Το κόστος για τις δύο γαλλικές φρεγάτες Belh@rra με τις αλλαγές και την αύξηση οπλικής ισχύος των δύο σκαφών με πλήρες πακέτο τεχνικής υποστήριξης θα ανέλθει περίπου στο κόστος των 2,5 δισεκατομμυρίων ευρώ, όσο θα κόστιζαν δηλαδή τρεις φρεγάτες μεγαλύτερου κατά 30% εκτοπίσματος, FREMM του ίδιου ναυπηγικού οίκου (Naval Group), ακόμα μεγαλύτερων ικανοτήτων, οι οποίες για άγνωστους λόγους δεν προχώρησαν παρά την αρχική συμφωνία.
Η τελική διαμόρφωση αφορά κελιά με 32 βλήματα εκ των οποίων τα 24 Aster 30 και τα 8 cruise SCALP Naval. Το κόστος των όπλων ανέρχεται στα 500 εκατομμύρια ευρώ και περιλαμβάνει ένα φόρτο ανά πλοίο. Δηλαδή δεν θα υπάρχουν αντιαεροπορικά όπλα μεσαίου βεληνεκούς, όπως οι ASTER-15.
Στα πλοία δύναται να εγκατασταθεί CIWS (αναφέρεται ευθέως το RAM) με κόστος 80 εκατομμύρια ευρώ δηλαδή 40 εκατομμύρια ευρώ ανά πλοίο. Εδώ το ΠΝ έχει εκφράσει την άποψη για την εγκατάσταση των Phalanx από τις πρώτες φρεγάτες «S» που θα αποσύρει, αλλά οι Γάλλοι προειδοποιούν ότι θα χαθεί το χαρακτηριστικό χαμηλής διατομής ραντάρ του πλοίου.
Επιπροσθέτως, πλήρες πακέτο τεχνικής υποστήριξης για 8 έτη με κόστος 110 εκατομμύρια ευρώ. Πρόκειται για το λεγόμενο Follow On Support. Κάποια μικρά κόστη περιλαμβάνουν επίσης και τη διαμόρφωση του ελικοδρομίου των πλοίων ώστε να υποστήριζουν και να δέχονται ελικόπτερα Aegeanhawk.
Στα επιπλέον κόστη περιλαμβάνονται 200 εκατομμύρια ευρώ που αναφέρονται ως κόστη «Innovation». Στην ουσία πρόκειται για κόστη Research & Development ενώ υπάρχει ένα πολύ μεγάλο κόστος της τάξης των 60 εκατομμυρίων για τις αμοιβές της γαλλικής διεύθυνσης εξοπλισμών (DGA).
Το κόστος είναι φυσικά συνάρτηση της τελικής διαμόρφωσης των πλοίων καθώς και των λοιπών επιλογών όπως τα χρόνια του FOS ή το συνολικό απόθεμα των όπλων ή άλλες παράμετροι όπως η μείωση του κόστους για το λεγόμενο «Innovation» και φυσικά το απαράδεκτο κόστος της DGA. Προφανώς, εάν οι Γάλλοι αποφασίσουν κοινή διαμόρφωση με 32 κελιά όπως το ΠΝ τότε τα παραπάνω κόστη θα πέσουν στο ένα τρίτο. Οι τελευταίες πληροφορίες μας από τη Γαλλική πρωτεύουσα επιβεβαιώνουν το παραπάνω.
Καταληκτικά: το κόστους είναι πολύ υψηλό, αλλά πλέον δεν υπάρχει πισωγύρισμα. Εδώ που έφτασαν τα πράγματα, με τις διαρκείς αναβολές και την υπερδεκαετή καθυστέρηση στην λήψη απόφασης και την πολιτικά σωστή επιλογή γαλλικής φρεγάτας, αλλά σίγουρα περίεργη επιλογή ενός πλοίου που υπάρχει μόνο «στα χαρτιά», δεν μπορούσε να συμβεί κάτι άλλο.
Η πικρή αλήθεια είναι ότι οι Belh@rra δεν ταίριαζαν στις ελληνικές επιχειρησιακές συνθήκες, αφού θα πρόκειται για μια ελαφρά οπλισμένη φρεγάτα. Η πλέον κατάλληλη ήταν η FREMM, ειδικά στην έκδοση FREDA με ενισχυμένες αντιαεροπορικές δυνατότητες.
Τώρα θα πληρωθούν 3 δισ. ευρώ για μόλις δύο πλοία με την ελπίδα να μειωθεί το τελικό κόστος κατά 10% αν οι Γάλλοι επιλέξουν και αυτοί την ίδια διαμόρφωση.
Δυστυχώς, λόγω της μοναδικής ύπαρξης cruise επί του πλοίου (εκεί είναι η το κρίσιμο στοιχείο των γαλλικών φρεγατών) είναι μονόδρομος οι Belh@rra, αφού για άγνωστους λόγους απορρίφθηκαν οι FREMM/FREDA, που θα εξασφάλιζαν στο ΠΝ κυριαρχία στην Ανατολική Μεσόγειο τα επόμενα 40 χρόνια.
Το συμβόλαιο θα κλείσει στην επίσκεψη του πρωθυπουργού Κώστα Μητσοτάκη στο Παρίσι, κατά την διάρκεια της συνάντησής του με τον Γάλλο πρόεδρο Ε.Μακρόν σε δύο εβδομάδες.