Κύκλοι της κινεζικής πρεσβείας και του λιμανιού χαρακτηρίζουν “πολιτικό θέμα” την υπόθεση της κατασκευής της προβλήτας IV αλλά και της παραχώρησης από το Δημόσιο του 16,5% της ΟΛΠ ΑΕ που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ.
Η συνάντηση πριν από δύο εβδομάδες του Yang Jiechi, μέλους του Πολιτικού Γραφείου και διευθυντή της Επιτροπής Εξωτερικών Υποθέσεων της Κεντρικής Επιτροπής του Κομμουνιστικού Κόμματος της Κίνας με τον Έλληνα πρωθυπουργό, κατέδειξε τις δυσκολίες στην υλοποίηση επενδύσεων στο λιμάνι. Ο συγκεκριμένος αξιωματούχος θεωρείται ισχυρότερος και από τον υπουργό Εξωτερικών για αυτό και συναντήθηκε με τον Κυριάκο Μητσοτάκη.
“Το ότι έκανε τέτοια ταξίδι σε καιρό πανδημίας δείχνει το ενδιαφέρον για τον Πειραιά” επεσήμαναν διπλωματικοί κύκλοι. Μπορεί να συζήτησε και για τον επικείμενο διαγωνισμό για τις άδειες 5G, και ειδικότερα για τον εξοπλισμό που θα χρησιμοποιήσουν οι τηλεπικοινωνιακές εταιρείες, όμως τα όσα….δεν συμβαίνουν στο λιμάνι είναι που τους προβληματίζουν.
Ο Πειραιάς είναι πολύ σημαντικός για τους Κινέζους στο σχέδιο για το “one belt one road”. Είναι σχεδόν στον εμπορικό άξονα Σουέζ-Γιβραλτάρ. Το ότι δεν είναι ακριβώς επάνω σε αυτή τη ρότα, το εξισορροπεί με το γεγονός ότι έχει σιδηροδρομική και οδική σύνδεση με τα Βαλκάνια, την ανατολική και Κεντρο-δυτική Ευρώπη κάτι που δεν έχει για παράδειγμα η Μάλτα που βρίσκεται πάνω στην συγκεκριμένη εμπορική διαδρομή όμως είναι νησί.
Γεωπολιτικά σενάρια
Η κινεζική πλευρά προσπαθεί να κρατήσει ψηλά και επικοινωνιακά το θέμα με τις επενδύσεις στον Πειραιά, ενώ όλα τα μάτια των “μεγάλων” γεωστρατηγικών παικτών της περιοχής είναι στραμμένα πάνω στην Cosco που έχει δυναμώσει στην ανατολική Μεσόγειο, στο μαλακό υπογάστριο της Ευρώπης.
Σενάρια φέρνουν τους Αμερικάνους να μην θέλουν άλλους στα πόδια τους και μάλιστα μια υπερδύναμη με την οποία υπάρχει σκληρή εμπορική κόντρα λόγω Τραμπ.
Όμως οι Κινέζοι θεωρούν ότι το πρόβλημα δεν είναι οι Αμερικάνοι
“Τα λιμάνια ΟΛΠ και ΟΛΘ δεν βρίσκονται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των ΗΠΑ” εκτιμούν διπλωματικοί κύκλοι: “Έχουν τα ναυπηγεία της Σύρου στο κέντρο του Αιγαίου και προσεχώς της Ελευσίνας που είναι μεγάλη υπόθεση. Θα πάρουν από ό,τι φαίνεται, τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης, Καβάλας, ίσως και του Βόλου όπου ήδη δραστηριοποιούνται” και κάνουν μια εκτίμηση που ίσως για πρώτη φορά βάζει στο κάδρο τους Γερμανούς και τους Βέλγους:
“ Εκτιμούμε ότι πιο πολύ φοβούνται οι Βέλγοι με το λιμάνι της Αμβέρσας και οι Γερμανοί με το Αμβούργο μην χάσουν πελάτες με την ενδυνάμωση του Πειραιά μετά την κατασκευή της προβλήτας IV, παρά οι ΗΠΑ γενικώς. Βέλγοι και Γερμανοί είναι στην 2η και 3η θέση, αντιστοίχως, όσο αφορά τα ευρωπαϊκά λιμάνια, με κίνηση στα 10 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια το κάθε λιμάνι, με τον Πειραιά στην 4η θέση.
Η νέα προβλήτα θα δώσει τη δυνατότητα στο λιμάνι του Πειραιά να διακινεί ετησίως 10 εκατομμύρια “κουτιά” σκληρύνοντας τον ανταγωνισμό. Οι Κινέζοι έχουν τα φορτία, έχουν καλές επαφές με τις μεγάλες διεθνείς συμμαχίες των εταιρειών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, άρα εξασφαλισμένη την άνοδο. Το μόνο που δεν έχουν είναι περισσότερο χώρο στο λιμάνι. Είναι προφανές ποιός δεν θέλει την τέταρτη προβλήτα”.
Κινεζικοί και ελληνικοί κύκλοι προσθέτουν: “ Με την προβλήτα IV ο Πειραιάς θα εκτιναχθεί. Ήδη έχει περάσει το φράγμα των πέντε εκατομμυρίων εμπορευματοκιβωτίων αλλά έχει βρει “ταβάνι” στην απόδοσή του λόγω έλλειψης χώρου. Με την κατασκευή της νέας προβλήτας θα προστεθούν, σχεδόν άλλα δύο εκατομμύρια “κουτιά”. Όμως ο χρόνος κυλάει. Τα έργα θα χρειαστούν δύο χρόνια να ολοκληρωθούν συν ένας χρόνος για να εκδοθούν οι άδειες πάμε στα τρία. Η κλεψύδρα αδειάζει” και συνεχίζουν:
“Αν αυξηθεί η εμπορική κίνηση του λιμανιού θα έχει μεγαλύτερα έσοδα και το δημόσιο αλλά και οι παράκτιοι Δήμοι που εισπράττουν το 5 % του τζίρου από την Cosco ενώ όταν ΟΛΠ ανήκε στο Δημόσιο έπαιρναν 3% και όποτε τα έπαιρναν αφού πήγαιναν στον κρατικό κορβανά”.
Για όσους υποστηρίζουν ότι θα πνιγεί η περιοχή στο τσιμέντο απαντούν:
“Η IV θα γίνει στην Γ1 εκεί που βρίσκεται σήμερα το car terminal. Θα ανασκευαστεί δεν θα επεκταθεί. Και ο τερματικός σταθμός οχημάτων θα πάει στη Γ2 η οποία θα επεκταθεί λίγα μέτρα. Είναι μη οχλούσα δραστηριότητα. Εκεί που τώρα “αποθηκεύονται “ οχήματα θα τοποθετούνται εμπορευματοκιβώτια”.
Το έργο για την προβλήτα IV κρίθηκε τον περασμένο Οκτώβριο μη ώριμο από την Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) να απορρίψει την πρότασή του ΟΛΠ.
“Τώρα πια ωρίμασε και πρέπει να γίνει” απαντούν οι Κινέζοι.
Διπλωματικοί κύκλοι τονίζουν ότι η Ελλάδα πρέπει να τα έχει καλά με όλους. Επισημαίνουν δε ότι σε χρονική περίοδο που η χώρα κινείται σε τεντωμένο σχοινί λόγω της προκλητικής Τουρκίας, η Κίνα αποτελεί ένα από τα πέντε μόνιμα μέλη του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ, με αυξημένη επιρροή σε έναν μεγάλο αριθμό κρατών.
Σύμφωνα με πληροφορίες οι Κινέζοι προσπαθούν να βγουν από το “πολιτικό” αδιέξοδο διαπραγματευόμενοι την παροχή μεγαλύτερων αντισταθμιστικών προς το ελληνικό κράτος και περισσότερες κινεζικές επενδύσεις.
Πάντως προς το παρόν δεν κινείται όσο μπορεί να ξέρουμε τίποτα. Ούτε η προβλήτα ούτε το 16,5% του ΟΛΠ. Η υπόθεση εξελίσσεται σε case study
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.