Με την εξαίρεση του F-22, το οποίο αποτελεί «κρατικό μυστικό» των ΗΠΑ και δεν εξάγεται σε καμία άλλη χώρα,ενώ το πλέον εξελιγμένο μαχητικό 5ης γενιάς αυτή τη στιγμή δεν είναι άλλο από το F-35.
Ωστόσο, οι Ευρωπαίοι φαίνεται ότι επιδιώκουν να αλλάξουν αυτή την ισορροπία και να «σκοτώσουν» το F-35, αναπτύσσοντας ένα μαχητικό 6ης γενιάς που θα αλλάζει πλήρως τα δεδομένα όσον αφορά στην εξέλιξη του συγκεκριμένου είδους πολεμικού αεροσκάφους.
Στο πρόσφατο αεροπορικό σόου στο Παρίσι, Γαλλία, Γερμανία και Ισπανία παρουσίασαν ένα μοντέλο του Μελλοντικού Συστήματος Εναέριας Μάχης (Future Air Combat System-FACS) το οποίο αποτελεί τη βάση για το μαχητικό 6ης γενιάς της Ευρώπης.
Τα χαρακτηριστικά του FACS είναι εντυπωσιακά: stealth, βλήματα μεγάλων αποστάσεως και δυνατότητα δράσης ως επιχειρησιακό κέντρο διεύθυνσης drones που θα κάνουν τη βρώμικη δουλειά.
Το ερώτημα, βέβαια, που παραμένει είναι πώς θα υλοποιηθεί το αρχικό concept, και πόσο έτοιμη είναι η Ευρώπη να επενδύσει σε ένα τέτοιο σύστημα, τη στιγμή που για παράδειγμα η Βρετανία αγοράζει F-35. Ωστόσο, ο στόχος παραμένει η Ευρώπη να καταφέρει να μπει στο παιχνίδι των οπλικών συστημάτων υψηλής τεχνολογίας.
Σε μία άλλη ανησυχητική είδηση για τις ΗΠΑ Γερμανός κατασκευαστής ραντάρ υποστηρίζει πως το 2018 έπιασε δύο F-35, τα οποία σύμφωνα με την εταιρία δεν είναι και τόσο…stealth.
H εταιρία Hensoldt ανέπτυξε ένα νέο παθητικό σύστημα ραντάρ, το οποίο ονομάζεται TwInvis. Το TwInvis λειτουργεί μελετώντας ηλεκτρομαγνητικές εκπομπές στην ατμόσφαιρα, σήματα ραδιοφωνικών σταθμών, τηλεοπτικά σήματα, σήματα πύργων κινητού τηλεφώνου, εμπορικά ραντάρ και ούτω καθεξής.
Το σύστημα μπορεί να ανιχνεύσει τα αεροσκάφη που κινούνται μέσω αυτής της αόρατης θάλασσας σημάτων “με την ανάγνωση του τρόπου με τον οποίο τα σήματα αναπήδησαν στα αερομεταφερόμενα αντικείμενα”.
Το C4ISRNet αναφέρει ότι δύο F-35A των Η.Π.Α. επισκέφθηκαν τη Γερμανία το 2018 για να συμμετάσχουν σε αεροπορική επίδειξη Βερολίνο. Η Hensoldt εγκατέστησε ένα σύστημα ραντάρ TwInvis στην αεροπορική επίδειξη … αλλά τα F-35s για άγνωστους λόγους δεν απογειώθηκαν ποτέ.
Ωστόσο, η εταιρεία τοποθέτησε επίσης ένα από τα σύνολα ραντάρ έξω από το αεροδρόμιο σ’ένα… στάβλο και έπιασε τα αεροπλάνα να απογειώνονται, εντοπίζοντας τα για 150 χιλιόμετρα (93 μίλια).
Προς το παρόν, το TwInvis είναι χρήσιμο ως ραντάρ έγκαιρης προειδοποίησης, προειδοποιώντας για την προσέγγιση του μαχητικού stealth. Το ραντάρ TwInvis δεν είναι αρκετά εξελιγμένο, τουλάχιστον όχι ακόμη, για να κατευθύνει πυραύλους καθοδηγούμενους από ραντάρ.
Αλλά υπάρχει η πεποίθηση ότι θα μπορούσε να παράσχει αρκετά δεδομένα θέσης για ένα υπέρυθρο κατευθυνόμενο βλήμα (όπως το AIM-9X Sidewinder) για να αναζητήσει καυσαέρια του κινητήρα ενός στόχου.
Σύμφωνα με την εταιρία το αν τα F-35 είχαν τους ανακλαστήρες δεν παίζει κανένα ρόλο, καθώς το ραντάρ λειτουργεί σε διαφορετικό φάσμα, εντοπίζοντας ολόκληρο το σχήμα του αεροπλάνου αντί να εντοπίζει μικρές γωνίες.