Πληροφορίες που δεν έχουν επιβεβαιωθεί μιλούν για απαο9τλή τριών μαχητικών αεροσκαφών του ΝΑΤΟ σε αποστολή εντός του εναέριου χώρου της Ουκρανίας.
Όπως αναφέρεται τα αεροσκάφη, δύο F-16 και ένα F-35, που δεν διευκρινίζεται σε ποια χώρα ανήκαν πέταξαν εντός του ουκρανικού εναέριου χώρου προσομοιώνοντας επίθεση από την περιοχή του Μικολάιβ κατά ρωσικών στόχων στην Κριμαία και το στόλο της Μαύρης Θάλασσας.
Η παρουσία των αεροσκαφών του ΝΑΤΟ εντός του ουκρανικού εναέριου χώρου είχε διάρκεια 32 λεπτών.
Επιπρόσθετα το F-35 μέσω του συστήματος αυτοπροστασίας AN/ASQ-239 Barracuda προσπάθησε να καταγράψει συχνότητες ρωσικών ραντάρ.
How did we come to this?
Source: Operator 13
The NATO Air Force entered the territory of Ukraine to practice strikes on Crimea"Against the background of a published conversation between German generals about the attacks on the Crimean Bridge, three NATO aircraft flew into… pic.twitter.com/PEwCMjTspN
— Victor vicktop55 (@vicktop55) March 3, 2024
Δεν είναι η πρώτη φορά πάντως που F-35 επιχειρούν να καταγράψουν συχνότητες των ραντάρ των ρωσικών α/α συστημάτων πετώντας όμως εκτός του εναέριου χώρου της Ουκρανίας.
Ήδη οι πρώτες πληροφορίες για εμπλοκή των F-35 στην Ουκρανία με στόχο να εντοπίσουν και να καταγράψουν τις εκπομπές των ρωσικών ραντάρ αεράμυνας είναι γνωστό τουλάχιστον από το Νοέμβριο του 2023.
Τότε τα F-35 πραγματοποίησαν αποστολές πετώντας από γειτονικές στην Ουκρανία χώρες (Λιθουανία, Εσθονία, Ρουμανία) είχαν επιχειρήσει να καταγράψουν τις συχνότητες των ραντάρ των ρωσικών συστημάτων S-300.
Πετώντας σε πλήρη διαμόρφωση stealth (χωρίς ανακλαστήρες) τα F-35 που έχουν την έδρα τους στην Γερμανία και στις Πτέρυγες Μάχης 388 και 419 είχαν πραγματοποιήσει αλλεπάλληλες εξόδους με στόχο την καταγραφή των συχνοτήτων των ραντάρ των S-300 που στάθμευαν τόσο στο Καλίνινγκραντ όσο και στην ανατολική Ουκρανία ή και τη Ρωσία.
Το F-35 διαθέτει μια σειρά αισθητήρων για να πραγματοποιεί τέτοιου είδους αποστολές με πρωτεύοντα αισθητήρα το σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου AN/ASQ-239 Barracuda.
Το σύστημα διαθέτει 10 συνολικά κεραίες περιμετρικά του αεροσκάφους οι οποίες ανήκουν στον εξοπλισμό ESM και μέσω αυτών εντοπίζονται οι εκπομπές των εχθρικών ραντάρ και γίνεται ο γεωεντοπισμός τους. Οι συντεταγμένες μετά μεταδίδονται μέσω ασφαλών δικτύων σε άλλες πλατφόρμες ή το έδαφος.
Τότε όμως δεν είχαν καταφέρει να καταγράψουν τις συχνότητές των ραντάρ των S-300.
F-35’s Failure to Detect Russian S-300 Frequencies Sparks Major Concerns pic.twitter.com/hnaa7EjQyC
— Huynhphu (@Huynhphu14) November 14, 2023
Όπως ανέφερε ένας πιλότος F-35:
«Βλέπαμε το σύστημα SA-20 (ονομασία του ΝΑΤΟ για το S-300).
Γνωρίζαμε ότι είναι ένα σύστημα SA-20 και οι υπηρεσίες μας είχαν πει επίσης ότι υπάρχει ένα σύστημα SA-20 που λειτουργεί στην περιοχή, αλλά το αεροσκάφος μου δεν μπορούσε να το αναγνωρίσει επειδή το ρωσικό σύστημα μπορεί να λειτουργούσε σε μια κατάσταση αποθεματικών συχνοτήτων για πόλεμο. Αυτό δεν έχει συμβεί ποτέ πριν».
Η αποτυχία του F-35 συνίσταται στο γεγονός ότι ναι μεν το ESM του κατέγραψε τα σήματα του ραντάρ, αλλά αυτά δεν υπήρχαν σε καμία βιβλιοθήκη απειλών και έτσι το σύστημα δεν μπορούσε να καταγράψει και να ταυτοποιήσει την πηγή.
Βέβαια οι «πολεμικές αυτές συχνότητες» του S-300 που ανέφερε ο αξιωματικός της USAF θα καταγράφηκαν τότε αλλά και πάλι κανείς δεν ξέρει εάν αυτές ήταν οι πραγματικές ή όχι.
Το γεγονός ότι ο πιλότος της USAF ανέφερε ότι έβλεπε το σύστημα είναι μάλλον κυριολεκτικό αφού θα χρησιμοποιούσε τόσο τους ηλεκτροπτικούς αισθητήρες του AN/AAQ-37 DAS όσο και αυτούς του AN/AAQ-40 EOTS. Θα είχε δηλαδή την εικόνα του συστήματος στις οθόνες του αλλά όχι την συχνότητα εκπομπής, την οποία αν είχε θα μπορούσε να την δώσει στους Ουκρανούς προκειμένου αυτοί να τροποποιούσαν ανάλογα τους HARM.
Το γεγονός ότι το S-300 διαθέτει εφεδρικές συχνότητες εκπομπής σε περίοδο πολέμου αφορά και την ΠΑ και τις προσπάθειες των Τούρκων να καταγράψουν τα συστήματα.