Την Κυριακή 19 Ιανουαρίου 2020, η αναγέννηση του ιστορικού αεροσκάφους Supermarine Spitfire MJ755 της Πολεμικής Αεροπορίας ολοκληρώθηκε με την απογείωσή του από το αεροδρόμιο του Biggin Hill της Μεγάλης Βρετανίας. Για τους Έλληνες αλλά και τους Βρετανούς λάτρεις του μοναδικού βρετανικού καταδιωκτικού που παρέμεινε σε συνεχή παραγωγή πριν, κατά τη διάρκεια και μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, αποτέλεσε μια ημέρα γιορτής.
Ήταν η πρώτη δοκιμαστική πτήση του MJ755 μετά από 67 χρόνια ενώ το σπάνιο, ανακατασκευασμένο με αυθεντικά τμήματα, καταδιωκτικό της ελληνικής ΠΑ είχε στη συνέχεια και μια ιστορική στιγμή αφού «συμμετείχε και σε μια ημέρα μνήμης, στις 15 Σεπτεμβρίου, στην επέτειο της Μάχης της Αγγλίας» μαζί με μικρό αριθμό αεροσκαφών του είδους, που είναι σήμερα σε πτητική κατάσταση. Το σημαντικό είναι πως το ελληνικό, ξαναγεννημένο μετά την πρωτοβουλία του Peter Livanos και του Ιδρύματος «ΙΚΑΡΟΣ» Spitfire σχεδιάζεται πια να έρθει στην Ελλάδα το συντομότερο δυνατόν.
«Το αεροσκάφος θέλουμε να φύγει από το μουσείο του Biggin Hil και να επιστρέψει στην Ελλάδα κάπου ανάμεσα στον Απρίλιο και τον Οκτώβριο του 2021. Όλοι περιμένουν να δουν το MJ755 στον αέρα, σε μεγάλες εκδηλώσεις με μεγάλο κοινό, όμως η πανδημία και τα λόκνταουν “φρέναραν” τα πάντα. Είναι πρώτα ανάγκη να ολοκληρωθούν κάποιες ακόμη πτήσεις δοκιμών πριν γίνει αυτό, εμείς καλύπτουμε όλο αυτό το διάστημα τα έξοδα παραμονής του στο συγκεκριμένο μουσείο, το όραμά μας όμως είναι το Supermarine Spitfire MJ755 να βρίσκεται στην Ελλάδα τον Οκτώβριο του 2021. Να μπορέσουμε να το θαυμάσουμε όλοι την 28η Οκτωβρίου», τονίζει, μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό «Πρακτορείο 104,9 FM» ο αντιπρόεδρος του «ΙΚΑΡΟΣ» και νόμιμος εκπρόσωπος του Ιδρύματος, Δημήτριος Κόλιας.
Η επιστροφή του Spitfire στην Ελλάδα
Μετά την ολοκλήρωση των δοκιμαστικών πτήσεων και πριν από την επιστροφή του αεροσκάφους στην Ελλάδα, είναι ανάγκη να εκπαιδευτούν Έλληνες χειριστές και τεχνικοί. «Είμαστε σε επαφή αυτή τη στιγμή με την Πολεμική Αεροπορία ώστε να μπορέσουμε να στείλουμε δύο Έλληνες πιλότους της, όπως και δύο μηχανικούς, για να τους εκπαιδεύσουμε σε αυτό τον τύπο αεροσκάφους. Το πρόγραμμα εκπαίδευσης και όλα όσα είναι απαραίτητα, είναι έτοιμα, έχουν ολοκληρωθεί όλα τα διαδικαστικά, όμως το “λοκντάουν” του Ηνωμένου Βασιλείου δεν επιτρέπει αυτή τη στιγμή να πραγματοποιηθούν οι εκπαιδευτικές πτήσεις των Ελλήνων χειριστών που θα αποσταλούν εκεί», αναφέρει επί της διαδικασίας ο κ. Κόλιας.
Όπως προσθέτει, το «ΙΚΑΡΟΣ» αναλαμβάνει όλο το κόστος και της αποστολής των χειριστών της ΠΑ, της εκπαίδευσής τους, όπως και τα λοιπά έξοδα: «εκτιμώ πως αυτό (σ.σ η οικονομική ενίσχυση) θα συνεχιστεί και μετά την επιστροφή του αεροπλάνου στην Ελλάδα. Το Spitfire δεν θα το αφήσουμε, θα το υποστηρίξουμε, κυρίως θα υποστηρίξουμε την ΠΑ», τονίζει.
Παραμένει ο σχεδιασμός για τη δημιουργία Μονάδας Ιστορικών Αεροσκαφών
Την ίδια ώρα, ο κ.Κόλιας επιβεβαιώνει πως για το κοινωφελές ίδρυμα «ΙΚΑΡΟΣ» παραμένει ζωντανό το όνειρο της δημιουργίας μιας Μονάδας Ιστορικών Αεροσκαφών με ανακατασκευασμένα ιστορικά αεροσκάφη της Ελλάδας. «Υπάρχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον από την πλευρά μας για το πρόγραμμα, υπάρχει ενδιαφέρον από το ΥΕΘΑ ενώ και ο αρχηγός της Πολεμικής μας Αεροπορίας έχει δείξει πάρα πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για το πρόγραμμα», αναφέρει.
Εξηγεί, μάλιστα, πως μπορεί η πανδημία να επηρεάζει τα χρονοδιαγράμματα δεν ακυρώνει όμως τα σχέδια του Ιδρύματος σχετικά με την ανακατασκευή και επαναφορά σε πτητική κατάσταση της ελληνικής Dakota DC-3, του αεροσκάφους Harvard και του Hellifire, αεροσκάφη της ΠΑ για τα οποία το εν λόγω Ίδρυμα έχει εκφράσει την πρόθεσή του να ενσωματώσει σε μια τέτοια ειδική Μονάδα. «Ελπίζουμε ότι στα επόμενα ένα με δύο χρόνια θα μπορέσουμε να υλοποιήσουμε κάποιο από τα υπόλοιπα προγράμματα (σ.σ ανακατασκευής αεροσκαφών)», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Η Θεσσαλονίκη ως έδρα της Μονάδας Ιστορικών Αεροσκαφών
Εξελίξεις όμως υπάρχουν και για το φημισμένο αεροσκάφος Douglas C-47A 49-2622 «ΠΟΣΕΙΔΩΝ», που στέκει υπερήφανο σε ένα υπόστεγο στη Θεσσαλονίκη. «Για τη συγκεκριμένη Dakota, που βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη, υπάρχει προσωπικό ενδιαφέρον και του Ιδρύματος αλλά και του κ. Λιβανού. Την έχει ήδη δει τεχνικός που στείλαμε. Κάναμε επαφές, κανονίσαμε να φτάσει και ειδικό συνεργείο, μας πρόλαβε δυστυχώς όμως το πρώτο λόκνταουν.
“Είναι πρόγραμμα που θέλουμε πάρα πολύ να υλοποιήσουμε, το αεροσκάφος είναι σε άριστη κατάσταση και πιστεύουμε πως με τη βοήθεια της ελληνικής βιομηχανίας καθώς και των μηχανικών που θα φέρουμε από το Biggin Hill, αυτό μπορεί να υλοποιηθεί πολύ γρήγορα», απαντά ο κ. Κόλιας, όταν θα ερωτηθεί για τις εξελίξεις γύρω από το ιστορικό αεροσκάφος που αναμένει… υπομονετικά να βρεθεί στον αέρα στο αεροδρόμιο της Μίκρας. “Μακάρι να μπορούσαμε να δούμε και τα δύο αεροπλάνα μαζί στον αέρα στην 28η Οκτωβρίου, θα ήταν ένα πάρα πολύ επιτυχές σχέδιο», προσθέτει και εξηγεί πως ο ίδιος «μαζί με ομάδα Βρετανών μηχανικών» θα επιχειρήσει με την πρώτη ευκαιρία να βρεθεί ξανά στη Θεσσαλονίκη για να εξεταστεί η επιτάχυνση του σχεδίου.
Ερωτηθείς τέλος και για το ενδεχόμενο να γίνει η Θεσσαλονίκη η έδρα της Μονάδας Ιστορικών Αεροσκαφών, ο κ. Κόλιας απαντά θετικά. «Είναι μια πάρα πολύ καλή ιδέα, γιατί όχι. Στη Θεσσαλονίκη υπάρχει μια οργανωμένη κατάσταση, φυσικά σε όλη την Ελλάδα υπάρχουν άνθρωποι που αγαπούν τα αεροσκάφη. Όπως υπάρχει το Πολεμικό Μουσείο στην Αθήνα, θα μπορούσε πράγματι να υπάρχει ένα αντίστοιχο Μουσείο στην Θεσσαλονίκη με τα δύο, τα τέσσερα στο μέλλον ίσως συγκεκριμένα αεροσκάφη», απαντά ο αντιπρόεδρος του «ΙΚΑΡΟΣ». «Όποια κι αν είναι η ιδέα, η απόφαση (σ.σ της ΠΑ και του αρμόδιου υπουργείου) εμείς ως κοινωφελές Ίδρυμα θα τη στηρίξουμε», καταλήγει.