Παρά τα επανειλημμένα μηνύματα για την ασφάλεια του υποβρυχίου της OceanGate, ο επικεφαλής της εταιρείας Στόκτον Ρας τα απέρριπτε και έλεγε ότι δεν είναι τίποτα άλλο από «αβάσιμες κραυγές».
Το BBC είδε μηνύματα που έστελνε στον Ρας ειδικός στην εξερεύνηση σε μεγάλα βάθη.
Ο Ρομπ ΜακΚάλουμ εξηγούσε στον Ρας ότι βάζει σε κίνδυνο τους πελάτες του, όσους δηλαδή ταξίδευαν με το «Titan», το μοιραίο υποβρύχιο.
Τον καλούσε ακόμη να σταματήσει τις καταδύσεις μέχρι να ελεγχθεί το όχημα από ανεξάρτητο σώμα -κάτι που δεν έγινε ποτέ.
«Νομίζω ότι εν δυνάμει βάζετε τον εαυτό σας και τους πελάτες σας σε μια επικίνδυνη δυναμική», έγραφε στον Ρας το 2018. «Στον αγώνα δρόμου προς τον Τιτανικό, επαναφέρετε τη διάσημη κραυγή “Είναι αβύθιστος”».
«Σας εκλιπαρώ να φροντίσετε με κάθε τρόπο τις θαλάσσιες δοκιμές. Όσο και αν εκτιμώ την επιχειρηματικότητα και την καινοτομία, δυνητικά βάζετε τη βιομηχανία σε κίνδυνο», επισήμανε.
Ο ΜακΚάλουμ και άλλοι του χώρου από το 2018 είχαν προσπαθήσει με επιστολή να προειδοποιήσουν τον Ρας και για τα «καταστροφικά προβλήματα» που ίσως θα προκαλούσε.
Δύο ήταν οι λόγοι: τα ανθρακονήματα από τα οποία ήταν κατασκευασμένο το σκάφος δεν είναι αποδεκτό υλικό και γιατί το υποβρύχιο όχημα δεν είχε πιστοποίηση.
Αλλά ο Ρας ήταν αμετάπειστος, αν όχι και προκλητικός, στις απαντήσεις του.
Πίστευε ότι πάει αντίθετα με την «ορθοδοξία» σε ό,τι αφορά τα καταδυόμενα σκάφη, «αλλά αυτό είναι η φύση της καινοτομίας». Υπερασπιζόταν τις γνώσεις του και πίστευε ότι οι «παλιοί» του χώρου θέλουν να αποκλείσουν τους νέους παίκτες.
«Κουράστηκα με τους παίκτες της βιομηχανίας που προσπαθούν να χρησιμοποιήσουν το επιχείρημα της ασφάλειας για να σταματήσουν την καινοτομία», έγραφε. Σε άλλη περίπτωση έγραφε ότι «ακούμε πάρα πολύ συχνά τις αβάσιμες κραυγές ότι “κάποιον θα σκοτώσετε”. Αυτό το θεωρώ σοβαρή προσωπική προσβολή».
Έβαλε δε στο τραπέζι το «χαρτί» των νομικών κυρώσεων, μετά το οποίοι τερματίστηκε η επικοινωνία με τον ΜακΚάλουμ.
Το κόστος της κατάδυσης προς τον Τιτανικό ήταν 250.000 δολάρια, για μια μάλλον σύντομη παρουσία στον τόπο του ναυαγίου, περίπου στα 3.800 μέτρα.
Ειδικοί είχαν εκφράζει αμφιβολίες για το πόσο ασφαλής ήταν το «Titan», το μοιραίο σκάφος, λόγω υλικών και της τεχνολογίας που χρησιμοποιούσε. Αυτό συνόψισε στο BBC ο ΜακΚάλουμ:
«Αν ξεμακρύνεις από τις κατασκευαστικές αρχές, που όλες βασίζονται σε εμπειρία που αποκτήθηκε με δυσκολία, υπάρχει τίμημα και είναι τρομερό».