Με την οικονομική αβεβαιότητα σε πρώτο πλάνο, η Κροατία ακυρώνει την προμήθεια μαχητικών αεροσκαφών και ευτυχώς ματαιώνεται οριστικά η πώληση των 32 F-16 Block 30 της Πολεμικής Αεροπορίας στην βαλκανική χώρα.
Ο πρωθυπουργός της Κροατίας Αντρέι Πλένκοβιτς, δήλωσε, στη διάρκεια της συνεδρίασης του υπουργικού συμβουλίου ότι, αναβάλλεται, προς το παρόν, η προμήθεια μαχητικών αεροσκαφών πολλαπλών ρόλων. «Υπό αυτές τις συνθήκες (της πανδημίας του κορονοϊού) αυτή είναι η μόνη λογική και σωστή απόφαση» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Η Κροατία θα κοινοποιήσει, εγγράφως, σε όλες τις χώρες που συμμετέχουν στη διαδικασία υποβολής προσφορών την απόφασή της να αναβάλει τη διαδικασία αγοράς μαχητικών αεροσκαφών.
Η κυβέρνηση αποφάσισε, επίσης, την αναβολή της διεθνούς στρατιωτικής αεροπορικής εκδήλωσης «CROIMAS» που επρόκειτο να πραγματοποιηθεί στην αεροπορική βάση Ζέμουνικ κοντά στο Ζαντάρ στις 30 Μαΐου.
Νωρίτερα, ο υπουργός Άμυνας Νταμίρ Κρστίσεβιτς είχε δηλώσει ότι το υπουργείο Άμυνας θα αναβάλει την προμήθεια μαχητικών αεροσκαφών πολλαπλών ρόλων, ως ένδειξη αλληλεγγύης και εξοικονόμησης χρηματικών πόρων σε μια περίοδο κρίσης λόγω του κορονοϊού.
Το εφιαλτικό ενδεχόμενο της πιθανής πώλησης των 32 F-16 Block 30 της Πολεμικής Αεροπορίας στη Κροατία είχε επανέλθει όταν οι ΗΠΑ είχαν μπλοκάρει την πώληση των ισραηλινών F-16 που είχαν επιλεγεί στον πρώτο διαγωνισμό από την Κροατία.
Μετά την ματαίωση της πώλησης των ισραηλινών F-16, λόγω αμερικανικού βέτο, έχουν ξεκινήσει εκ νέου οι επαφές ανάμεσα σε Αθήνα και Ζάγκρεμπ για την πώληση 12 έως 16 παλαιότερου τύπου F-16 Block 30 της Πολεμικής Αεροπορίας (Π.Α.), στο πλαίσιο εκσυγχρονισμού του αεροπορικού στόλου της Κροατίας, με τα υπόλοιπα να δίνονται ως ανταλλακτικά.
Πρόκειται για μαχητικά που είναι σε αρκετά καλή κατάσταση (υπηρετούν στην ΠΑ σχεδόν τριάντα χρόνια ενώ τα F-4E PI, έχουν κλείσει 45ετία) και έχουν υποστεί προγράμματα δομικής αναβάθμισης Falcon Up και Falcon STAR για την εξασφάλιση ωφέλιμης ζωής, 8000 ωρών πτήσης.
Το ερώτημα είναι «Γιατί να τα πουλήσουμε αφού δεν έχουμε κάτι να τα αντικαταστήσουμε, ούτε προβλέπεται να έχουμε τα επόμενα χρόνια;» δεν είχε απαντηθεί από κανέναν.
Ειδικά όταν θα αρχίσει να εισέρχεται στην φάση υλοποίησης το πρόγραμμα αναβάθμισης των F-16 Block 52+ και Adv. θα μειωθεί επικίνδυνα η οροφή των μαχητικών της ΠΑ αφού τα υπό εκσυγχρονισμό μαχητικά θα αποσύρονται για 12-18 μήνες από την υπηρεσία προκειμένου να εκτελεστούν οι εργασίες αναβάθμισης.
Με την απόσυρση των F-4E AUP και των Mirage 2000EG/BG μέσα στα πέντε επόμενα χρόνια (μέχρι το 2023), δηλαδή την απώλεια 50+ μονάδων και την ενδεχόμενη πώληση των 32 Block 30 (σύνολο 85 μονάδες!) η Πολεμική Αεροπορία θα αποδυναμωθεί σε τέτοιο βαθμό που οριακά δεν θα καλύπτει πλέον τις ανάγκες επιτήρησης και προστασίας του FIR Αθηνών, με δεδομένες τις χαμηλές διαθεσιμότητες.
Ο εκσυγχρονισμός των Block 30 και Block 50 σε επίπεδο Block 50+ Advanced (με κινητήρα F110 της GE και τον ευρύ αεραγωγό) είναι μονόδρομος ακόμα και σήμερα και έπρεπε να είχε γίνει ήδη.
Τα F-16 Block 30 πρέπει να εκσυγχρονιστούν με τα απάρτια που θα προκύψουν από τα αεροσκάφη 52+ και 52+ Adv. Θα πετάξουμε στα σκουπίδια όλα τα σχετικά σύγχρονα συστήματα των 52+ και τα απόλυτα σύγχρονα των Advanced, ενώ μπορούν να χρησιμοποιηθούν στον εκσυγχρονισμό των F-16 Block 30;
Τα αεροσκάφη έχουν αρκετά χρόνια επιχειρησιακού βίου μπροστά τους και κάλλιστα με τη πληθώρα από τα απάρτια των υπό εκσυγχρονισμό F-16V θα μπορούν να δεχθούν πρόγραμμα CCIP Lite.
Εχουμε πολύ μεγάλη ανάγκη τις υπηρεσίες των 71 συνολικά F-16C/D Block 30 (32 μονάδες) και Block 50 (39 μονάδες). Έχουμε πολύ μεγάλη ανάγκη από την διατήρηση των 155 F-16 πραγματικά αξιόμαχων, με όπλα και συστήματα που θα τους επιτρέψουν να επιβιώσουν και να επικρατήσουν.
Ακόμα και όταν μετά από 10 χρόνια (ο χρόνος είναι κατά προσέγγιση) θα πάμε στην επιλογή νέου μαχητικού, στη δύναμη των F-16 θα βασιστούμε.