Η Κίνα ζει την μεγαλύτερη αεροπορική τραγωδία των τελευταίων τουλάχιστον 25 χρόνων με τη συντριβή του Boeing 737 της China Eastern Airlines, που έπεσε από τα 30.000 πόδια κατακόρυφα στο έδαφος και συνετρίβη.
Η πτήση της China Eastern Airlines που κατέληξε με τραγικό τρόπο σε πλαγιά λόφου, κοντά στην πόλη Wuzhou, στη νότια επαρχία Guangxi της Κίνας, προκάλεσε δασική πυρκαγιά ορατή ακόμα και από δορυφορικές εικόνες της NASA από το διάστημα.
Ειδικοί, αναλύοντας τα μέχρι τώρα δεδομένα, καταλήγουν αρχικά σε έξι πιθανά σενάρια, δίχως βέβαια αυτό να σημαίνει ότι η πτώση του αεροσκάφους δεν μπορεί να οφείλεται και σε άλλους λόγους. Οι τελευταίοι θα αποκαλυφθούν μόνον εάν και εφόσον εντοπιστούν τα «μαύρα κουτιά» και αναλυθούν τα δεδομένα τους.
Κατασκευαστικό σφάλμα
Το 737-800 έχει ένα ιδιαίτερα καλό ιστορικό ασφάλειας. Υπάρχουν χιλιάδες από αυτά που πετούν σε όλο τον κόσμο, με πάνω από 1.000 να εξυπηρετούν κινεζικές αερογραμμές. Το γεγονός ότι η China Eastern Airlines κρατά στο έδαφος όλα τα 737 του στόλου της έως ότου ελεγχθούν εξονυχιστικά, δεν σημαίνει πως όλα τα 737-800 είναι επικίνδυνα. Σαν δομικό αίτιο της αιφνίδιας πτώσης του αεροσκάφους θεωρείται – με βάση και με όσα δείχνει το βίντεο – η αποκόλληση του ουραίου στελέχους του. Στη περίπτωση αυτή το αεροπλάνο χάνει την αεροδυναμική του, και πέφτει σαν βαρίδι ενώ οι χειριστές δεν μπορούν να κάνουν κάτι για να αποτρέψουν την καταστροφή.
Στις 12 Νοεμβρίου 2001, η πτήση 587 της American Airlines συνετρίβη λίγο μετά την απογείωσή της από το αεροδρόμιο JFK της Νέας Υόρκης μετά την αποκόλληση του κάθετου ουραίου πτερυγίου, σκοτώνοντας και τους 260 επιβαίνοντες καθώς και πέντε ανθρώπους στο έδαφος.
Ο Suren Ratwatte, πιλότος και πρώην Διευθύνων Σύμβουλος της Sri Lankan Airlines, είπε στη βρετανική Sun ότι το αεροπλάνο θα μπορούσε να είχε συντριβεί όπως συνετρίβη, μόνον αν υπήρξε μια καταστροφική δομική βλάβη, επισημαίνοντας όμως, πως το αεροσκάφος της American Airlines ήταν άλλου τύπου και είχε τελείως διαφορετική κατασκευή στο ουραίο του τμήμα.
Τεχνικό πρόβλημα
Η Boeing σε επίσημη δήλωσή της τη Δευτέρα το βράδυ είπε πως βρίσκεται σε επαφή με το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών των ΗΠΑ και οι τεχνικοί μας εμπειρογνώμονες είναι έτοιμοι να βοηθήσουν στην έρευνα που ηγείται η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας της Κίνας.
Η Boeing φαίνεται να ξαναζεί έναν εφιάλτη μετά το σκάνδαλο με το 737 MAX, όταν ένα κατασκευαστικό σφάλμα προκάλεσε δύο δυστυχήματα, ένα με την πτήση 610 της Lion Air και ένα με την πτήση 302 της Ethiopian Airlines.
Το αεροπλάνο πάντως, τη στιγμή που άρχισε η ανεξέλεγκτη πτώση του, βρισκόταν στην αρχή της φάσης καθόδου. Πρόκειται για μια χρονική στιγμή που ακόμη και αν το αεροσκάφος πετά με τον αυτόματο πιλότο, οι χειριστές αλλάζουν πολλά από τα δεδομένα της πτήσης με πολλές διαφορετικές εντολές που δίνουν στον αυτόματο. Ίσως – λένε οι ειδικοί – κάπου εκεί να εκδηλώθηκε ένα αιφνίδιο τεχνικό πρόβλημα, επισημαίνοντας με νόημα, πως σε ένα αεροπλάνο έχουμε ολόκληρα χιλιόμετρα καλωδιώσεων…
Αυτοκτονία ή σφάλμα πιλότου
Η κινεζική πολιτική αεροπορία έχει ένα εξαιρετικό ιστορικό ασφαλείας, αλλά αυτό δεν λέει κάτι.
Το τελευταίο μεγάλο αεροπορικό δυστύχημα της χώρας σημειώθηκε τον Αύγουστο του 2010 όταν μια πτήση από το Χαρμπίν συνετρίβη στο βορειοανατολικό Γιτσούν σε συνθήκες πυκνής ομίχλης, σκοτώνοντας 42 άτομα.
Στην προκειμένη περίπτωση δεν υπήρξε από τους πιλότους μια επικοινωνία με τον πύργο ελέγχου κάτι που υποδηλώνει πως ό,τι συνέβη, συνέβη πολύ ξαφνικά, αλλά δεν αποκλείει και το σενάριο της κακόβουλης πρόθεσης.
Ο Αυστραλός ειδικός στον τομέα της αεροπορίας, Νιλ Χάνσφορντ, δήλωσε ότι η συντριβή είναι απίθανο να προκλήθηκε από τεχνικό πρόβλημα και περιέγραψε την «αυτοκτονία πιλότου» ως πιθανό σενάριο.
Ο Τζέφρι Τόμας, ειδικός σε θέματα αεροπορίας και αρχισυντάκτης του Airlineratings.com, είπε ότι το γεγονός ότι δεν υπήρχε «καμία προειδοποίηση από τους πιλότους» υποδηλώνει επίσης ότι δεν επρόκειτο για απλή τεχνική βλάβη.
Ωστόσο αυτό το σενάριο δεν πρόκειται να αποσαφηνιστεί αν δεν βρεθούν οι καταγραφείς δεδομένων πτήσης.
Σύγκρουση στον αέρα
Ένα άλλο σενάριο, ακραίο ομολογουμένως – είναι το 737 να συγκρούστηκε στον αέρα με κάποιο στρατιωτικό αεροπλάνο ή έναν «αδέσποτο πύραυλο».
Ο Νιλ Χάνσφορντ συνέκρινε τις εικόνες των συντριμμιών με αυτές της πτήσης MH17, η οποία καταρρίφθηκε πάνω από την Ουκρανία τον Ιούλιο του 2014 και βρήκε πολλές ομοιότητες.
Ωστόσο είπε με νόημα πως «οι Κινέζοι παρέχουν πάρα πολλές πληροφορίες αυτή τη φορά».
Ωστόσο, το γεγονός ότι η άτρακτος φαινόταν άθικτη καθώς το αεροπλάνο έπεφτε και ότι δεν έχουν ανακτηθεί ακόμη συντρίμμια πυραύλου ή συντρίμμια από δεύτερο αεροσκάφος, καθιστούν αυτή τη θεωρία πολύ δύσκολο να αποδειχθεί ακόμα.
Κακοκαιρία
Η απόκρημνη, ορεινή περιοχή όπου κατέβηκε η πτήση China Eastern είναι γνωστή για τις κακές καιρικές συνθήκες. Μια απότομη καιρική μεταβολή, ένα ισχυρό καθοδικό ρεύμα, μπορεί να αιφνιδίασε τους πιλότους.
Επίσης, εάν η ορατότητα ήταν κακή λόγω καιρικών συνθηκών και τότε τα όργανα πλοήγησης αρχίσουν να δυσλειτουργούν, είναι κάτι που μπορεί να αποπροσανατολίσει τους πιλότους και να τους οδηγήσει σε λάθος χειρισμούς.
Έκρηξη μέσα στο αεροσκάφος
Ο Νιλ Χάνσφορντ πιστεύει ότι μια έκρηξη στην άτρακτο είναι μια αιτία που μπορεί να οδηγήσει σε συντριβή.
Άλλοι ειδικοί επισημαίνουν και αυτοί με τη σειρά τους πως «δεν μπορούμε να αποκλείσουμε ένα περιστατικό στο πίσω μέρος της ατράκτου που θα μπορούσε να προκαλέσει την αποκοπή του ουραίου πτερυγίου».
Το «περιστατικό» αυτό περιγράφεται ως μια μικρή έκρηξη, πυρκαγιά ή και πρόβλημα συντήρησης της ατράκτου.
Όπως και να έχει, αυτό που προέχει είναι όχι μόνον να βρεθούν οι καταγραφείς δεδομένων πτήσης (μαύρα κουτιά), αλλά και η κατάστασή τους να είναι τέτοια που να επιτρέπει την ανάκτηση και μελέτη των δεδομένων της πτήσης του 737.
Έως τότε όλα παραμένουν σενάρια, εικασίες και αναπόδεικτες θεωρίες. Όσο αληθοφανείς και αν φαντάζουν.