Για πρώτη φορά ο πρόεδρος της Ρωσίας, Β.Πούτιν, δέχτηκε κριτική στο εσωτερικό της χώρας του για τον τρόπο με τον οποίο αντιμετώπισε την χτεσινή αεροπορική προσβολή των Ισραηλινών στην “καρδιά” της ρωσικής στρατιωτικής παρουσίας στην Συρία, Λαττάκεια-Ταρτούς, που είχε ως τραγικό αποτέλεσμα την κατάρριψη από “φίλια” – συριακά- πυρά του ΑΦΝΣ IL-20 και τον θάνατο των 15 μελών του πληρώματος.
Αρκετά ρωσικά ΜΜΕ απέρριψαν την ήπια προσέγγιση του και την αθώωση του Ισραήλ παρά του γεγονός πως αρχικές πηγές του ρωσικού ΥΠΕΘΑ είχαν κατονομάσει το Ισραήλ ως υπεύθυνο της πτώσης του IL-20.
Σήμερα το Κρεμλίνο άφησε τον Υπουργό Άμυνας, Σ.Σοιγκού, να “βγάλει το φίδι” από την τρύπα και να σκληρύνει τη θέση της Μόσχας απέναντι στο Τελ Αβίβ.
Ο Ρώσος ΥΠΑΜ δήλωσε πως ειδοποίησε τον ισραηλινό ομόλογο του πως “τέτοιες πράξεις δεν θα μείνουν αναπάντητες”.
Μάλιστα δόθηκε και το σχετικό βίντεο στη δημοσιότητα.
https://twitter.com/Ruptly/status/1042164942185488384
Αλλά το πιο σημαντικό είναι πως η κίνηση αυτή του Σ.Σοιγκού συνοδεύεται και από πράξεις.
Η Ρωσία αιφνιδιαστικά κλείδωσε κυριολεκτικά θάλασσα και αέρα στην Α.Μεσόγειο. Μέσω της Κυπριακής Δημοκρατίας εξέδωσε χθες μετά το μεσημέρι άρον-άρον δεκαπέντε Notam και επτά Navtex, δεσμεύοντας από σήμερα μέχρι και την ερχόμενη Τετάρτη πολλές και μεγάλες περιοχές σε θάλασσα και αέρα εντός του Fir Λευκωσίας και την περιοχή ευθύνης έρευνας και διάσωσης της Κύπρου.
Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι με επτά Notam και οι επτά Navtex δεσμεύονται θαλάσσιες περιοχές και ο εναέριος χώρος πάνω από αυτές σε υψόμετρο μέχρι και 19.000 πόδια.
Με τις άλλες οκτώ Notam ανακοινώνεται ότι κλείνουν για την εναέρια κυκλοφορίας – μέχρι τις 19.000 πόδια, συνολικά 52 σημεία αναφοράς για διέλευση αεροσκαφών στο Fir Λευκωσίας.
Για τις επτά θαλάσσιες περιοχές, είναι χαρακτηριστική η έντονη αναφορά στις ειδοποιήσεις προς ναυτιλομένους ότι είναι επικίνδυνες για πλεύση.
Είναι φανερό ότι με την μεγάλης έκτασης στρατιωτική δραστηριότητα, φέρνει σημαντικές δυσκολίες και αναδιοργανώσεις κυρίως στην διαχείριση του Fir Λευκωσίας αλλά και για την πολιτική αεροπορία του Ισραήλ και του Λιβάνου.
Πηγές αναφέρουν πως η Ρωσία προσπαθεί να δημιουργήσει μια “no fly zone” γύρω από το Ισραήλ στην Α.Μεσόγειο. Μόνο έτσι δικαιολογείται η σημερινή κίνηση της Μόσχας να μπλοκάρει με 14 πλοία θαλάσσιες περιοχές και εναέριο χώρο μέχρι 19.000 πόδια ως τις 26 Σεπτεμβρίου.
Πλέον αν ένα ισραηλινό μαχητικό θέλει να πετάξει εκτός Ισραήλ και να επιτεθεί στην Συρία πρέπει να πετάξει πάνω από τα 19.000 πόδια.
Σημαντικό είναι επίσης πως το καταδρομικό “Marshal Ustinov” (055) κλάσης Slava με 64 πυραύλους S-300F κινείται νοτιοδυτικά του Ισραήλ θεωρητικά καλύπτοντας και τον εναέριο χώρο του.
Οι ισραηλινοί αναρωτιούνται μήπως τελικά η Ρωσία επιδιώκει κατάρριψη τουλάχιστον ενός μαχητικού…
Πάντως η ισραηλινή επιδρομή αποτελεί ακτίνα φωτός για την ΠΑ ως παράδειγμα διάτρησης της “ασπίδας” των S-400 και μάλιστα με μηδενική κάλυψη γεωγραφικού αναγλύφου. Μην ξεχνάμε πως το 2019 θα καταστούν επιχειρησιακοί οι S-400 της Τουρκίας.