Περίεργες κινήσεις θα μπορούσαμε να πούμε ότι κρύβονται πίσω από το διάβημα που υποχρεώθηκε να προχωρήσει η ελληνική πλευρά το απόγευμα της Τρίτης, έπειτα από… πέντε ημέρες, τις οποίες η Αγκυρα χρησιμοποίησε προκειμένου να περιγράψει προ μηνών προγραμματισμένες και γνωστές επιστημονικές έρευνες του γαλλικού ωκεανογραφικού πλοίου «L’Atalante» στο Ιόνιο, στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο, ως εναρμονισμένες κινήσεις κατά των τουρκικών δικαιωμάτων.
Σύμφωνα με όσα διαρρέουν από το ΥΠΕΞ το περασμένο Σάββατο, το «L’Atalante» έπλεε με κατεύθυνση νότια της Κρήτης και από εκεί βορειοανατολικά, σε περιοχή εντός της οριοθετημένης αποκλειστικής οικονομικής ζώνης (ΑΟΖ) Ελλάδας και Αιγύπτου, μάλιστα βάσει σειράς NAVTEX της υδρογραφικής υπηρεσίας του Πολεμικού Ναυτικού (Π.Ν.) (260/21).
Σημειώνεται ότι το πλοίο πραγματοποιούσε επιστημονικές έρευνες επί της στήλης ύδατος σε διεθνή ύδατα και η Τουρκία επέλεξε έναν απολύτως δυσανάλογο τρόπο παρέμβασης.
Εστειλε μια φρεγάτα, η οποία έφθασε στην περιοχή όπου εκινείτο το «L’Atalante», προκειμένου να εκπέμψει τον ισχυρισμό ότι το ωκεανογραφικό πλοίο βρίσκεται σε περιοχή «τουρκικής υφαλοκρηπίδας», βάσει του τουρκολιβυκού μνημονίου.
Οπως προκύπτει και από το διάβημα που κατατέθηκε στην Αγκυρα από την ελληνική πλευρά, η τουρκική φρεγάτα συνέχισε το «hailing», παρά το γεγονός ότι από το γαλλικό πλοίο επισημάνθηκε ότι οι έρευνες γίνονται βάσει νόμιμης NAVTEX.
Οι Τούρκοι είχαν φροντίσει να εκδοθεί NAVTEΧ που «ακύρωνε» την ελληνική αντίστοιχη, κάτι που χρησιμοποιήθηκε τις επόμενες ημέρες ως επιχείρημα προκειμένου να καταδειχθεί η υποτιθέμενη «παρατυπία» εκ μέρους της Αθήνας. Πρακτικά, με αφορμή ένα ζήτημα τεχνικής σημασίας (αρμοδιότητα έκδοσης NAVTEX) η Αγκυρα κατασκεύασε ένα θέμα δήθεν ελληνικής «προκλητικότητας», με στόχο την εσωτερική κατανάλωση και τον ισχυρισμό ότι η Τουρκία προφυλάσσει το τουρκολιβυκό μνημόνιο.
Τελικά, ευρισκόμενος στα ανατολικά της Κρήτης, ο κυβερνήτης του «L’Atalante» κατόπιν συνεννοήσεων οι οποίες ήταν σε προφανή αντιστοιχία και με τις εθνικές αρχές της Γαλλίας, ύψωσε τη γαλλική σημαία στο σκάφος (οι ελληνικές αρχές στην ελληνική ΑΟΖ που ήταν;).
Και λίγη ώρα αργότερα έλαβε πορεία προς τα βορειοανατολικά, στον άξονα Κρήτη, Κάσο, Κάρπαθο και σε περιοχές αδιαμφισβήτητης ελληνικής κυριαρχίας. Το πλοίο ολοκλήρωσε τις έρευνές του, τα προηγούμενα 24ωρα εκινείτο στο Αιγαίο (μεταξύ Κυκλάδων και Κρήτης) και ήδη κινείται δυτικά με πορεία εκτός ελληνικής αρμοδιότητας, προς την Κεντρική Μεσόγειο.
Από την Αθήνα ήδη από την περασμένη εβδομάδα (Παρασκευή) ο εκπρόσωπος του υπουργείου Εξωτερικών Αλέξανδρος Παπαϊωάννου υπογράμμιζε ότι, με βάση NAVTEX του σταθμού Ηρακλείου Κρήτης, το ερευνητικό πλοίο κινήθηκε εντός περιοχής ελληνικής αρμοδιότητας.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.