Στο «φως» της δημοσιότητας, έρχονται νέες πληροφορίες για το μοιραίο Titan, καθώς, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας και ένας από τους νεκρούς επιβάτες, ο Στόκτον Ρας, φαίνεται πως χρησιμοποίησε ασκούμενους φοιτητές για να σχεδιάσει το ηλεκτρικό σύστημα που χρησιμοποιήθηκε στο υποβρύχιο.
Ο Ρας είχε προσλάβει ασκούμενους από το Πολιτειακό Πανεπιστήμιο της Ουάσιγκτον, οι οποίοι «έπιναν Kool-Aid» και καυχιόνταν για το πώς ένα τηλεχειριστήριο PlayStation χρησιμοποιήθηκε για τη λειτουργία του Titan, αποκάλυψε ο ειδικός στις εξερευνήσεις βαθέων υδάτων Rob McCallum.
Ο McCallum και άλλοι ειδικοί είχαν δηλώσει ότι ο Ρας αγνόησε μια σειρά από προειδοποιήσεις ασφαλείας που είχαν επισημάνει, ενώ προέκυψε ότι ένας πρόσφατος απόφοιτος του Washington State University είχε πει σε μια φοιτητική εφημερίδα ότι αυτός και οι συμφοιτητές του εργάζονταν στο ηλεκτρικό σύστημα του Titan.
«Ολόκληρο το ηλεκτρικό σύστημα -αυτό ήταν ο σχεδιασμός μας, το εφαρμόσαμε και λειτουργεί», δήλωσε ο πρώην ασκούμενος Mark Walsh, ο οποίος αποφοίτησε με πτυχίο ηλεκτρολόγου μηχανικού, στην εφημερίδα του κολεγίου του Washington State University τον Φεβρουάριο του 2018.
Ο Walsh, ο οποίος προσλήφθηκε αργότερα από την OceanGate ως επικεφαλής ηλεκτρολόγος-μηχανικός, δήλωσε επίσης ότι προσέλαβε μερικούς ασκούμενους από το ακαδημαϊκό του ίδρυμα και ότι επιθυμούσε να προσλάβει περισσότερους.
Η Sony και το χειριστήριο
Ο McCallum (που υπενθυμίζεται ότι είχε στείλει email στον CEO της OceanGate αναφορικά με τα ζητήματα ασφαλείας του υποβρυχίου) αποκάλυψε ότι ο Ρας τον ήθελε για να «αναλάβει» το project «Τιτανικός» για λογαριασμό του, αλλά όταν ο ειδικός επισκέφθηκε το εργαστήριό του κοντά στο Σιάτλ ανησύχησε βαθιά για όσα είδε.
«Όλοι έπιναν Kool-Aid (σ.σ. αναψυκτικό) και έλεγαν πόσο κουλ ήταν με ένα χειριστήριο του PlayStation», είπε ο McCallum στο New Yorker.
«Και είπα τότε: “Γνωρίζει η Sony (που κατασκευάζει τα Playstation) ότι έχει χρησιμοποιηθεί για αυτή την εφαρμογή; Επειδή, ξέρετε, δεν είναι αυτό για το οποίο σχεδιάστηκε”. Υπήρχαν πολλαπλά σημεία αποτυχίας», είπε.
Ο Ρας είχε πει ότι το σύστημα μέσα στο υποβρύχιο Titan λειτουργούσε με Bluetooth, αλλά ο McCallum εξήγησε ότι αυτό ήταν ένα πραγματικό ζήτημα ασφάλειας.
«Κάθε υποβρύχιο στον κόσμο έχει για κάποιο λόγο καλωδιωμένα χειριστήρια, ώστε αν πέσει το σήμα να μην γ@μ@@@», είπε.
Δεν είναι βέβαια η πρώτη φορά που αναφέρονται σοβαρά ζητήματα σχετικά με την ασφάλεια του μοιραίου υποβρυχίου.
Άλλοι εμπειρογνώμονες που εργάζονταν στην OceanGate, συμπεριλαμβανομένου του επικεφαλής πιλότου David Lochridge, ο οποίος αργότερα εγκατέλειψε την εταιρεία λόγω ανησυχιών για την ασφάλεια, είχαν περιγράψει το Titan ως κάτι το «μπασταρδεμένο», που δεν ήταν ασφαλές για να οδηγηθεί.
Η εταιρεία του Ρας ισχυριζόταν ότι συνεργαζόταν στενά με τη NASA, την Boeing και το Πανεπιστήμιο της Ουάσιγκτον για τον σχεδιασμό του Τιτάνα -ισχυρισμοί που έχουν διαψευστεί, όπως αναφέρει η Daily Mail.
Το Πολιτειακό Πανεπιστήμιο της Ουάσιγκτον δήλωσε στην εφημερίδα Everett Herald τον περασμένο μήνα ότι «δεν έχει κάποια σύμπραξη με την OceanGate», αλλά γνωρίζει ότι «ορισμένοι από τους αποφοίτους μας έχουν εργαστεί στην OceanGate».
Οι διαψεύσεις από την Boeing, τη NASA και το Πανεπιστήμιο της Ουάσιγκτον έχουν εγείρει ερωτήματα σχετικά με το κατά πόσον η OceanGate υπερεκτίμησε και παραποίησε τον ρόλο που διαδραμάτισε στον σχεδιασμό του υποβρύχιου σκάφους Titan, προκειμένου να προσελκύσει πλούσιους πελάτες, διαβεβαιώνοντάς τους ότι ήταν ασφαλές.
«Παραβιάσαμε κανόνες, αν το μόνο που σε νοιάζει είναι η ασφάλεια, μείνε στο κρεβάτι»
Συνήθως, τα ταξίδια σε τέτοια ανελέητα βάθη πραγματοποιούνται με δαπανηρά ερευνητικά σκάφη που δεν είναι κατάλληλα εξοπλισμένα για τουριστικά ταξίδια. Ο Ρας ήθελε να δημιουργήσει ένα σκάφος που θα ήταν φθηνότερο και ευκολότερο να ξεκινήσει επιχειρήσεις.
Δεκάδες ηγέτες της βιομηχανίας και εξερευνητές είχαν προειδοποιήσει τον Ρας το 2018 ότι η «πειραματική» προσέγγιση της εταιρείας θα μπορούσε να αποδειχθεί «καταστροφική».
Εκείνη τη χρονιά αντεπιτέθηκε και δήλωσε ότι «κουράστηκε από τους παράγοντες της βιομηχανίας που προσπαθούν να χρησιμοποιήσουν το επιχείρημα της ασφάλειας για να σταματήσουν την καινοτομία», μη προχωρώντας στην επιθεώρηση από ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες και στην ταξινόμηση του υποβρυχίου.
Άλλωστε, το ενδιαφέρον του Ρας για την ασφάλεια δεν ήταν ποτέ τόσο έντονο, όπως φαίνεται από συνεντεύξεις που είχε δώσει: «Από κάποιο σημείο και μετά η ασφάλεια είναι σκέτο χάσιμο χρόνου. Εννοώ ότι αν το μόνο που σε νοιάζει είναι να είσαι ασφαλής, μείνε στο κρεβάτι σου. Μην μπαίνεις στο αυτοκίνητό σου, μην κάνεις τίποτε», είχε δηλώσει πέρυσι στο δημoσιογράφο Ντέιβιντ Πογκ του CBS.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.