Ο σκηνοθέτης του «Τιτανικού» και ειδικός σε υποβρύχια Τζέιμς Κάμερον είπε ότι προέβλεψε την έκρηξη του «Τιτάνα» λίγες μέρες πριν βρεθούν τα συντρίμμια από το εξαφανισμένο υποβρύχιο, αποκαλώντας την έρευνα «παρατεταμένη εφιαλτική παρωδία».
Σε νεότερες δηλώσεις του – σύμφωνα με την Daily Mail – o Κάμερον,είπε ότι το υποβρύχιο Titan είχε «τρία πιθανά σημεία αστοχίας» και έδειξε ότι η «αχίλλειος πτέρνα» του ήταν ο κύλινδρος από ανθρακονήματα.
Πρόσθεσε δε ότι το μοιραίο βαθυσκάθος διαλύθηκε σε «πολύ μικρά κομμάτια» μετά την έκρηξή του λόγω της πίεσης. Ένα σύστημα προειδοποίησης πιθανότατα σήμανε συναγερμό και το πλήρωμα προσπάθησε να ανέβει τη στιγμή πριν από την έκρηξη, πρόσθεσε.
Ο Κάμερον, ο οποίος έχει επισκεφθεί το πιο διάσημο ναυάγιο του κόσμου 30 φορές, είπε ότι η τραγωδία αυτή την εβδομάδα έχει παραλληλισμό με την καταστροφή του Τιτανικού, όπου ο καπετάνιος αγνόησε επανειλημμένα τις προειδοποιήσεις για ένα παγόβουνο, αλλά συνέχισε με ταχύτητα.
Οι πέντε του «Τιτάνα» σκοτώθηκαν ακαριαία όταν το υποβρύχιο υπέστη «καταστροφική έκρηξη» μόλις 1.600 πόδια από την πλώρη του ναυαγίου, ανακοίνωσε χθες η Αμερικανική Ακτοφυλακή. Ένα τηλεχειριζόμενο υποβρύχιο καναδικού πλοίου βρήκε συντρίμμια στον πυθμένα του ωκεανού.
Ωστόσο, οι αξιωματούχοι έρευνας και διάσωσης λένε ότι οι άνδρες πιθανότατα πέθαναν την Κυριακή (18/6) προτού στρατιωτικά αεροπλάνα που χρησιμοποιούσαν σημαδούρες σόναρ ανιχνεύσουν αυτό που νόμιζαν ότι θα μπορούσαν να ήταν ήχοι «χτυπήματος».
Το Ναυτικό των ΗΠΑ είπε ότι άκουσε έναν ήχο που έμοιαζε με έκρηξη, όταν χάθηκαν οι επικοινωνίες περίπου δύο ώρες μετά την κατάδυση. Το Πολεμικό Ναυτικό διαβίβασε αυτές τις πληροφορίες στο Λιμενικό Σώμα.
Ο Κάμερον είπε στο BBC News ότι η έρευνα του Λιμενικού Σώματος «έμοιαζε με μια παρατεταμένη και εφιαλτική παρωδία όπου άνθρωποι έτρεχαν τριγύρω μιλώντας για θορύβους και οξυγόνο και όλα αυτά τα άλλα πράγματα». «Ήξερα ότι το υποβρύχιο βρισκόταν ακριβώς κάτω από το τελευταίο γνωστό βάθος και τη θέση του. Εκεί ακριβώς το βρήκαν», είπε.
Σύμφωνα με δικαστικά έγγραφα, ανησυχίες για την ασφάλεια είχαν διατυπωθεί προηγουμένως για το υποβρύχιο Titan από πρώην υπάλληλο της OceanGate.
Ο David Lochridge, πρώην διευθυντής θαλάσσιων επιχειρήσεων της OceanGate, ισχυρίστηκε την παράνομη απόλυση μετά από ανησυχίες σχετικά με την υποτιθέμενη «άρνηση της εταιρείας να πραγματοποιήσει κρίσιμες, μη καταστροφικές δοκιμές του πειραματικού σχεδιασμού».
Ο Κάμερον είπε χθες (22/6): «Πολλοί από τους κορυφαίους παίκτες στην κοινότητα μηχανικών βαθέων βυθίσεων έγραψαν ακόμη και επιστολές στην εταιρεία λέγοντας ότι αυτό που έκαναν ήταν πολύ πειραματικό για να μεταφέρουν επιβάτες και ότι έπρεπε να πιστοποιηθεί και ούτω καθεξής.
«Είμαι εντυπωσιασμένος από την ομοιότητα της ίδιας της καταστροφής του Τιτανικού, όπου ο καπετάνιος ειδοποιήθηκε επανειλημμένα για πάγο μπροστά από το πλοίο του και παρόλα αυτά έπεσε σε ένα πεδίο πάγου μια νύχτα χωρίς φεγγάρι και πολλοί άνθρωποι πέθαναν ως αποτέλεσμα.
Μια πολύ παρόμοια τραγωδία όπου οι προειδοποιήσεις δεν εισακούστηκαν έλαβε χώρα στην ίδια ακριβώς τοποθεσία με όλες τις καταδύσεις που γίνονται σε όλο τον κόσμο. Νομίζω ότι είναι απλά εκπληκτικό, είναι πραγματικά πολύ σουρεαλιστικό»
Ο Κάμερον είπε: «Ένιωσα στα κόκαλά μου αυτό που είχε συμβεί. Πήρα αμέσως τηλέφωνο σε κάποιες από τις επαφές μου στην κοινότητα των βαθέων υποβρυχίων. Μέσα σε περίπου μία ώρα είχα τα ακόλουθα στοιχεία. Ήταν σε κατάβαση. Βρίσκονταν στα 3500 μέτρα και κατευθύνονταν προς τον βυθό στα 3800 μέτρα.
«Για να αποτύχουν τα ηλεκτρονικά του υποβρυχίου και να αποτύχει το σύστημα επικοινωνίας του και ο αναμεταδότης εντοπισμού του να αποτύχει ταυτόχρονα, σημαίνει οτι έχει καταστραφεί. Τώρα έχουμε ένα άλλο ναυάγιο που βασίζεται δυστυχώς στις ίδιες αρχές της μη τήρησης των προειδοποιήσεων».
Το αιχμηρό μήνυμα του Τζέιμς Κάμερον έρχεται αφότου αποκαλύφθηκε ότι το αφεντικό της OceanGate, Στόκτον Ρας, είχε προειδοποιηθεί χρόνια πριν ότι η «πειραματική προσέγγισή» του θα μπορούσε να οδηγήσει σε μια καταστροφή – και σε άλλη συνέντευξη μίλησε για «παραβίαση κανόνων» για την κατασκευή του υποβρυχίου.
Ο θάνατος για τους 5 άνδρες, ορισμένοι από τους οποίους είχαν πληρώσει 250.000 δολάρια ο καθένας για να δουν το διάσημο ναυάγιο, πρέπει να ήταν ακαριαίος. Σε μία ανατριχιαστική εξέλιξη για τις οικογένειές τους, οι ειδικοί λένε ότι υπάρχουν ελάχιστες προοπτικές ανάκτησης των λειψάνων τους.
«Αυτό είναι ένα απίστευτα αδυσώπητο περιβάλλον εκεί κάτω. Τα συντρίμμια συνάδουν με μια καταστροφική κατάρρευση του σκάφους.. θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε και να ερευνούμε την περιοχή εκεί κάτω – αλλά δεν έχω απάντηση για προοπτικές αυτή τη στιγμή», δήλωσε ο Paul Hankin, ειδικός στις αναζητήσεις σε βαθιά θαλάσσια..
Εκτός από το πλαίσιο προσγείωσης και το πίσω κάλυμμα του σκάφους που ήταν τα πρώτα κομμάτια συντριμμιών που εντοπίστηκαν, το υποβρύχιο ROV βρήκε επίσης θραύσματα του κύτους πίεσης – το κύριο σώμα του υποβρυχίου. «Τα συντρίμμια συνάδουν με την καταστροφική απώλεια του θαλάμου πίεσης. Με αυτή την απόφαση ειδοποιήσαμε αμέσως τις οικογένειες.
«Εκ μέρους του Λιμενικού Σώματος και ολόκληρης της ενοποιημένης διοίκησης, εκφράζω τα θερμά μου συλλυπητήρια στις οικογένειες. Ελπίζω ότι αυτή η ανακάλυψη παρέχει λίγη παρηγοριά σε αυτή τη δύσκολη στιγμή», είπε ο υποναύαρχος Μάουγκερ.
Ο κόσμος προσευχόταν για ένα «θαύμα» αφού οι διασώστες υπολόγισαν ότι η ζωτικής σημασίας παροχή οξυγόνου θα τελείωνε το μεσημέρι της Πέμπτης (22/6). Αξιωματούχοι είπαν ότι το πεδίο βρέθηκε από το Odysseus 6k, ένα τηλεκατευθυνόμενο όχημα (ROV) που αναπτύχθηκε από το καναδικό σκάφος Horizon Arctic, το οποίο μπορεί να βουτήξει στα 20.000 πόδια.