Γυναίκα πιλότος της ΠΑ εγκατέλειψε το αεροσκάφος της Μirage 2000-5 μετά από προσγείωση στην αεροπορική βάση της Τανάγρας, χωρίς εμφανή αιτία.
Συνάδελφοι της πιλότου έτρεξαν και την περισυνέλεξαν, ενώ το αεροσκάφος δεν έχει πάθει κάποια ζημιά.
Το περίεργο είναι ότι το αεροσκάφος ελέγχθηκε και βρέθηκε σε άψογη κατάσταση. χωρίς καμία βλάβη, ούτε στα φρένα, ούτε υπήρχε κάποια προειδοποίηση βλάβης, ανατρέποντας όλες τις εικασίες ότι επρόκειτο περί αναγκαστικής προσγείωσης.
Οι αρχικές πληροφορίες ανέφεραν ότι κατά την διάρκεια της προσγείωσης, η γυναίκα -όπως αποδείχθηκε τελικά- πιλότος της ΠΑ, είχε εντοπίσει κάποιο πρόβλημα και το αεροσκάφος όδευε ανεξέλεγκτο εκτός διαδρόμου προσγείωσης ή ότι είχε πραγματοποιήσει αναγκαστική προσγείωση.
Τίποτα από αυτά δεν ισχύει.
Το αεροσκάφος προσγειώθηκε κανονικά, δεν υπήρχε κάποιο τεχνικό πρόβλημα, (είναι φαντασιοπληξίες αυτά που ακούστηκαν περί «προβλήματος στα φρένα») όπως διαφάνηκε από τον εν συνεχεία έλεγχο, αλλά η πιλότος… εκτοξεύθηκε!
Η έρευνα θα δείξει το πώς και το γιατί.
Σύμφωνα με ανακοίνωση της Πολεμικής Αεροπορίας:
«Τη Δευτέρα 1 Ιουλίου 2024 και περί ώρα 13:46, κατά τη διάρκεια της τροχοδρόμησης, μετά την προσγείωση από εκπαιδευτική πτήση, ο ιπτάμενος εγκατέλειψε επιτυχώς το αεροσκάφος M2000-5 στην 114 Πτέρυγα Μάχης, στην Αεροπορική Βάση Τανάγρας.
Ο Ιπτάμενος του αεροσκάφους μεταφέρεται στο 251 Γενικό Νοσοκομείο Αεροπορίας, για προληπτικούς λόγους».
Tα μαχητικά Mirage 2000-5 της 331 Μοίρας, αποτελούν (ακόμα) ένα εκ των κορυφαίων μαχητικών της Πολεμικής Αεροπορίας.
Η 331 Μοίρα συγκροτήθηκε στις 18 Απριλίου 1998, προκειμένου να παραλάβει τα τότε νεοαποκτηθέντα Mirage 2000 EGM/BGM από την Πολεμική Αεροπορία.
Αμέσως μετά ακολούθησε η έναρξη εκπαίδευσης των Ιπταμένων της Πολεμικής Αεροπορίας από προσωπικό από τη Γαλλία -πιλότοι της Armée de l’Air (ALA) και της εταιρίας Dassault- έτσι ώστε τον Μάιο του 2008 να πραγματοποιηθεί η επιχειρησιακή αξιολόγηση της Μοίρας.
Το «γυάλινο πιλοτήριο,» όπως αποκαλείται ο θάλαμος διακυβέρνηση του γαλλικής προέλευσης μαχητικού, αποτελείται από το Head-up-Display (HUD), δύο έγχρωμες οθόνες πολλαπλών λειτουργιών, μια οθόνη παρουσίασης της τακτικής κατάστασης, κεντρικά εγκατεστημένη, και τέλος μία οθόνη εγκατεστημένη στην ευθεία του οπτικού πεδίου του πιλότου, που επιτρέπουν την απεικόνιση των ενδείξεων του ραντάρ , συνδυάζοντας δεδομένα πτήσης από το HUD. Η σχεδιαστική αυτή καινοτομία αποτελεί αποκλειστικό προνόμιο του Mirage 2000-5.
«Με το glass cockpit, όλα τα δεδομένα έρχονται στον πιλότο, τα οποία μπορεί μετά αυτός να εκμεταλλευτεί με πάρα πολύ εύκολο τρόπο.
Σε συνδυασμό με το Data Link μπορεί αυτός να κάνει την αποστολή όσο πιο εύκολα μπορεί, και να έχει πολύ καλά αποτελέσματα,» συνεχίζει ο επισμηναγός Κωνσταντίνος Χαλάτσης.
Το ραντάρ του αεροσκάφους επιτρέπει την εναέρια εμπλοκή με πολλαπλούς εναέριους στόχους, αλλά και με στόχους εδάφους, ώστε να μπορεί να ανταπεξέλθει σε πολύπλοκα και απαιτητικά σενάρια.
Στην εναέρια μάχη, το ραντάρ RDY-2 είναι σε θέση να εγκλωβίσει τους 4 πιο επικίνδυνους στόχους, από τους 24 που παρακολουθεί συνολικά.
Η καταπολέμηση των στόχων μπορεί να γίνει ταυτόχρονα με βλήματα αέρος-αέρος Mica ΕM/IR. O πύραυλος έχει μια εμβέλεια από 35 έως και 60 χιλιόμετρα, αναλόγως της θέσης του αεροσκάφους-φορέα και του αντίπαλου στόχου.
Η Πολεμική Αεροπορία διαθέτει στο οπλοστάσιο δύο εκδόσεις του βλήματος. Η μία είναι με καθοδήγηση ενεργού ανιχνευτή, και η άλλη με κεφαλή αναζήτησης υπερύθρων.
Έτσι, το εχθρικό αεροσκάφος στο Αιγαίο, δεν λαμβάνει καμία προειδοποίηση για την επερχόμενη φονική απειλή, μια και η κατεύθυνση του πυραύλου είναι πλήρως παθητική.
Το Mirage 2000-5 μπορεί να μεταφέρει έως και 6 συνολικά βλήματα αέρος-αέρος στις εκδόσεις ΕM ή IR.
Το σύστημα πρόωσης του μαχητικού αποτελείται από τον κινητήρα M-53P2, ισχύος έως 21.400 λιβρών, με μετάκαυση. Χάρη σε αυτόν τον κινητήρα, οι επιδόσεις του Mirage 2000-5, τόσο στην μονοθέσια όσο και στην διθέσια έκδοση, είναι εξαιρετικές.
Η μέγιστη ταχύτητα αγγίζει σε συγκεκριμένο ύψος τα 2,2 Mach.
Η ευελιξία του αεροσκάφους παραμένει στις κορυφαίες της κατηγορίας του, με δομικό όριο τα 9G, με εξαιρετική συμπεριφορά στις χαμηλές ταχύτητες μιας κλειστής αερομαχίας.
Το αεροσκάφος διαθέτει ικανότητα στρατηγικής κρούσης, χάρη στα βλήματα cruise, SCALP EG.