καπετάνιος και άλλος ένας αξιωματικός δικάστηκαν για εγκληματική αμέλεια αλλά το αμερικανικό Ναυτικό για κάποιο ασυνήθιστο λόγο αποφάσισε να αποσύρει τις κατηγορίες
Όπως τα σύγχρονα μαχητικά, τα πολεμικά πλοία που διαθέτουν το Aegis είναι εξοπλισμένα στο έπακρο με ηλεκτρονικά συστήματα. Το ατύχημα ξεκίνησε μια συζήτηση ότι το Fitzgerald μπορεί να είχε χακαριστεί ή να είχε κτυπηθεί με ηλεκτρομαγνητικό παλμό που προκάλεσε μεγάλες δυσλειτουργίες στα ηλεκτρονικά συστήματά του.
Η παράξενη απόφαση απόσυρσης των κατηγοριών από το ατύχημα που προκάλεσε πολλαπλούς θανάτους αυξάνει την πιθανότητα ότι ανακαλύφθηκε επιτυχημένη επιχείρηση χαακαρίσματος που οδήγησε τις αμερικανικές ΕΔ στην απόφαση ότι οι αξιωματικοί κατηγορήθηκαν αδίκως.
Αμερικανοί και Ιάπωνες ανησυχούν πως τα F-35A και τα F-22 μπορούν να χακαριστούν ειδικά όταν γίνονται αναβαθμίσεις συστημάτων και να φυτευτούν «ιοί» που να προκαλούν μελλοντικά προβλήματα στο λογισμικό.
Το αμερικανικό ΥΠΑΜ αναζητάει τις όποιες «τρύπες» στα συστήματα. Μια αμερικανική πηγή είπε πρόσφατα πως οι ΗΠΑ προσπαθούν να κρύψουν τα μυστικά του F-35 ασφαλή από Ρωσία και Κίνα:
“Συμφωνώ με αυτό αλλά η κατάσταση είναι ποιο σοβαρή από αυτό» είπε η πηγή. Τι εννοούσε με αυτό;
Στην Ουάσινγκτον νιώθουν πως ήδη οι Ρώσοι ξέρουν τα πάντα και αν οι Ρώσοι ξέρουν, τότε ξέρουν και οι Κινέζοι στα πλαίσια της στρατηγικής τους συνεργασίας για να μπορούν να ελέγχουν μαζί τις ΗΠΑ να μην «απλώνονται» περισσότερο απ’όσο θα έπρεπε.
Άλλωστε δεν ήταν τυχαία η αναφορά στο Fitzgerald καθώς έπλεε ανάμεσα στην κινεζική και την ιαπωνική Θάλασσα, πολύ κοντά δηλαδή στην Κίνα…
Σε ότι αφορά την κρίσιμη λειτουργία που είτε χακαρίστηκε είτε παρουσίασε βλάβη και οδήγησε στην πτώση του μαχητικού όπως γράφει η ιαπωνική εφημερίδα «Νικκέι», «στις 10 Απριλίου ένα μαχητικό αεροσκάφος τύπου F-35A εξαφανίστηκε από τις οθόνες των ραντάρ και παρά τις προσπάθειες δύο εβδομάδων, οι ομάδες έρευνας έχουν εντοπίσει μέχρι στιγμής μόνο λίγα θραύσματα του αεροσκάφους στον Ειρηνικό ενώ αγνοείται και ο πιλότος. Το αεροσκάφος βρισκόταν σε αποστολή νυχτερινής άσκησης, όταν χάθηκε η επαφή»
Η ιαπωνική εφημερίδα «Nικκέι» γράφει ότι μια πιθανή θεωρία για τη συντριβή του F-35A είναι ότι ο πιλότος αντιμετώπισε έλλειψη οξυγόνου επειδή υπήρχαν προβλήματα με το αντίστοιχο σύστημα του αεροσκάφους.
Σύμφωνα με αναφορές που κυκλοφορούν εδώ και μια δεκαετία, τα κορυφαία αεροσκάφη F-22 Raptor και F-35 αντιμετωπίζουν προβλήματα με τα πιλοτικά συστήματα οξυγόνου. Πάνω από 20 τέτοιες περιπτώσεις έχουν τεκμηριωθεί. Το 2010, ένα F-22 συνετρίβη πιθανώς λόγω έλλειψης οξυγόνου του πιλότου. Λόγω του προβλήματος, υπήρξε ακόμη απαγόρευση πτήσεων για το F-35 το διάστημα 2017/2018 και η τεχνολογία του αναβαθμίστηκε.
Το μοντέλο που συνετρίβη δεν είναι ένα παλιό στρατιωτικό αεροπλάνο, αλλά το πιο σύγχρονο μαχητικό αεροσκάφος των ΗΠΑ. Το πρόγραμμα F-35 είναι το μεγαλύτερο εξοπλιστικό πρότζεκτ στην ιστορία των ΗΠΑ .