Ερωτήματα προκλήθηκαν από τη νέα ξαφνική ανακοίνωση ότι η Ελλάδα θα προμηθευτεί  15 αεροσκάφη αεροπυρόσβεσης  Air Tractor AT-802  τα οποία μάλιστα η κυβέρνηση φρόντισε να τα διαφημίσει ως το νέο «εργαλείο» στην κατάσβεση των πυρκαγιών.

Αφορμή η επίσκεψη του πρωθυπουργού Κ.Μητσοτάκη στο αεροδρόμιο «Δημόκριτος» στην Θράκη μετά την περιοδεία του στη Ροδόπη και τα εγκαίνια του αγωγού φυσικού αερίου IGB.

Όπως αναφέρεται πρόκειται για τα 15 πυροσβεστικά αεροσκάφη Air Tractors (11 αμφίβια με πλωτήρες και 4 με τροχούς) με τα οποία η κυβέρνηση κατά το σχεδιασμό της φετινής αντιπυρικής περιόδου αποφάσισε να ενισχύσει το στόλο των εναέριων μέσων.

">

Το θέμα είναι με ποιες διαδικασίες η κυβέρνηση αποφάσισε την προμήθεια  των αεροσκαφών  και ποιος κρύβεται από πίσω από αυτή.

Το πρόβλημα είναι ότι τα αεροσκάφη δεν είναι κατάλληλα για πυροσβεστικά καθώς σχεδιάστηκαν μάλλον για… ψεκασμούς ενώ μεταφέρουν μόνο μέρος του νερού που μπορούν να φέρουν τα CL-415 (δηλαδή το μισό) και κλάσμα του αντίστοιχου φορτίου που μπορούν να φέρουν αεροσκάφη όπως το BE-200 ή το IL-76.

Πιο συγκεκριμένα το Air Tractor μεταφέρει μόνο 3 τόνους νερού την στιγμή που το CL-415 μπορεί να μεταφέρει πάνω από έξι, το Be-200 (το ρωσικό «θηρίο» που έσβηνε πέρυσι τις πυρκαγιές) 12 τόνους και το IL-76 που ξεπερνά τους 16 τόνους!

Ακόμη και το «αρχαίο» PZL μπορεί να φέρει 2,2 τόνους νερού ή επιβραδυντικού υλικού!

Έτσι η κυβέρνηση αντί να αναζητήσει πραγματικά πυροσβεστικά αεροσκάφη θεώρησε σωστό να αναζητήσει  λύσεις σε ένα ελικοφόρο αεροσκάφος το οποίο πρακτικά δεν μπορεί να σβήσει ούτε… ψησταριά.

Εκτός αυτού το αεροσκάφος δεν μπορεί να κάνει υδροληψία σε μεγάλο κυματισμό   (όταν πνέουν δηλαδή ισχυροί άνεμοι) σε αντίθεση με το CL-415 ή το Be-200 κάτι που περιορίζει σημαντικά την επιχειρησιακή του ευελιξία αφού θα πρέπει να αναζητήσει το πλησιέστερο αεροδρόμιο και αυτό αν έχει τις υποδομές για την ανεφοδιασμό του σε νερό ή επιβραδυντικό υλικό.

Εκτός των άλλων το AT 802 είναι ένα αργό αεροσκάφος αφού αναπτύσσει μεγίστη ταχύτητα 350 χ.α.ω. σε σχέση με τα 710 του Be-200!

Μάλιστα το αεροσκάφος «διαφημίζεται» επαρκώς από τα φιλοκυβερνητικά ΜΜΕ τα οποία αναφέρουν ότι:

«Λόγω της δυνατότητας που έχουν να πετούν πολλές ώρες, οι Air Tractors χρησιμοποιούνται από την Πυροσβεστική σε εναέρια περιπολία για επιτήρηση και άμεση προσβολή της φωτιάς σε πρώτο χρόνο», δηλαδή τα άλλα αεροσκάφη δεν μπορούν να προσβάλλουν τη φωτιά σε πρώτο  χρόνο!

Πρόκειται για μια προμήθεια η οποία χρήζει διερεύνησης τόσο για τις διαδικασίες που ακολουθήθηκαν όσο και για τις καθαυτές δυνατότητες των αεροσκαφών, τα οποία πρακτικά δεν μπορούν  να εξαλείψουν μια δασική πυρκαγιά, όπως τα υπόλοιπα αεροσκάφη.