Αισιόδοξος για την απόκτηση 20 αεροσκαφών F-35 Lightning II μέσα στην επόμενη δεκαετία, εμφανίστηκε ο αντιπρόεδρος της κατασκευαστικής εταιρείας Lockheed Martin, κος Ντένης Πλέσσας ενημερώνοντας τους αμυντικούς συντάκτες κατά τη διάρκεια της καθιερωμένης ετήσιας εκδήλωσης που παραθέτει η εταιρεία.
Κατά την παρουσίαση προβλήθηκε σχετικός πίνακας όπου “προβλέπει” πως η χώρα μας θα προμηθευτεί 20 μαχητικά αεροσκάφη F-35 μέσα στην επόμενη δεκαετία, εάν βέβαια η Ελλάδα προχωρήσει σε παραγγελία, καθώς υπάρχει και το ενδεχόμενο οι πολιτικές ηγεσίες να καταλήξουν στο συμπέρασμα ότι δεν υπάρχει λόγος για εξοπλισμούς αφού στο τέλος, θέλουμε δεν θέλουμε, θα τα “βρούμε” με την Τουρκία…
Βέβαια επόμενη δεκαετία σημαίνει και… 2023 και 2029, οπότε είναι αρκετά “ομιχλώδες” το τοπίο αναφορικά με το “πότε”, γιατί αυτός είναι πλέον ο κρίσιμος παράγοντας.
Ο αριθμός 20, είναι ενδεικτικός ανέφερε ο κος Πλέσσας και μπορεί να πλησιάσει ακόμα και τα 30 μαχητικά, αριθμός ικανοποιητικός να συνεπιχειρεί με τα αναβαθμισμένα F-16, αλλά όχι ικανοποιητικός για τις συνολικές ανάγκες της ΠΑ την επόμενη δεκαετία.
Η εταιρία, διευκρίνισε ο κ. Πλέσσας, προγραμματίζει τη γραμμή παραγωγής σε βάθος δεκαετίας, οπότε με βάση την Επιστολή Παροχής Πληροφοριών για τη διαθεσιμότητα και την τιμή του μαχητικού LoI (Letter of Information) που έχει έχει ήδη αποστείλει το ΥΠΕΘΑ διατυπώνοντας το -καταρχήν- ενδιαφέρον του, ενέταξε τη χώρα στον προγραμματισμό αυτό, ώστε εάν και εφόσον αποφασισθεί, οι χρόνοι παράδοσης να σμικρυνθούν μεν, αλλά κατά το… δυνατόν.
Για το ίδιο θέμα, ο εκπρόσωπος της Lockheed Martin (LM) δεν εμφανίστηκε ιδιαίτερα αισιόδοξος για τη δυνατότητα απόσπασης ΕΒΕ (Επιστρεφόμενου Βιομηχανικού Έργου) , καθώς οι βασικοί εταίροι του προγράμματος έχουν ήδη αποσπάσει τη «μερίδα του λέοντος».
Ωστόσο και ενόψει της πιθανής αποπομπής της Τουρκίας από το πρόγραμμα, αυτό θα μπορούσε να συνεπάγεται με ανάληψη ΕΒΕ που προς το παρόν έχουν ακόμα οι τουρκικές εταιρίες, αλλά αυτό θα κριθεί, τόσο από τον χρόνο της ελληνικής παραγγελίας όσο και από τη διαπραγματευτική δεινότητα της ελληνικής πλευράς…
Η ενημέρωση επεκτάθηκε και στην πορεία του προγράμματος των 84 μαχητικών αεροσκαφών F-16 στη διαμόρφωση F-16V (Viper).
Η εξέλιξη του προγράμματος αυτού, όμως συνδέεται με την κατάσταση στην ΕΑΒ, λόγω προβλημάτων υποδομών.
Επ΄αυτού στις 11-13 Οκτωβρίου πραγματοποιήθηκε στις εγκαταστάσεις της εταιρίας επιθεώρηση αξιωματούχων της αμερικανικής Αεροπορίας (USAF) και εντοπίστηκαν προβλήματα στο σύστημα πυρόσβεσης των εγκαταστάσεων, αλλά και στεγανότητας των υποστέγων όπου θα εξελιχθεί το έργο.
Ο Ντένης Πλέσσας ενημέρωσε, ότι ήδη έχουν ξεκινήσει οι εργασίες από έμπειρους εργολήπτες για την αποκατάσταση των ζημιών, ώστε το ταχύτερο δυνατό να ξεκινήσει η αναβάθμιση του πρωτότυπου F-16, η οποία δεν έχει ξεκινήσει ακόμη.
Όταν ολοκληρωθεί η αναβάθμιση, τότε και μόνο τότε το μαχητικό θα μεταβεί στις ΗΠΑ για να περάσει τις δοκιμές και να γίνει η πιστοποίησή του και στη συνέχεια θα επιστρέψει στην Ελλάδα, με σκοπό να προχωρήσει η αναβάθμιση των υπολοίπων.
Ο Ν.Πλέσσας ανέφερε πως υπάρχει η ελπίδα να προχωρήσει το πρόγραμμα αναβάθμισης με ταχύτερους ρυθμούς από τους προβλεπόμενους, με σκοπό την ολοκλήρωση του προγράμματος πριν το 2027, χωρίς όμως να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες.
Στο άλλο μεγάλο θέμα αυτό των παρεμβολών που προκαλεί ο παρεμβολέας του συστήματος ASPIS ΙΙ στο ραντάρ AESA ο Ν.Πλέσσας ανέφερε ότι οι μελέτες που διενεργήθηκαν από την εταιρία και την αμερικανική Αεροπορία έδειξαν ότι δεν θα προκύψει πρόβλημα και πως έχουν βρεθεί οι τρόποι ομαλής διασύνδεσης.
Σε ότι αφορά στο πρόγραμμα των ΑΦΝΣ, ήδη το πρώτο αεροσκάφος της «ενδιάμεσης λύσης» πετάει «επιχειρησιακά», ενώ το πρόγραμμα συνεχίζεται, με στόχο και αυτό να ολοκληρωθεί το συντομότερο, χωρίς όμως να δοθεί κάποιο συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.
Τέλος όπως αναφέρθηκε θετική εξέλιξη για την ΕΑΒ μπορεί να θεωρηθεί και η αγορά 66 F-16V από την Ταϊβάν, ενώ πιθανότατα πολύ σύντομα θα κλείσει και η προμήθεια άλλων 24 από το Μαρόκο, καθώς η εταιρεία κατασκευάζει τμήματα του μαχητικού.
Επίσης, η LM λειτουργεί για λογαριασμό του ελληνικού Δημοσίου ως ενδιάμεσος για την πώληση των F-16 Block 30 σε ενδιαφερόμενη χώρα, έχοντας κάνει επαφές για το θέμα αυτό με χώρες της Μέσης Ανατολής και των Βαλκανίων, αλλά και με την αμερικανική Αεροπορία.
Ας ελπίσουμε απλά, ότι τα F-16 block 30 δεν θα μεταπωληθούν ποτέ σε άλλη χώρα, καθώς η ΠΑ έχει ανάγκη και το τελευταίο μαχητικό αεροσκάφος που μπορεί να πετά, έστω και αν η ίδια δείχνει να μην το έχει αντιληφθεί ακόμη.