ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Να πούμε «Ευτυχές το Νέο Έτος» τώρα που πέρασαν τα Χριστούγεννα; Εμείς θα το πούμε, αλλά θα είναι «Ευτυχές» για το 90% των πολιτών;
prodeals

Έτοιμο το πρωτότυπο του ελληνικού F-16 Viper – Η πορεία του προγράμματος και τα δύο ερωτήματα

Έτοιμο το πρωτότυπο του ελληνικού F-16 Viper – Η πορεία του προγράμματος και τα δύο ερωτήματα

Μπορεί τους τελευταίους μήνες το ενδιαφέρον όλων να έχει πέσει στην απόκτηση από την Πολεμική μας Αεροπορία των γαλλικών μαχητικών 4.5 γενιάς Rafale και στο σοβαρότατο ενδεχόμενο απόκτησης των καλύτερων μαχητικών 5ης γενιάς, των αμερικανικών F-35, όμως το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας «τρέχει» παράλληλα και το πρόγραμμα για την αναβάθμιση των 84 F-16 block 52+ και F-16 block 52+ Advance σε Viper, που σημαίνει ότι πιο εκσυγχρονισμένο σε F-16 παγκοσμίως, με ερωτηματικά όμως να παραμένουν.

Στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ στην Τανάγρα έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί οι εργασίες μετατροπής του πρώτου πρωτότυπου μαχητικού F-16 σε διαμόρφωση Viper και στο τέλος Δεκεμβρίου αναμένεται να είναι έτοιμο. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, τα νέα τμήματα του αεροσκάφους έχουν τοποθετηθεί και πλέον βρίσκονται σε εξέλιξη οι δοκιμές στο έδαφος αλλά παραμένουν δύο σημαντικά ερωτηματικά. Τι θα γίνει τελικά με το Σύστημα Αυτοπροστασίας αλλά και με την προμήθεια όπλων νέας γενιάς.

Πίσω στο χρονοδιάγραμμα των εργασιών τις δοκιμές εδάφους θα ακολουθήσουν οι πτητικές δοκιμές και αφού διαπιστωθεί πως το αεροσκάφος είναι σε άριστη κατάσταση, το πρώτο Viper θα κάνει το επόμενο καθοριστικό βήμα.

Σύμφωνα με το σχεδιασμό του ΓΕΑ, το πρωτότυπο αεροσκάφος θα πετάξει τον Ιανουάριο για τις Ηνωμένες Πολιτείες προκειμένου να το ελέγξουν οι Αμερικανοί, να ολοκληρωθούν όλες οι δοκιμές και να δοθεί έγκριση για να ξεκινήσει στην ΕΑΒ η αναβάθμιση των υπολοίπων αμερικανικών μαχητικών.

Έτσι με βάση το πρωτότυπο αεροσκάφος F-16 Viper θα «πατήσει» ο σχεδιασμός και η αναβάθμιση των υπολοίπων 83 μαχητικών F-16 block 52+ block 52+ ADV στην Ελλάδα.

Η αναβάθμιση των ελληνικών μαχητικών δεν θα γίνει μαζικά, βάζοντας δηλαδή όλα τα μαχητικά στα υπόστεγα για να εκσυγχρονιστούν. Τα συγκεκριμένα αεροσκάφη ανήκουν στις «Τίγρεις» και τους «Αετούς» (335+336 Μοίρα) του Αράξου, καθώς και στα «Αστέρια» (343 Μοίρα) και “Αλεπούδες” (340 Μοίρα) της Σούδας, «μάχιμες» δηλαδή Μοίρες που καθημερινά βρίσκονται σε ετοιμότητα για αποστολές στο Αιγαίο και την ανατολική Μεσόγειο.

Αν λοιπόν μπουν και τα 83 F-16 block 52+ και F-16 block 52+ Advance στα υπόστεγα για αναβάθμιση, προφανέστατα θα λείψουν επιχειρησιακά και θα δημιουργηθούν σοβαρότατα προβλήματα και αυτό σημαίνει ότι η ΠΑ όχι μόνο δεν πρέπει να στερηθεί κανένα μαχητικό (σενάρια πωλήσεων) αλλά και θα έπρεπε να ενισχυθεί η γαλλική παρουσία (καθώς τα rafale δεν προστίθονται στα Mirage αλλά θα αντικαταστήσουν τα παλαιότερα).

Τα ερωτηματικά: Σ/Α και όπλα

Και μπορεί σε επίπεδο συστημάτων να πηγαίνουν όλα βάση σχεδιασμού αλλά μένει να λυθούν ακόμα δύο μεγάλα προβλήματα που αφορούν το πρόγραμμα. Αυτό του Συστήματος Αυτοπροστασίας και το ζήτημα των νέων όπλων.

Aπό τον Φεβρουάριο 2021 θα αρχίσουν να εντάσσονται σταδιακά στην ΕΑΒ τα επόμενα αεροσκάφη F-16 προς μερική αναβάθμιση, με έτος ολοκλήρωσης του προγράμματος αναβάθμισης των F-16 το 2027, ενώ το γραφείο της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ θα υποβάλει πρόταση για την επίτευξη της βέλτιστης διαλειτουργικότητας του συστήματος αυτοπροστασίας με το νέο Radar τύπου ΑΕSΑ το οποίο φαίνεται να παρεμβάλει το υπάρχον σύστημα ASPIS II, ώστε να αξιολογηθούν οι δυνατές επιλογές και να δρομολογηθεί η βέλτιστη λύση (με το απευκταίο σενάριο να απαιτηθεί νέο Σ/Α κόστους εκατοντάδων εκατομμυρίων).

Όσον αφορά στο ερώτημα που θέτουν οι εν λόγω βουλευτές σχετικά με το θέμα της συμβατότητας του νέου Radar τύπου ΑΕSΑ με το υφιστάμενο σύστημα αυτοπροστασίας ASPIS των ελληνικών F-16, ο κ. Παναγιωτόπουλος, αφού υπενθύμισε ότι «το πρόγραμμα της αναβάθμισης των F-16 υλοποιείται μέσω διακρατικής συμφωνίας του υπουργείου Εθνικής Αμυνας (ΥΠΕΘΑ) με την αρμόδια αρχή της κυβέρνησης των ΗΠΑ», επισήμανε τα εξής:

«Στο πλαίσιο της συμφωνίας αυτής και με σκοπό την επίτευξη της βέλτιστης διαλειτουργικότητας του συστήματος αυτοπροστασίας με το νέο Radar τύπου ΑΕSΑ το γραφείο της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ, που διαχειρίζεται το πρόγραμμα, πραγματοποίησε σειρά συναντήσεων με τις εμπλεκόμενες εταιρείες και θα υποβάλει σχετική πρόταση, ώστε να αξιολογηθούν οι δυνατές επιλογές και να δρομολογηθεί η βέλτιστη λύση» (δηλαδή απάντηση με πολύ μεγάλη ασάφεια.

Τα Viper όμως για να αξιοποιήσουν στο μέγιστο τις μεγάλες τους δυνατότητες πρέπει να εξοπλιστούν και με νέα όπλα. Γιατί το να έχουμε μαχητικά επιπέδου Viper για να ρίχνουν απλές βόμβες (‘σίδερα’) και άντε και κανέναν Maverick(ικανότητες που έχουν και τα F-4) τότε δημιουργούμε “Αεροπορία παρελάσεων”.

Είναι απαραίτητη η ένταξη όπλων όπως AGM-84 Harpoon, AGM-88E AARGM αλλά και να αποδεσμεύουν οι ΗΠΑ και του JAASM (όπως έχουν κάνει για την Πολωνία) ή όπως έχουν κάνει οι Γάλλοι με τους SCALP που υπηρετούν με την ΠΑ(Mirage και στο μέλλον και Rafale).

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.

Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com

Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.