Η εξαγγελία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για την αγορά 18 (ούτε καν… 20) μαχητικών Rafale από την Γαλλία, αποτέλεσε σίγουρα μια σημαντική απόφαση για την ενίσχυση της ΠΑ.
Αυτό, γιατί θα πρόκειται για τα πρώτα αεροσκάφη (νέα ή μεταχειρισμένα) που παίρνει η ΠΑ από το… 2005, τη χρονιά δηλαδή της προμήθειας των 30 F-16 block 52 Advanced, της απόφασης που είχε βάλει την οριστική «ταφόπλακα» στα σχέδια της προμήθειας των Eurofighter, με βάση πολιτική απόφαση της κυβέρνησης Κώστα Σημίτη το 1999, για προμήθεια 60 μαχητικών.
Η ΠΑ ευρισκόμενη τώρα σε μια κρίσιμη καμπή για την μελλοντική διάρθρωσή της με μείωση των μαχητικών της αεροσκαφών, εξαιτίας και του προγράμματος αναβάθμισης των 85 F-16 χρειάζεται ένα ενδιάμεσο μαχητικό, το οποίο τελικά βρέθηκε στο γαλλικό Rafale.
Το θέμα είναι από την εξαγγελία του πρωθυπουργού εάν τα 18 Rafale είναι αρκετά για την ΠΑ.
Μια σύντομη απάντηση είναι φυσικά και όχι.
Δεδομένης της απόσυρσης των 19 Mirage 2000EGM/BGM, της ακατανόητης να προσθέσουμε, αυτής απόφασης -εκτός και εάν συνδυάστηκε με το πρόσχημα του χαμηλότερου οικονομικού τιμήματος για τα Rafale-, αλλά και της επικείμενης απόσυρσης των F-4E AUP (για να μην αναφέρουμε ότι τα περισσότερα εκ των οποίων είναι “παρκαρισμένα” κάπου στην ΕΑΒ) βλέπουμε ότι οι αριθμοί δεν αυξάνονται αλλά μάλλον μειώνονται.
Επιπρόσθετα από το 2021 ίσως και 2022 μια ντουζίνα από τα F-16 θα είναι μόνιμα εκτός έως το 2027-29, ίσως και αργότερα, για τις ανάγκες της αναβάθμισης.
Εκτός και εάν η κυβέρνηση ενστερνίζεται το δόγμα Αβέρωφ για “ποιότητα έναντι ποσότητας“. Παρ΄όλα αυτά ο αριθμός των μόλις 18 μαχητικών είναι ο ελάχιστος.
Πόσα από αυτά τα μαχητικά θα είναι πραγματικά διαθέσιμα σε δύο χρόνια από την παραλαβή τους;
Με βάση τις καλύτερες επιδόσεις συντήρησης και της απρόσκοπτης τροφοδοσίας σε ανταλλακτικά δεν μπορεί να είναι περισσότερα από 10 με 12 διαθέσιμα ανά πάσα στιγμή. Με δέκα ή 12 μαχητικά, όσο καλά και αν είναι δεν εξασφαλίζεις αεροπορική υπεροχή.
Βλέπουμε επομένως ότι ο αριθμός των αεροσκαφών είναι πολύ μικρός για να διατηρηθεί ένα επαρκές αποτρεπτικό επίπεδο. Κατά συνέπεια η προμήθεια των 18 Rafale έχει περισσότερο τον χαρακτήρα μιας ψυχολογικής “ένεσης” αισιοδοξίας για την ΠΑ.
Φυσικά πρόκειται για ένα πανάκριβο μαχητικό αεροσκάφος, για μια περίοδο όπου η ελληνική οικονομία βρίσκεται στην δίνη του κορωνοϊού και όχι μόνο και πολλοί είναι αυτοί που θα σπεύσουν να πουν ότι πάλι καλά που πήραμε και αυτά. Και μπορεί να μην έχουν άδικο. Αλλά για ακόμη μια φορά βλέπουμε το φαινόμενο η Ελλάδα να προστρέχει σε αγορές εξπρές, αποσπασματικές χωρίς βάθος και μακρόπνοο σχεδιασμό κάτω από την πίεση των γεγονότων.
Πολλοί πάλι στο πίσω μέρος του μυαλού τους θεωρούν ότι θα υπάρξει και δεύτερη αγορά ισάριθμων Rafale για το σχηματισμό δύο Μοιρών. Υπό τις παρούσες όμως και τις μελλοντικές συνθήκες αυτό είναι κάτι το εξαιρετικά δύσκολο να γίνει.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.