Mετά από 13 χρόνια αυτο-εμπάργκο στους εξοπλισμούς των Ενόπλων Δυνάμεων που έφεραν την ασφάλεια της χώρας κυριολεκτικά “στο χείλος του γκρεμού” (λείπουν από την “φαρέτρα” των ΕΔ οπλικά συστήματα αξίας περί των 30 δισ. ευρώ λόγω της ακύρωσης, αναβολής ή ματαίωσης δεκάδων κύριων και εκατοντάδων μικρότερων εξοπλιστικών προγραμμάτων) και έχουν προκαλέσει “έμφραγμα” στις επιχειρησιακές διαθεσιμότητες, η τουρκική απειλή σήμερα “δείχνει τα δόντια της” και απειλεί ευθέως τη χώρα με ακρωτηριασμό.
Σήμερα στην Επιτροπή Εξωτερικών και Αμυνας της Βουλής ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Πάνος Καμμένος, θα αναλύσει την κατάσταση και θα κρούσει δυνατά “το καμπανάκι του κινδύνου”, ζητώντας από τους βουλευτές της Επιτροπής να δείξουν εθνική υπευθυνότητα και να εγκρίνουν άμεσα ή στο αμέσως χρονικό διάστημα μια σειρά προγραμμάτων τα οποία, έτσι ή αλλιώς, κρίνονται ως “μπαλώματα”, μπροστά στο χάος του ελλείμματος ασφάλειας ύψους 30 δισ. ευρώ, της χώρας.
Υπάρχουν κύρια και δευτερεύοντα προγράμματα. Ολα είναι εστιασμένα στην αντιμετώπιση της τουρκικής επεκτατικότητας και στην αύξηση της ισχύος του Ελληνα μαχητή στο πεδίο της μάχης, ο οποίος θα κληθεί να αντιμετωπίσει έναν αριθμητικά υπέρτερο αντίπαλο, πολύ καλά εκπαιδευμένο και πιθανότατα με εμπειρία μάχης, αν αντιμετωπιστούν σχηματισμοί από αυτούς που έχουν εμπλακεί στις αστικές συγκρούσεις με τους Κούρδους σε Σιρνάκ, Ντιγιάρμπακιρ ή στις επιχειρήσεις στην Συρία “Ασπίδα του Ευφράτη” και “Κλάδος Ελαίας”.
Ας δούμε τα κύρια προγράμματα για τα οποία θα ενημερωθεί η επιτροπή, ορισμένα από τα οποία βρίσκονται σε πλήρη, εξέλιξη απλά δεν έχει οριστικοποιηθεί η προμήθειά τους:
– Πρόγραμμα εκσυγρονισμού και αναβάθμισης F-16: Οπώς αποκάλυψε η ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ που κυκλοφόρησε χθες με τον Ελεύθερο Τύπο (από τις 12 Απριλίου θα διατίθεται κανονικά και σε όλατα περίπτερα στη χώρα), το πρόγραμμα έστω και με “κούρεμα” λόγω των ασφυκτικών οικονομικών δεδομένων, οδεύει προς την οριστικοποίησή του με “ευέλικτο” πρόγραμμα χρηματοδότησης που αποφάσισαν τελικά οι ΗΠΑ και το οποίο θα κυμανθεί σε ένα ποσό περί το 1,3 δισ. ευρώ ίσως και λίγο πιο κάτω.
Στις 22 Μαρτίου 2018, εμφανίστηκε στα δημοσιοποιημένα πρακτικά του αμερικανικού Κογκρέσου η εγγραφή πρόβλεψης που αναφέρει και την ελληνική προμήθεια για την οποία πρέπει να υπάρχει ελληνική απάντηση στη LoA μέχρι τις 30 Απριλίου.
Η χρηματοδότηση θα γίνει βάσει της «Overseas Contingency Operations Funding/Global War on Terrorism» και αφορά μια ειδική νομοθετική πρόβλεψη του 2011 που επιτρέπει την χρηματοδότηση «εκτάκτων αναγκών», πέραν των προβλέψεων που υφίστανται στον τακτικό αμερικανικό προϋπολογισμό, κάτι που ξεπερνά τους περιορισμούς του BBEDCA και οι οποίοι είχαν δημιουργήσει το πρόβλημα στην επιπλέον χρηματοδότηση του προγράμματος.
– Πρόγραμμα φρεγατών: Δεν είναι τόσο ώριμο ακόμα και θα μπει στην τελική φάση του μετά από την συνάντηση Τσίπρα-Μακρόν, όπου θα αποφασιστεί και ο τρόπος χρηματοδότησής τους (πρόκειται για ένα πρόγραμμα που θα κυμανθεί ακόμα και με leasing, σε ένα ύψος 1,5-25 δισ. ευρώ) αλλά στην παρούσα φάση μπορούμε να πούμε ότι οι γαλλικές φρεγάτες είναι το απόλυτο φαβορί.
Ο μοναδικός τρόπος για να χρηματοδοτηθί η εγγύηση στο leasing είναι μέσω των επιστρεφόμενων κερδών ελληνικών ομολόγων των προγραμμάτων SMP και ANFA που αναλογούν στη Γαλλική Κεντρική Τράπεζα.
FREMM ή Belh@ara ή ένας συνδυασμός αυτών των δύο, αφού μόνο οι FREMM μπορούν να παραληφθούν άμεσα. Η προμήθεια κορβετών Gowind έχει αποκλειστεί αφού προσφέρουν ελάχιστα περισσότερο από μια ΜΕΚΟ-200 ή μια “S”, ειδικά στο τομέα της αεράμυνας περιοχής.
Είναι καθαρά υπαρξιακό το ζήτημα απόκτησης φρεγατών αεράμυνας περιοχής για το ΠΝ που κινδυνεύει να αντιμετωπίσει τα τουρκικά F-35 και τους SOM-J με… RIM-7M Sea Sparrow της δεκαετίας του 1970!
– Μέχρι την ολοκλήρωση του ναυπηγικού προγράμματος (έξι πλοία) κάτι οποίο δεν προβλέπεται να συμβεί στο 100% πριν από το… 2030, οι πύραυλοι επακτίου αμύνης ΝSM θα αναλάβουν να “κλειδώσουν” το Αιγαίο απέναντι στην διογκούμενη τουρκική ναυτική απειλή, όπως αποκάλυψε χθες το pronews.gr.
Θα δημιουργηθούν “θόλοι” απαγόρευσης Α2-AD σε αέρα και θάλασσα, με την μικτή συνδυασμένη χρήση αντιαεροπορικών συστοιχιών μικρού και μεγάλου βεληνεκούς και βλημάτων επακτίου αμύνης.
Με την προϋπόθεση ότι η Πολεμική Αεροπορία θα μπορέσει να υποστηρίξει αποτελεσματικά αυτούς τους “θόλους”, η στρατηγική κυριαρχία στο Αιγαίο μπορεί να επιβεβαιωθεί ακόμα και σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς.
Το “κλειδί”, και πάλι, είναι η απόδοση και η δυνατότητα της ΠΑ να αποτρέψει μαζικές επιθέσεις κορεσμού της τουρκικής Αεροπορίας και του τουρκικού Ναυτικού κατά των “θόλων”, οι οποίοι μπορούν να κάνουν πολλά, αλλά δεν μπορούν να κινηθούν εκτός των στενών ορίων ενός νησιού…
– Αναβάθμιση S-300 PMU1 στο επίπεδο “PMU2”: Η ΠΑ διαθέτει σήμερα δύο πλήρη συστήματα S-300PMU-1 με συνολικά 16 τετραπλούς εκτοξευτές 5P85 TEL (άλλες πηγές αναφέρουν 12 εκτοξευτές). Οι δύο συστοιχίες S-300 βρίσκονται χωρίς πρακτικό λόγο στην Κρήτη, τη στιγμή που ένα σύστημα θα ήταν αρκετό για την προστασία της 115ΠΜ.
Σύμφωνα με σκέψεις που υπάρχουν στο επιτελείο ενδέχεται ένα σύστημα από 8 τετραπλούς εκτοξευτές να μετακινηθεί από την Κρήτη στην Εύβοια ή στην Κάρπαθο. Έτσι αναμένεται να ενισχυθεί περαιτέρω η άμυνα του κεντρικού η του Νότιου Αιγαίου.
Με την υπάρχουσα διάταξη των συστημάτων παραμένουν σημαντικά κενά στην κάλυψη του ΝΑ Αιγαίου αφού η εμβέλεια των 150 χλμ. του βλήματος 48N6 του S-300 προς ανατολάς φτάνει μέχρι την Κάσο.
Η ενίσχυση του υπάρχοντος δικτύου Αεράμυνας παραμένει η μόνη εναλλακτική λύση στην περίπτωση που η ΠΑ δεν προχωρήσει σε παραγγελία νέων αεροσκαφών και περιοριστεί μόνο στην αναβάθμιση των F-16.
Η αναβάθμιση των S-300 που μπορεί να γίνει είναι δύο ταχυτήτων: Το σύστημα “-PMU-1” χρησιμοποιεί τον πύραυλο 48N6 των 150 χλμ. ο οποίος δύναται να αντικατασταθεί από τον 48N6E2 των 200 χλμ. του “-PMU-2” επεκτείνοντας το βεληνεκές κατά 50 χλμ. Η προσθήκη του βλήματος δεν απαιτεί καμία άλλη μετατροπή στο σύστημα.
Η σημαντικότερη όμως αναβάθμιση είναι αυτή του επιπέδου S-300 PMU-2 Favorit με την ταυτόχρονη προσθήκη τόσο του 48N6E2 όσο και του νέου 40N6 που δίνει επιδόσεις S-400. Το βλήμα μπορεί να αναχαιτίσει στόχο σε απόσταση 400 χλμ. και μέγιστο ύψος 185 χλμ.
Πρόκειται για νέα σχεδίαση με καθαρά αντιβαλλιστικές δυνατότητες, η οποία βρίσκεται σε παραγωγή και είναι συμβατή τόσο με το “-PMU-2” όσο και με το S-400. Εθνικά, οικονομικά και στρατηγικά σκεπτόμενοι επιτελείς, μόνο το δεύτερο πρέπει να επιλέξουν, έστω και αν το κόστος είναι πολλαπλάσιο από την απλή προμήθεια βλημάτων για την πρώτη λύση (η πρώτη λύση θα έχει κόστος πρί τα 30 εκατ. ευρώ για ισάριθμα βλήματα η δεύτερη περί τα 150 εκατ. ευρώ για να αποκτήσουν δυνατότητες ανάλογες με τα S-400).
Το “-PMU-2” περιλαμβάνει τον σταθμό διοίκησης και ελέγχου 54Κ6Ε2, το βελτιωμένο ραντάρ εγκλωβισμού 30Ν6Ε2 Tomb Stone (εξέλιξη του 30Ν6Ε του “-PMU-1”) και μια νέα έκδοση “-E2” για το ραντάρ έρευνας μακράς εμβέλειας 64N6E Big Bird (350 χλμ.).
Επιπλέον εισάγεται το ραντάρ έγκαιρης προειδοποίησης και πρόσκτησης στόχων LEMZ 96L6E το οποίο αντικαθιστά το ραντάρ χαμηλών υψών 76N6E Clam Shell. Το τελευταίο αν και τμήμα του “-PMU-2” είναι συμβατό χωρίς κάποια άλλη αναβάθμιση και με το «-PMU-1».
Στις δυνατότητες του νέου 30Ν6Ε2 περιλαμβάνονται παρακολούθηση έως 100 στόχων σε 300 χλμ. απόσταση και εγκλωβισμός τους στα 200 χλμ. και σε ύψη από 10 μέτρα έως 27 χλμ.
Βάσει των δυνατοτήτων των ραντάρ και των νέων βλημάτων μπορεί να βληθεί βαλλιστικός στόχος σε απόσταση 40 χλμ. και στόχος που πετάει στην επιφάνεια της θάλασσας στα 28-38 χλμ. Για το πρόβλημα των F-35 το ραντάρ μπορεί να εντοπίσει στόχους με RCS 0,02 τ.μ. Αν και το F-35 παρουσιάζει μετωπικά RCS 0,005 τ.μ. εντούτοις κάτω από διαφορετικές γωνίες αυτό περιορίζεται σημαντικά. Επιπλέον το PMU-2 μπορεί να δεχθεί και τους νέους πυραύλους 9M96E και 9Μ96Ε2 ειδικά για την κατάρριψη stealth στόχων, όπως το F-35 Lightning II.
Οι νέοι πύραυλοι 9M96E και 9Μ96Ε2 έχουν εμβέλειες 40 και 120 χλμ. αντίστοιχα ενώ διαθέτουν ενεργή καθοδήγηση. Η ικανότητα εγκλωβισμού στόχων του “-PMU-2 έχει βελτιωθεί κατακόρυφα επιτρέποντας την ταυτόχρονη εμπλοκή έως 36 στόχων με 72 βλήματα 48Ν6Ε2.
Η αναβάθμιση των 2 συστημάτων “-PMU-1” μπορεί να είναι ιδιαίτερα σύντομη. Εκτός του ραντάρ LEMZ 96L6E που αποτελεί νέα προσθήκη τα υπόλοιπα συστήματα μπορούν να αναβαθμιστούν στην Κρήτη με την παρουσία μιας μικρής ομάδας Ρώσων τεχνικών.
Το μεγαλύτερο μέρος του κόστους αφορά την απόκτηση νέων πυραύλων 48Ν6Ε2, 40Ν6 και 96ΜΕ2. Η προμήθεια δεν είναι απαραίτητο να γίνει μαζικά αλλά σταδιακά καθώς οι 95 συνολικά πύραυλοι 48Ν6Ε είναι συμβατοί και με τις δύο εκδόσεις.
– Η απόκτηση 4 μεταχειρισμένων σκαφών ειδικών επιχειρήσεων Mark V, χωρίς να είναι στρατηγικά κρίσιμη, εν τούτοις θα αυξήσει την επιχειρησιακή δυνατότητα της ΜΥΑ. Ηδη μέσω των προγραμμάτων Excess Defence Articles (EDA) έχει εγκριθεί η παραχώρησή τους.
Υψηλού κόστους χρήσης και όχι απόλυτα κατάλληλα για το ελληνικό επιχειρησιακό περιβάλλον, αλλά “τέτοια ώρα τέτοια λόγια”, όπως έχουμε ξαναπεί.
Ηδη κάποια από αυτά βρίσκονται στην αμερικανική ναυτική βάση της Σούδας. Πάντως οι Αμερικανοί έχουν προβλέψει φόρτωσή τους στις 29 Οκτωβρίου 2019, από το North Island, στην δυτική ακτή των ΗΠΑ, με προορισμό το λιμάνι του Πειραιά, αν δεν αποδώσουν τα νυν σκάφη. Σχόλιό μας: Ελπίζουμε να μην είναι πολύ αργά, τότε…
– Συντήρηση Mirage 2000: Το πρόγραμμα προχωρά και θα αφορά στοιχειώδη FOS για τα αεροσκάφη και πιθανότατα την απόκτηση λογισμικού εκτόξευσης των πυραύλων AM-39 Exocet Block II και από τα Mirage 2000-5, τα οποία οι “φωστήρες” της παραγγελίας του 2000 (υλοποίησαν την απόφαση του ΚΥΣΕΑ του Απριλίου του 1999) “ξέχασαν” να βάλουν μέσα στις δυνατότητες του αεροσκάφους.
Τώρα μόνο τα παλιά Mirage 2000EGM/BGM με τα σοβαρά προβλήματα διαθεσιμότητας μπορούν να κάνουν χρήση των Exocet.
– Προμήθεια επτά μη επανδρωμένων αεροχημάτων ( drones) από το Ισραήλ με την μέθοδο της χρονομίσθωσης. Οι απαιτήσεις για drones διαφόρων τύπων στις ελληνικές ένοπλες δυνάμεις ξεπερνούν τα 200 συστήματα, όχι όλα βέβαια της κατηγορίας των Heron.
-Πολλά δευτερεύοντα προγράμματα αναμένουν την υλοποίησή τους, από προγράμματα που αφορούν κράνη, εξαρτήσεις, αλεξίθραυσμα γιλέκα, διόπτρες, συστήματα νυκτερινής όρασης και παρατήρησης, ραντάρ επιτήρησης, και πάνω απ’όλα αντιαρματικά, σύγχρονα πυρομαχικά κλπ. κλπ.
Ο ελληνικός λαός, οι Ελληνες πολίτες που ταΐστηκαν με αρκετό… σανό όλα αυτά τα χρόνια και δέχθηκαν να αποδοθούν στους εξοπλισμούς και σε ορισμένα οικονομικά σκάνδαλα που τους συνόδευσαν, όλα τα κακά της μοίρας τους, θα πρέπει να καταλάβουν ότι σήμερα κινδυνεύουν να βρεθούν μεταξύ ομηρείας και ακρωτηριασμού εθνικού εδάφους.
Για την κατάσταση αυτή ευθύνονται όλες οι πολιτικές ηγεσίες από το 2006 μέχρι σήμερα. Ενώ το θεριό γιγαντωνόταν στα ανατολικά, εμείς δεχόμασταν να περιληφθούν οι αμυντικές δαπάνες στις εξοντωτικές περικοπές των Μνημονίων, κάτι που και η Τουρκία είχε απορρίψει το 1999 όταν και αυτή είχε βάλει για μερικά χρόνια το ΔΝΤ στην οικονομία της, αλλά και η Αίγυπτος, η οποία έβαλε το ΔΝΤ στην οικονομία της, αλλά πολλαπλασίασε τις αμυντικές της δαπάνες.