Την παραμονή σε υπηρεσία του μαχητικού αεροσκάφους F-4E Phantom II μέχρι τουλάχιστον το 2030, δηλαδή σχεδόν 55 χρόνια μετά την είσοδό του σε υπηρεσία σχεδιάζει η ΠΑ!
Τα αεροσκάφη αντιμετωπίζουν σημαντικά προβλήματα υποστήριξης και για αυτό αποφασίστηκε η εκκίνηση της διαδικασίας για την Εν Συνεχεία Υποστήριξη (ΕΣΥ) των αεροσκαφών.
Πρόκειται για ένα υποπρόγραμμα που είχε εγκριθεί από το 2014(!) με κόστος 52 εκατ. € αλλά εξαιτίας της τραγικής κατάστασης στα οικονομικά και τον σχεδόν μηδενικό προϋπολογισμό του ΥΠΕΘΑ για εξοπλιστικά ουδέποτε υλοποιήθηκε.
Μάλιστα στις 26 Ιουνίου 2015 η ΓΔΑΕΕ είχε συγκρατήσει «επιτροπή επιτελικής επεξεργασίας και τροποποιήσεως γενικών και ειδικών όρων» με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει.
Από ότι φαίνεται 5 χρόνια μετά επιτροπή με τον βαρύγδουπο αυτό τίτλο ακόμη τροποποιεί τους όρους…
Τώρα το ΓΕΑ ελπίζει το πρόγραμμα θα ξεκινήσει με την αποπληρωμή του να προβλέπεται σε βάθος τετραετίας.
Παράλληλα προκύπτει ακόμη ένα θέμα: Αφού εδώ και έξι χρόνια δεν υπάρχει καμία ροή ανταλλακτικών πως και πόσα από τα 35 αεροσκάφη πετάνε ακόμη;
Η απάντηση είναι μάλλον προφανής: Ελάχιστα και αυτό με κανιβαλισμό άλλων αεροσκαφών. Κάτι που σημαίνει με τη σειρά του ότι όσα αεροσκάφη «κανιβαλίζονται» διαγράφονται από τη δύναμη της Μοίρας, καθώς είναι εξαιρετικά δαπανηρό να επανέλθουν σε υπηρεσία.
Όπως αναφέρουν κύκλοι του ΓΕΑ υπάρχουν προβλήματα υποστήριξης στα αεροσκάφη αλλά η παραμονή του αεροσκάφους τα επόμενα έτη στο δυναμικό της ΠΑ κρίνεται απαραίτητη για την διατήρηση ικανοποιητικού αριθμού μαχητικών σε αποδεκτά επίπεδα, πράγμα βέβαια περίεργο.
Αυτό γιατί την ίδια ώρα το ΓΕΑ αναζητούσε χώρα για να πουλήσει τα 30 περίπου F-16 block 30!
Από τη μια δηλαδή θέλει διατήρηση του F-4 σε υπηρεσία για να έχει αριθμούς και από την άλλη θέλει να πουλήσει τα F-16… Ευτυχώς πάντως για τη χώρα, οι ελπίδες του ΓΕΑ να δώσει τα αεροσκάφη δεν έγιναν πραγματικότητα καθώς η Κροατία τα απέρριψε.
Το πρόγραμμα ΕΣΥ αφορά τα ηλεκτρονικά συστήματα του F-4E AUP και την προμήθεια συναφούς εξοπλισμού.
Φυσικά το F-4E είναι μια ικανή πλατφόρμα μεταφοράς όπλων, μετά την αναβάθμιση που υποβλήθηκαν, έχοντας ραντάρ APG-65GY, ικανότητα μεταφοράς ατρακτίδίου LITENING και όπλων όπως η θηριώδης βόμβα GBU-24, μεταξύ άλλων.
Η συγκέντρωση των αεροσκαφών στην 338Μ σημαίνει ότι τα αεροσκάφη έχουν πλέον ως κύρια αποστολή τους την εκτέλεση βομβαρδισμού.
Το γεγονός ότι εκκινεί τώρα η διαδικασία για την υποστήριξη των F-4E (με την υλοποίησή της να χάνεται κάπου στο 2021 με 2022) σημαίνει και κάτι άλλο: Ότι δεν προβλέπεται καμία νέα αγορά μαχητικών αεροσκαφών, στο προσεχές μέλλον.
Η διατήρηση των αεροσκαφών μέχρι το 2030 δείχνει ότι δεν πρόκειται να βρεθεί στην 117ΠΜ κάποιος αντικαταστάτης των αεροσκαφών αυτών.
Άλλωστε αρχικά μετά από κάποιες δηλώσεις άνευ σημασίας περί F-35 το θέμα έχει ατονήσει πλήρως και κανείς δεν ξέρει πότε και εάν αρχίσει.
Η κρίση με τον κορωνοϊό, η τρομακτική ύφεση που έρχεται τους επόμενους μήνες και θα επηρεάσει αρνητικά τη χώρα τα επόμενα χρόνια θα αφήσουν ακόμη μια φορά το αποτύπωμά τους στις ΕΔ οι οποίες πριν καλά-καλά συνέλθουν από τη θύελλα των μνημονίων τώρα έρχονται αντιμέτωπες με μια νέα χειρότερη αυτή τη φορά.