Η πτήση AF 001 της Air France από τη Νέα Υόρκη προσγειώνεται στις 17.44 το στο αεροδρόμιο του Παρισιού.
Το Κονκόρντ έχει σπάσει για μια τελευταία φορά το φράγμα του ήχου, πραγματοποιώντας το υπερατλαντικό ταξίδι σε μόλις τρεισήμισι ώρες (τόσο χρειάζεται για να ταξιδέψει κανείς με ένα «συμβατικό αεροπλάνο» από την Αθήνα στο Παρίσι). Το ημερολόγιο αναγράφει 31 Μαΐου 2003, πριν από 16 ολόκληρα χρόνια. Πρόκειται για την τελευταία πτήση με Κονκόρντ του γαλλικού εθνικού αερομεταφορέα.
Το καμάρι της γαλλικής αεροναυπηγικής, το μοναδικό υπερηχητικό επιβατικό αεροσκάφος, το Κονκόρντ, θα ρίξει αυλαία έπειτα από 27 χρόνια ταχύτατων ταξιδίων στους αιθέρες. Η τελευταία πτήση μετέφερε με ασφάλεια 68 επιβάτες και 11 μέλη πληρώματος. Πριν αναχωρήσει από τη Νέα Υόρκη, το τελευταίο Κονκόρντ που πραγματοποιούσε πτήση για την Air France τροχιοδρομούσε κάτω από μια αψίδα νερού που δημιουργούσαν προς τιμήν του τελευταίου ταξιδιού του, πυροσβεστικά οχήματα.
Το Κονκόρντ έγινε δεκτό στο Παρίσι από πλήθος Γάλλων που βρέθηκαν στο αεροδρόμιο για να αποχαιρετίσουν το αεροσκάφος – έμβλημα της χώρας τους επί τρεις δεκαετίες. Τον Απρίλιο του ίδιου έτους είχε ανακοινωθεί η απόσυρση των υπερηχητικών αεροπλάνων από τις πτήσεις της Air France, αλλά και την British Airways, τις δύο μοναδικές εταιρίες που διέθεταν τέτοια αεροσκάφη.
Κονκόρντ, το «λευκό πουλί» της Air France
Η λεπτή σιλουέτα του αεροσκάφους πρόδιδε την υπερηχητική του ταχύτητα, αλλά αποκάλυπτε και το μοιραίο μειονέκτημά του. Πραγματικός θρίαμβος της αεροναυπηγικής, το Κονκόρντ έδειχνε προορισμένο για μεγάλες επιτυχίες, αλλά δίνοντας απόλυτη προτεραιότητα στην ταχύτητα, οι σχεδιαστές του το καταδίκασαν.
Ο μικρός αριθμός επιβατών που μπορούσε να μεταφέρει, σε συνδυασμό με την περιορισμένη εμβέλειά του, το κολοσσιαίο κόστος του και την μεγάλη ηχορρύπανση που προκαλούσε, το οδήγησαν τελικά στο περιθώριο, βοηθούντος και του πολέμου που του έκαναν οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής. Ωστόσο, σημείο καμπής για την απόσυρση των Κονκόρντ υπήρξε χωρίς αμφιβολία το δυστύχημα του 2000.
Το Κονκόρντ φλέγεται…
Στις 25 Ιουλίου 2000, η πτήση 4590 της Air France, που θα πετούσε από το Σαρλ ντε Γκολ προς το JFK της Νέας Υόρκης συντρίβεται δευτερόλεπτα μετά την απογείωση, οδηγώντας στον θάνατο και τους 100 επιβάτες μαζί με εννέα μέλη του πληρώματος, καθώς και τέσσερα άτομα που βρίσκονταν στο έδαφος.
Το αεροσκάφος Κονκόνρτ προσέκρουσε σε ξενοδοχείο. Σύμφωνα με το πόρισμα των εμπειρογνωμόνων, το δυστύχημα προκλήθηκε εξαιτίας μεταλλικού ελάσματος που αποκολλήθηκε από άλλο αεροπλάνο που είχε προηγουμένως απογειωθεί από τον ίδιο διάδρομο απογείωσης.
Το έλασμα από τιτάνιο, που είχε μήκος μόλις 43 εκατοστά, χτύπησε στο Κονκόρντ με αποτέλεσμα να κατακερματιστεί ένα ελαστικό των τροχών. Τμήμα σκληρού ελαστικού τρύπησε τη δεξαμενή καυσίμων με αποτέλεσμα να διαρρεύσει κηροζίνη, η οποία άρπαξε φωτιά προκαλώντας την έκρηξη. Οι περισσότεροι επιβάτες του ήταν ηλικιωμένοι Γερμανοί τουρίστες που επρόκειτο να συμμετάσχουν σε πολυτελή κρουαζιέρα, η οποία θα ξεκίναγε από τη Νέα Υόρκη με προορισμό την Καραϊβική.
Μετά το δυστύχημα, οι εικόνες του οποίου έκαναν το γύρο του κόσμου, οι δύο εταιρίες δεν κατάφεραν να βάλουν και πάλι σε λειτουργία τις πτήσεις Κονκόρντ παρά τον Νοέμβριο του 2001. Το «αστέρι» της αεροναυπηγικής είχε υποστεί σοβαρό πλήγμα στην αξιοπιστία του και σε συνδυασμό με το υψηλό κόστος των πτήσεων, η ιστορία του Κονκόρντ έμελλε να ολοκληρωθεί δύο χρόνια αργότερα. Η τελευταία πτήση της British Airways πραγματοποιήθηκε τον Οκτώβριο του 2003.