Η Ελλάδα έχει στον στόλο της συνολικά 11 υποβρύχια, έναντι 12 που έχει η Τουρκία. Έξι υποβρύχια είναι παλαιότερα τύπου 209/1100 και 209/1200, ενώ υπάρχει και 1 εκσυγχρονισμένο τύπου 209 (το ΩΚΕΑΝΟΣ).
Επίσης, έχει 4 τύπου 214, τα γνωστά «Παπανικολής», τα «αθόρυβα» υποβρύχια τα οποία όμως στερούνται σύγχρονες βαρέου τύπου τορπίλες κάτι που οι Τούρκοι έχουν καλύψει. Η Τουρκία, παρόλο που έχει 12 υποβρύχια, είναι όλα προηγούμενης γενιάς, τύπου 209 αν και των εκδόσεων 209/1400/1400mod( τα 8 τα οποία εκσυγχρονίζονται).
Αυτή τη στιγμή η Τουρκία έχει ναυπηγικό πρόγραμμα 6 υποβρυχίων τύπου 214. Το 2009 υπεγράφη το συμβόλαιο, το 2015 ξεκίνησαν οι εργασίες, το 2019 η καθέλκυση και αναμένεται το πρόγραμμα να ολοκληρωθεί το 2027.
Το εμπάργκο που ζητά η Ελλάδα προς την Τουρκία αφορά κυρίως τη Γερμανία ώστε τα 6 υποβρύχια να μη φτάσουν ποτέ στα χέρια της Τουρκίας.
Το ζήτημα στην προκειμένη περίπτωση είναι να μπλοκαριστεί το εν λόγω πρόγραμμα αν και όλοι καταλαβαίνουμε ότι είναι κάτι που δύσκολα θα συμβεί.
Τα πλεονεκτήματα των υποβρυχίων «Παπανικολής»
– Αναερόβια πρόωση
– Ιδιαίτερα ακριβή συστήματα ναυτιλίας
– Δυνατότητα επικοινωνίας σε κατάδυση
– Εξελιγμένοι αισθητήρες
– Αθόρυβος πλους σε επιχειρησιακές συνθήκες
Υπενθυμίζεται ότι τα συγκεκριμένα υποβρύχια έμειναν κάτω από την επιφάνεια για 34 μέρες χωρίς να τα εντοπίσουν οι Τούρκοι. Το πλήρωμα είναι αποκομμένο από τον υπόλοιπο κόσμο.
Η μέρα τους χωρίζεται σε 6ωρα εναλλασσόμενου ύπνου και βάρδιας. Είναι υποχρεωμένοι να μιλούν συνεχώς ψιθυριστά και τρέφονται με ξηρά τροφή, καθώς το μαγείρεμα απαγορεύεται. Επίσης, ο κυβερνήτης είναι πάντα σε επαγρύπνηση.
Τα χαρακτηριστικά των υποβρυχίων «Παπανικολής»
– Έχουν χωρητικότητα 30-35 αξιωματικών και υπαξιωματικών.
– Το μέγιστο μήκος τους φτάνει τα 65,3 μέτρα και το μέγιστο πλάτος τους τα 6,3 μέτρα.
– Το ύψος τους χωρίς τους ιστούς φτάνει τα 13 μέτρα.
– Η μέγιστη ταχύτητά τους φτάνει τα 10,5 kns, ενώ σε κατάδυση φτάνει τα 21 kns.
– Το βάθος κατάδυσής τους είναι διαβαθμισμένο, αλλά φτάνουν… βαθιά.