Σημαντικές θα είναι οι εξελίξεις αν ισχύει ότι πίσω από την “νέκρωση” του σιδηροδρομικού δικτύου της Πολωνίας οφείλεται σε ρωσική κυβερνοεπίθεση. Το ΝΑΤΟ πάντως δεν έχει παρει θέση φοβούμενο ίσως κλιμάκωση.
Μάλιστα η κυβέρνηση της Βαρσοβίας συνέστησε και ομάδα διαχείρισης κρίσης κάτι που σημαίνει ότι μάλλον δεν ήταν ένα τυχαίο γεγονός.
Στο ίδιο μήκος κύματος και οι γραμμές τρένων σε Τσεχία και Ιταλία που επίσης ανέφεραν προβλήματα.
Το σιδηροδρομικό δίκτυο της Πολωνίας τέθηκε εκτός λειτουργίας καθώς το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου της κυκλοφορίας κατέρρευσε. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να επηρεαστεί σχεδόν το σύνολο του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας.
Πιο αναλυτικά, η σιδηροδρομική εταιρεία PKP PLK ανακοίνωσε πως 19 από τους 33 σταθμούς ελέγχου με εξοπλισμό LCS Alstom (πρώην Bombardier) δεν λειτουργούν. Πρακτικά αυτό σημαίνει πως “νέκρωσε” το σιδηροδρομικό δίκτυο.
Το πρόβλημα αφορά περίπου 820 χλμ. σιδηροδρομικής γραμμής.
Η πρώτη ανακοίνωση ανέφερε πως “μια ντουζίνα κέντρων ελέγχου LCS δεν λειτουργούσαν με συνέπεια να μην μπορεί να αποκατασταθεί η σιδηροδρομική κυκλοφορία.
Στόχος τώρα είναι η διασφάλιση της ασφάλειας και η ενημέρωση των ταξιδιωτών για την κατάσταση” τόνισε η εταιρεία διαχείρισης του δικτύου της Πολωνίας. Επίσης πρόσθεσε ότι:
“Μεταξύ 3:30 και 4:00 σημειώθηκε βλάβη των συσκευών ελέγχου της κυκλοφορίας σε 19 τοπικά κέντρα ελέγχου στην Πολωνία. Η βλάβη νέκρωσε περίπου 820 χιλιόμετρα σιδηροδρομικών γραμμών. Πολλά τρένα θα καθυστερήσουν και θα ακυρωθούν σήμερα.”
1/2 ⚠️ W związku z ogólnopolską awarią elektronicznych systemów sterowania ruchem kolejowym od wczesnego rana w @PKP_PLK_SA funkcjonuje sztab, który pracuje nad rozwiązaniem problemów. Na chwilę obecną nie istnieje zagrożenie dla ruchu kolejowego. Sieć kolejowa jest bezpieczna.
— Andrzej Adamczyk (@AMAdamczyk) March 17, 2022
.@PKP_PLK_SA: "Między 3:30 a 4:00 doszło do awarii urządzeń sterowania ruchem w 19 lokalnych centrach sterowania w Polsce. Utrudnienia dotyczą ok. 820 km linii kolejowych. Wiele pociągów będzie dzisiaj opóźnionych i odwołanych."
— golkiper (@golkiperkrk) March 17, 2022
Όπως εξήγησε ο εκπρόσωπος της εταιρείας PKP PLK, η βλάβη επηρέασε 19 από τους 33 σταθμούς ελέγχου LCS, στους οποίους είχαν εγκατασταθεί συσκευές Alstom (πρώην Bombardier).
Επί του παρόντος, οι περιοχές των σταθμών ελέγχου LCS επανδρώνονται τοπικά από υπαλλήλους ώστε να καταστεί δυνατή η χειροκίνητη λειτουργία των τρένων.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες , μεταξύ των δεκάδων μη λειτουργικών κέντρων ελέγχου LCS είναι οι σταθμοί σε Konin, Wrocław, Tczew, Skierniewice, Siedlce, Czechowice-Dziedzice, Terespol, Grodzisk Mazowiecki, Gdynia, Bolesławiec και Węgliniec.
Η εταιρεία διαχείρισης ανέφερε ότι η κατάρρευση επηρέασε κυρίως τους σιδηροδρομικούς άξονες από την Κρακοβία, μέσω Opole, Wrocław προς Węgliniec, στη συνέχεια στην περιοχή του Koluszki, τη γραμμή E20 από τη Βαρσοβία προς το Konin και τη γραμμή Νο. 9 από τη Βαρσοβία προς το Gdańsk.
“Δεν μπορούμε να αποκλείσουμε μια τέτοια ενέργεια. Αυτό θα αποτελέσει αντικείμενο περαιτέρω έρευνας. Έχει συσταθεί ήδη ομάδα κρίσης” απάντησε ο επικεφαλής του Υπουργείου Υποδομών, Skubiszyński, στην ερώτηση των δημοσιογράφων αν η Πολωνία δέχτηκε κυβερνοεπίθεση.
“Υπάρχουν πληροφορίες πως έγινε κυβερνοεπίθεση καθώς παρόμοια προβλήματα λαμβάνουν χώρα και στην Τσεχική Δημοκρατία, σημειώνει ο Andrzej Kozłowski από το GeekWeek .
“Λαμβάνοντας υπόψη την κατάσταση στην οποία βρισκόμαστε και το γεγονός ότι πριν από δώδεκα μέρες πριν έγινε μια επίθεση στους σιδηροδρόμους της Λευκορωσίας, η οποία επιβράδυνε τη μεταφορά δυνάμεων του ρωσικού στρατού στην Ουκρανία, είναι πιθανή μια κυβερνοεπίθεση στην Πολωνία” προσθέτει, τονίζοντας ότι «ο σιδηρόδρομος είναι στρατηγική μεταφορών».
“Εάν επιβεβαιωθούν οι υποψίες, θα είναι η πρώτη κυβερνοεπίθεση τέτοιας κλίμακας σε υποδομές ζωτικής σημασίας στην Πολωνία” συνοψίζει ο ειδικός.
Ένα άτομο που γνωρίζει το παρασκήνιο της βλάβης στην Πολωνία προσθέτει:
“Υπάρχουν τρία συστήματα διαχείρισης της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας στην Πολωνία. Η αποτυχία αφορά έναν από αυτούς. Το όνομά του είναι Bombardier. Κυβερνοεπίθεση; Δεδομένου ότι το ίδιο συμβαίνει και στην Τσεχία, είναι πιθανό. Είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς μια διαφορετική ιστορία” ανέφερε διατηρώντας την ανωνυμία του.
Στην Ιταλία, η σιδηροδρομική εταιρεία TRENITALIA εξέδωσε προειδοποίηση λέγοντας ότι η διακοπή του συστήματος ελέγχου έχει προκαλέσει μεγάλα προβλήματα στη βασική γραμμή Ρώμης-Φλωρεντίας.
“Πολλά τρένα αντιμετώπισαν καθυστερήσεις έως δύο ώρες ή ακυρώθηκαν τα δρομολόγια λόγω προβλημάτων στο κεντρικό σύστημα ελέγχου υπολογιστών” ανέφερε η ιταλική κρατική υπηρεσία σιδηροδρόμων.
Το πρόβλημα επιδιορθώθηκε μέχρι το μεσημέρι με την κυκλοφορία των τρένων να αποκαθίσταται σταδιακά και οι καθυστερήσεις να συρρικνώνονται
Η εταιρεία υποδομής Alstom ανέφερε σε δήλωση της ότι οι καθυστερήσεις της Πέμπτης στον ιταλικό κρατικό σιδηρόδρομο και στην Πολωνία οφείλονταν σε σφάλμα υπολογιστή στο λογισμικό σηματοδότησης που παρείχε η Bombardier Transportation.
Η Alstom είπε ότι η δυσλειτουργία δεν ήταν αποτέλεσμα κυβερνοεπίθεσης και ότι η ασφάλεια των επιβατών δεν κινδυνεύει.
Πηγή στην υπηρεσία κυβερνοασφάλειας της Ιταλίας είπε στο Associated Press ότι το πρόβλημα ήταν σφάλμα πληροφορικής φύσεως και όχι οποιαδήποτε εξωτερικής εχθρικής ενέργειας. Η πηγή μίλησε ανώνυμα επειδή δεν είναι εξουσιοδοτημένη να μιλήσει δημόσια για το θέμα.
Η Alstom ανέφερε ότι το ίδιο πρόβλημα επηρέασε τα σιδηροδρομικά συστήματα σε Ταϊλάνδη και Ινδία.
Δημοσιογράφοι του AP στην Ινδία παρατήρησαν κάποια αναστάτωση σε μερικά σιδηροδρομικά δρομολόγια το πρωί της Πέμπτης, αλλά τα πράγματα είχαν επανέλθει στο κανονικό από το απόγευμα.
Αξίζει να τονίσουμε ότι η Alstom κατέχει μερίδιο 20% στην Transmashholding (TMH), τη ρωσική εταιρεία παροχής μηχανών έλξης και σιδηροδρομικού εξοπλισμού.
Οι μελλοντικές επιχειρηματικές επενδύσεις στη Ρωσία έχουν “παγώσει” και έχουν ξεκινήσει συνομιλίες για μια συνεργασία μεταξύ της Alstom και της ουκρανικής σιδηροδρομικής εταιρείας UZ.
Poland's cybersecurity chief said a team is investigating malfunctions in rail control systems that have affected services in Poland and Italy, @AP reports. https://t.co/VIJ3DKKX8x
— Tech Monitor (@techmonitorai) March 17, 2022
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.