ΚΛΕΙΣΙΜΟ
«Μαύρα σύννεφα» στον ορίζοντα του τουρισμού για το 2025...
prodeals

Πώς δημιουργούνται οι αναταράξεις πτήσεων και πότε είναι επικίνδυνες 

Πόσο συχνοί είναι οι θάνατοι

Πώς δημιουργούνται οι αναταράξεις πτήσεων και πότε είναι επικίνδυνες 

Ένας 73χρονος Βρετανός έχασε τη ζωή του και δεκάδες άλλοι τραυματίστηκαν ύστερα από τις αναταράξεις σε πτήση της Singapore Airlines από το Λονδίνο προς τη Σιγκαπούρη. 

Οι αναταράξεις στη διάρκεια πτήσεων συνήθως είναι απλά ενοχλητικές ή μπορεί να φέρουν ναυτία αλλά στις χειρότερες περιπτώσεις μπορεί να ταρακουνήσουν τόσο βίαια το αεροσκάφος που να προκαλέσουν σοβαρούς τραυματισμούς ή και βλάβες στο αεροσκάφος.

Ένας επιβάτης σκοτώθηκε και πολλοί άλλοι τραυματίστηκαν όταν μια πτήση της Singapore Airways αντιμετώπισε ιδιαίτερα σφοδρές αναταράξεις σήμερα με τις περιγραφές των επιβατών να σοκάρουν.

Στον απόηχο του περιστατικού, οι ειδικοί αποκάλυψαν πώς ακριβώς προκύπτει αυτό το τρομακτικό και απρόβλεπτο καιρικό φαινόμενο.

Είναι ανησυχητικό ότι, καθώς η κλιματική αλλαγή συνεχίζει να μεταβάλλει τα καιρικά φαινόμενα, οι ερευνητές προειδοποιούν ότι οι έντονες αναταράξεις μπορεί να γίνουν πολύ πιο συχνές.

Τι είναι οι αναταράξεις – Ειδικοί εξηγούν

Αν έχετε μπει ποτέ σε αεροπλάνο, είναι πιθανό να έχετε ήδη βιώσει από πρώτο χέρι την εμπειρία των αναταράξεων.

Το αεροπλάνο τραντάζεται και ταλαντεύεται πάνω-κάτω, τα ποτά χύνονται στην καμπίνα και το περπάτημα στο διάδρομο γίνεται σχεδόν αδύνατο.

Ο Δρ David Birch, επικεφαλής του Κέντρου Αεροδυναμικής και Περιβαλλοντικής Ροής στο Πανεπιστήμιο του Surrey, δήλωσε στη MailOnline ότι όλα αυτά οφείλονται στη ροή του αέρα.

«Όταν βιώνετε αναταράξεις σε ένα αεροσκάφος, αυτό συμβαίνει επειδή το αεροσκάφος έχει πετάξει σε μια περιοχή διαταραγμένου αέρα, γεμάτη με στροβιλισμούς και δίνες» εξήγησε.

Μάλιστα παρομοιάζει το φαινόμενο με μια βάρκα σε φουρτουνιασμένη θάλασσα.

«Όπως μία βάρκα σε φουρτουνιασμένη θάλασσα. Έτσι το αεροσκάφος σπρώχνεται από τον κινούμενο αέρα» λέει.

Το εσωτερικό του αεροσκάφους της Singapore Airlines μετά τις φονικές αναταράξεις:

Η διαταραχή αυτή κατατάσσεται σε μια κλίμακα από «ελαφριά» που προκαλεί ελαφρές ασταθείς μεταβολές στο ύψος μέχρι «σοβαρή», κατά την οποία το αεροσκάφος εκσφενδονίζεται βίαια και είναι πρακτικά αδύνατο να ελεγχθεί.

Στις πιο ακραίες περιπτώσεις, αυτό όχι μόνο καθιστά την πτήση δυσάρεστη, αλλά μπορεί να οδηγήσει σε δομικές βλάβες στο ίδιο το αεροπλάνο και ακόμη και σε βλάβη των επιβατών.

Ο ασταθής αέρας που αισθανόμαστε ως αναταραχή δεν έχει μία και μόνη αιτία και προέρχεται από διάφορες πηγές.

Ο Δρ Birch εξηγεί: «Οι αναταράξεις μπορεί να προκληθούν από φυσικά φαινόμενα, όπως τα κανονικά μοτίβα ατμοσφαιρικών ανέμων, ή από τα κύματα άλλων αεροσκαφών που βρίσκονται σε κοντινή απόσταση».

Μία από τις πιο συνηθισμένες αιτίες σοβαρών αναταράξεων είναι οι «μηχανικές αναταράξεις», οι οποίες είναι πολύ συχνές γύρω από βουνά και άλλα φυσικά εμπόδια.

Αν φανταστείτε τα κύματα να προσκρούουν σε έναν βράχο στον ωκεανό, το προηγουμένως ομοιόμορφο νερό είναι τώρα σπασμένο και ταραγμένο.

Όταν οι άνεμοι προσκρούουν σε βουνά, συμβαίνει το ίδιο πράγμα, σχηματίζοντας τα λεγόμενα «κύματα βουνού» που ταρακουνάνε τα αεροπλάνα που προσπαθούν να περάσουν.

Ωστόσο, μερικές από τις πιο βίαιες αναταράξεις προκαλούνται από καταιγίδες που δημιουργούν τεράστια κάθετα ρεύματα βίαιου αέρα.

«Αναταράξεις καθαρού αέρα»: Ο μεγαλύτερος φόβος καθώς δεν δίνει κανένα σημάδι πριν χτυπήσει

Σύμφωνα με την Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία, τα ρεύματα αυτά μπορούν να προκαλέσουν την άνοδο ή την πτώση αεροπλάνων από 600 έως 1830 μέτρα (2.000-6.000 πόδια) κάθε φορά.

Η διαταραχή αυτή δεν περιορίζεται μόνο στο κέντρο της καταιγίδας, καθώς οι καταιγίδες μπορούν να προκαλέσουν σοβαρές αναταράξεις έως και 32 χιλιόμετρα (20 μίλια) προς τα κάτω.

Αλλά ακόμη και χωρίς καταιγίδες ή βουνά, τα εμπορικά αεροσκάφη μπορούν να συναντήσουν ισχυρά ρεύματα που ονομάζονται αεροχείμαρροι.

Αυτές οι στενές ζώνες αέρα κυκλοφορούν γύρω από τον πλανήτη περίπου στο ίδιο ύψος με τα αεροπλάνα με ταχύτητες άνω των 275 mph (442 km/h).

Ο Paul Williams, καθηγητής ατμοσφαιρικής επιστήμης στο Πανεπιστήμιο του Reading, δήλωσε στη MailOnline ότι αυτό ονομάζεται «αναταράξεις καθαρού αέρα».

Όπως εξηγεί: «Μπορεί να είναι δύσκολο να αποφευχθεί, επειδή δεν εμφανίζεται στο ραντάρ καιρού στον θάλαμο διακυβέρνησης».

Τι συνέβη στην πτήση της Singapore Airways

Ένας επιβάτης σκοτώθηκε και αρκετοί επιβάτες τραυματίστηκαν σε πτήση από το Λονδίνο προς τη Σιγκαπούρη, η οποία αναγκάστηκε να πραγματοποιήσει αναγκαστική προσγείωση στην Ταϊλάνδη.

Το αεροσκάφος Boeing 777 της Singapore Airlines αναχώρησε από το αεροδρόμιο Χίθροου του Ηνωμένου Βασιλείου το βράδυ της Δευτέρας στις 22.17 τοπική ώρα με 211 επιβάτες και 18 μέλη του πληρώματος.

Ωστόσο, η πτήση έπεσε σε ακραίες αναταράξεις ενώ βρισκόταν κοντά στην αεροδιαστημική περιοχή της Μιανμάρ, μια περιοχή που πλήττεται αυτή τη στιγμή από ακραίες τροπικές καταιγίδες.

Τα δελτία αεροπορικών καιρικών φαινομένων δείχνουν ότι καταιγίδες που φτάνουν τα 51.000 πόδια εξαπλώνονται επί του παρόντος πάνω από τη δυτική Ταϊλάνδη.

Σύμφωνα με τις αναφορές, το αεροπλάνο πιστεύεται ότι έπεσε για αρκετά λεπτά μέσα σε ακραίες αναταράξεις στα 31.000 πόδια πριν κατέβει γρήγορα.

Είναι πιθανό ότι τα ανερχόμενα ρεύματα αέρα από την τροπική καταιγίδα μπορεί να προκάλεσαν τις βίαιες αναταράξεις που ανάγκασαν το αεροσκάφος να πέσει.

Ωστόσο, η πλήρης ανάλυση του τύπου των αναταράξεων είναι πιθανό να πάρει αρκετό χρόνο.

Είναι συνηθισμένοι οι θάνατοι λόγω αναταράξεων;

Οι αναταράξεις είναι εξαιρετικά συχνές και η συντριπτική πλειονότητα των περιστατικών δεν οδηγούν σε τραυματισμό ή θάνατο.

Όπως εξηγεί ο Δρ Birch, οι αναταράξεις σε υψόμετρο είναι ένα απολύτως φυσιολογικό φαινόμενο που απλώς δεν παρατηρούμε τις περισσότερες φορές.

Λέει: «Η μόνη στιγμή που μπορείτε να την βιώσετε είναι σε ένα αεροσκάφος – και ακόμη και τότε, οι πιλότοι θα έχουν προειδοποιηθεί για να τις αποφύγουν».

Ωστόσο, οι αναταράξεις είναι επίσης η πιο συχνή πηγή σοβαρών τραυματισμών στον αέρα.

Σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (FAA), μεταξύ 2009 και 2022 σημειώθηκαν 163 σοβαροί τραυματισμοί λόγω αναταράξεων.

Από αυτούς, οι 163 επηρέασαν το πλήρωμα καμπίνας.

Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι η FAA θεωρεί τους τραυματισμούς σοβαρούς μόνο όταν απαιτούν «νοσηλεία του ατόμου για περισσότερες από 48 ώρες» ή «έχουν ως αποτέλεσμα κατάγματα οστών, βλάβη οργάνων, αιμορραγία ή σοβαρά εγκαύματα».

Άλλοι τραυματισμοί δεν αναφέρονται και έτσι τα πραγματικά επίπεδα τραυματισμών λόγω αναταράξεων είναι πιθανό να είναι υψηλότερα.

Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (NTSB), έχουν σημειωθεί 22 θανάσιμοι τραυματισμοί λόγω αναταράξεων σε αεροσκάφη των ΗΠΑ.

Ωστόσο, σχεδόν στις μισές από αυτές τις περιπτώσεις καταστράφηκε ολόκληρο το αεροσκάφος αντί να τραυματιστεί ένας μόνο επιβάτης.

Ο καθηγητής Williams δήλωσε στη MailOnline: «Τα θανατηφόρα ατυχήματα λόγω αναταράξεων σε εμπορικές πτήσεις είναι ευτυχώς πολύ σπάνια, αλλά δυστυχώς αυξήθηκαν κατά 1 σήμερα»

Και συνεχίζει: «Το τελευταίο θανατηφόρο περιστατικό που προκλήθηκε από αναταράξεις σε εμπορική πτήση σημειώθηκε στις 28 Δεκεμβρίου 1997, σε πτήση της United Airlines από το Τόκιο στη Χονολουλού».

Ωστόσο, ο καθηγητής Williams σημειώνει επίσης ότι άλλες μορφές αναταράξεων έχουν οδηγήσει σε θανάτους πιο πρόσφατα.

Πέρυσι, οι αναταράξεις προκάλεσαν «θανατηφόρους τραυματισμούς σε έναν επιβάτη» σε αεροσκάφος που εκτελούσε πτήση από το Νιου Χαμσάιρ στη Βιρτζίνια.

Η Dana Hyde, 55 ετών, σκοτώθηκε αφού οι πιλότοι απενεργοποίησαν ένα σύστημα που βοηθάει στη σταθερότητα του αεροσκάφους, όπως διαπιστώθηκε από την έρευνα.

Ο καθηγητής Williams σημειώνει επίσης ότι οι αναταράξεις είναι πιθανό να γίνουν χειρότερες όσο περνάει ο καιρός.

Καθώς η κλιματική αλλαγή αλλάζει τις παγκόσμιες θερμοκρασίες, οι αναταράξεις αυξάνονται.

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!

«Έχουμε τώρα ισχυρές ενδείξεις ότι οι αναταράξεις αυξάνονται λόγω της κλιματικής αλλαγής» εξηγεί.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.

Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com

Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.