Οι Κίνα προσπαθεί να κλείσει την εξοπλιστική «ψαλίδα» με ΗΠΑ και Ρωσία και γι αυτό τον λόγο δεν προχωρά στην κατασκευή μόνο νέων αεροσκαφών (J-20) αλλά και στην αναβάθμιση των παλαιότερων.
Μέσω ενός εκτεταμένου ρεπορτάζ της κινεζικής τηλεόρασης CCTV (China Central Television), σχετικά με μία ευρείας κλίμακας άσκηση αεροπορικών και χερσαίων δυνάμεων, επιβεβαιώθηκε η ύπαρξη ενός προγράμματος σε εξέλιξη, μέσω του οποίου το συμβατικό, κεραίας μηχανικής σάρωσης, ραντάρ του J-11B (της κινεζικής κόπιας του Su-27) αντικαθίσταται σταδιακά από ένα νέο σύστημα AESA.
Στη φωτογραφία η οποία προέρχεται από το βίντεο του συγκεκριμένου ρεπορτάζ, διακρίνεται ένα J-11B με λευκό διηλεκτρικό κώνο στο ρύγχος του, αντί του μαύρου που φέρουν όλα τα κινεζικής και ρωσικής κατασκευής αεροσκάφη του τύπου. Βέβαια αυτό είναι κάτι που δεν αποδεικνύει κατ΄ ανάγκη ότι το συγκεκριμένο μαχητικό φέρει ραντάρ AESA.
Πέρα από τις αναφορές του κινέζικου καναλιού, το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των J-11B με σημαντικότερο συστατικό του την εγκατάσταση ραντάρ AESA, εικάζεται ότι βρίσκεται σε εξέλιξη για πολλούς λόγους.
Ο πρώτος και σημαντικότερος είναι ο μεγάλος αριθμός μαχητικών που έχει κατασκευαστεί στην Κίνα. Περισσότερες από 250 μονάδες δηλαδή, που μεταφέρουν ρωσικά όπλα αέρος-αέρος και αέρος-εδάφους, κατασκευασμένα κατόπιν αδείας στην Κίνα.
Ο δεύτερος είναι ότι οι Κινέζοι μέσω του προγράμματος ανάπτυξης του χαμηλής παρατηρησιμότητας (stealth) J-20, έχουν επενδύσει σημαντικά ποσά στην τεχνολογία των συστημάτων AESA, κάτι που φυσικά θα εκμεταλλευτούν εξοπλίζοντας και άλλους τύπους μαχητικών με τέτοια συστήματα, προκειμένου να βελτιώσουν τις επιχειρησιακές τους δυνατότητες, τόσο σε ρόλους αέρος-αέρος, όσο και σε ρόλους αέρος-εδάφους.
Άλλες αναφορές από την Κίνα, από τις αρχές της χρονιάς που διανύουμε, κάνουν λόγο για την αξιοποίηση του πυραύλου μέσης-μεγάλης ακτίνας PL-15 από μαχητικά J-11B. Υπό κανονικές συνθήκες η αξιοποίηση αυτού του όπλου είναι πρακτικά αδύνατη από το ραντάρ Type 147X/KLJ-X.
Πρόκειται ουσιαστικά για ένα αντίγραφο του ρωσικού NIIP N001. Η αξιοποίησή του από το εν λόγω ραντάρ, οφείλεται στην περιορισμένη ακτίνα εγκλωβισμού και των ανεπαρκών (με βάση τα σημερινά δεδομένα και την ακτίνα του όπλου…) επιδόσεων του τελευταίου. Αυτό επίσης το γεγονός αποτελεί με βάση πολλούς αναλυτές, απόδειξη του ότι τα αεροσκάφη που μεταφέρουν και αξιοποιούν PL-15, έχουν εξοπλιστεί με ραντάρ AESA.
Μία άλλη αξιόπιστη εξήγηση θα μπορούσε να είναι η μετάδοση δεδομένων στοχοποίησης στα συστήματα καθοδήγησης των όπλων αυτών, μέσω data link από άλλες πλατφόρμες, αλλά και αυτό είναι κάτι που δεν έχει επιβεβαιωθεί από καμία πηγή…
Είναι γεγονός ότι ο εξοπλισμός του στόλου των κινεζικών J-11B με ραντάρ AESA στο σύνολό του, θα δώσει μεγάλη επιχειρησιακή ώθηση στην Κινεζική Αεροπορία. Πρόκειται για λογική κίνηση δεδομένου ότι και η Ιαπωνική Αεροπορία έχει εκδηλώσει επίσημα την πρόθεσή της να εκσυγχρονίσει με ραντάρ AESA τα μαχητικά F-15J που διαθέτει με τέτοια συστήματα, με στόχο να παρατείνει την παραμονή τους σε υπηρεσία για αρκετά ακόμη χρόνια.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.