Οι ελπίδες να βρεθούν σώοι οι δισεκατομμυριούχοι επιβαίνοντες στο υποβρύχιο Titan, εξανεμίστηκαν το απόγευμα της Πέμπτης (ώρα Ελλάδος), όπου και βρέθηκαν συντρίμμια του κοντά στο ναυάγιο του Τιτανικού.
Η αμερικανική ακτοφυλακή επιβεβαίωσε πως τα συντρίμμια που εντοπίστηκαν ανήκουν στο Titan, διευκρινίζοντας ότι οι πέντε επιβαίνοντες πέθαναν εξαιτίας καταστροφικής αποσυμπίεσης που οδήγησε στη διάλυση του βαθυσκάφους. Οι σοροί των θυμάτων δεν έχουν εντοπιστεί ακόμα.
Αποδείχτηκε περίτρανα πως ενώ κάποιοι παρέχουν υπηρεσίες ωκεάνιου τουρισμού δεν υπάρχουν μέσα και σχέδια διάσωσης αν κάτι «στραβώσει», και πως είναι άλλωστε δυνατόν να υπάρξουν όταν μιλάμε για τέτοια βάθη!
Με λίγα λόγια, οι τουρίστες που θα κάνουν χρήση αυτής της υπηρεσίας (αν γίνει ποτέ ξανά) είναι «χαμένοι από χέρι» αν κάτι στραβώσει όπως έγινε με το «Τitan».
Πέντε διαφορετικά τμήματα του μοιραίου βαθυσκάφους εντοπίστηκαν σε απόσταση περίπου 500 μέτρων από την πλώρη του Τιτανικού, στον βυθό του βόρειου Ατλαντικού, με την αμερικανική ακτοφυλακή να ανακοινώνει χθες Πέμπτη πως ανήκουν στο Titan, ενώ λίγο αργότερα την τραγική είδηση επιβεβαίωσε και η OceanGate Expeditions.
Οι πέντε επιβαίνοντες στο υποβρύχιο ήταν: ο 61χρονος Αμερικανός ιδρυτής της OceanGate Στόκτον Ρας, ο 77χρονος Γάλλος ωκεανογράφος Πολ-Ανρί Ναρζολέ, ο 59χρονος Βρετανός δισεκατομμυριούχος Χάμις Χάρντινγκ, ο 48χρονος Πακιστανός επιχειρηματίας Σαχζάντα Νταγούντ και ο 19χρονος γιος του, Σουλεϊμάν.
«Εκ μέρους της ακτοφυλακής των Ηνωμένων Πολιτειών και ολόκληρης της ενοποιημένης διοίκησης, εκφράζω τα θερμά μου συλλυπητήρια στις οικογένειες», δήλωσε ο αξιωματούχος, αντιναύαρχος Τζον Μόγκερ, σε συνέντευξη Τύπου την Πέμπτη.
Ένα τηλεκατευθυνόμενο όχημα είχε εντοπίσει τα συντρίμμια, συμπεριλαμβανομένου του κώνου της ουράς του υποβρυχίου, περίπου 1.600 πόδια από την πλώρη του Τιτανικού στον πυθμένα του ωκεανού, είπε και σημείωσε ότι τα υποβρύχια ρομπότ θα παραμείνουν στο σημείο για τη συλλογή πληροφοριών.
BREAKING: The U.S. Coast Guard announces that debris found 1,600 feet away from the Titanic wreckage "is consistent with the catastrophic loss of the pressure chamber" of the Titan. pic.twitter.com/gxPIQqK2LZ
— ABC News Live (@ABCNewsLive) June 22, 2023
«Τα συντρίμμια συνάδουν με μια καταστροφική απώλεια του θαλάμου πίεσης. Μετά τη διαπίστωση αυτή ενημερώσαμε αμέσως τις οικογένειες», δήλωσε ο υποναύαρχος της αμερικανικής ακτοφυλακής, ο οποίος ηγείται των ερευνών για το Titan και υπογράμμισε ότι δεν μπορεί να επιβεβαιώσει αν η αμερικανική ακτοφυλακή θα μπορέσει να εντοπίσει τις σορούς των θυμάτων.
Το Ναυτικό των ΗΠΑ «άκουσε» την καταστροφική αποσυμπίεση;
Εντωμεταξύ την ώρα που μυστήριο παραμένει το πότε συνέβη το τραγικό δυστύχημα, διεθνή μέσα ενημέρωσης μετέδωσαν ότι ανώτατος αξιωματούχους του Ναυτικού των ΗΠΑ επιβεβαίωσε ότι ένα μυστικό σύστημα που διαθέτει το σώμα για να καταγράφει ήχους κατέγραψε έναν ήχο συναφή με μια τέτοια καταστροφική αποσυμπίεση.
Κατά τον ίδιο αξιωματούχο ο ήχος καταγράφηκε κοντά στον χρόνο στον οποίο χάθηκε η επαφή με το βαθυσκάφος Titan την Κυριακή.
Μολονότι, δε, ο αξιωματούχους του Ναυτικού των ΗΠΑ είπε ότι η καταγραφή δεν ήταν σίγουρο ότι προερχόταν από το βαθυσκάφος, οι αμερικανικές αρχές ενημέρωσαν για την πληροφορία αυτή «άμεσα» τον επικεφαλής της επιχείρησης εντοπισμού του Titan
Σύμφωνα με ανακοίνωση από το Ναυτικό των ΗΠΑ «η πληροφορία εξετάστηκε σε συνδυασμό με επιπλένο ηχητικά δεδομένα από άλλους εταίρους και η απόφαση που λάβαμε ήταν να συνεχίσουμε την αποστολή έρευνας και διάσωσης και να κάνουμε κάθε προσπάθεια να σώσουμε τους επιβάτες του βαθυσκάφους».
Ο Τζέιμς Κάμερον εξεγείρεται για τις «προειδοποιήσεις που αγνοήθηκαν
Ο Τζέιμς Κάμερον, ο σκηνοθέτης της ταινίας Τιτανικός, ο ίδιος παθιασμένος θαλάσσιος εξερευνητής με πολυετή εμπειρία καταδύσεων σε μεγάλα βάθη, κατήγγειλε χθες Πέμπτη το γεγονός ότι αγνοήθηκαν οι επανειλημμένες «προειδοποιήσεις» για την ασφάλεια του βαθυσκάφους το οποίο υπέστη καταστροφική αποσυμπίεση μερικές εκατοντάδες μέτρα από το κουφάρι του διαβόητου υπερωκεάνιου, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους πέντε άνθρωποι, ανάμεσά τους «ο φίλος του» Πολ Ανρί Ναρζολέ, «θρυλικός» κυβερνήτης βαθυσκαφών, με τον οποίο γνωρίζονταν «25 χρόνια».
Το βαθυσκάφος Τιτάν είχε προκαλέσει μεγάλη ανησυχία στην πολύ μικρή κοινότητα των υποβρυχίων εξερευνήσεων, θύμισε ο σκηνοθέτης, ο οποίος είχε καταδυθεί προσωπικά στο ναυάγιο επανειλημμένα όταν γύριζε την ταινία που προβλήθηκε το 1997 κι έγινε παγκόσμια επιτυχία, σαρώνοντας τα βραβεία Όσκαρ — εξασφάλισε συνολικά 11 χρυσά αγαλματίδια.
Ο παθιασμένος με τις καταδύσεις σε μεγάλα βάθη 68χρονος Καναδός δήλωσε «κατάπληκτος» για την ομοιότητα της νέας καταστροφής με το ναυάγιο του υπερωκεάνιου το 1912, όταν χάθηκαν 1.500 ψυχές.
«Είμαι αποσβολωμένος εξαιτίας της ομοιότητας με την καταστροφή του Τιτανικού, όταν ο καπετάνιος είχε προειδοποιηθεί επανειλημμένα πως υπήρχε πάγος μπροστά στο πλοίο, μολαταύτα έπλευσε πρόσω ολοταχώς σε περιοχή με παγόβουνα νύχτα χωρίς φεγγάρι», τόνισε ο κ. Κάμερον κατά τη διάρκεια συνέντευξης που παραχώρησε στο αμερικανικό τηλεοπτικό δίκτυο ABC News.
‘Titanic’ director James Cameron on the ‘catastrophic implosion’ of Titan submersible: “I’m struck by the similarity of the Titanic disaster itself, where the captain was repeatedly warned about ice ahead of his ship and yet he steamed at full speed into an ice field." pic.twitter.com/vO8JkCXS5f
— ABC News (@ABC) June 22, 2023
Πρόκειται για «πολύ παρόμοια τραγωδία, στην οποία οι προειδοποιήσεις αγνοήθηκαν» κι εκτυλίχθηκε «στην ίδια τοποθεσία»: αυτό είναι «απίστευτο», επέμεινε ο σκηνοθέτης της ταινίας Άβυσσος. «Είναι αληθινά σουρεαλιστικό».
Ο κίνδυνος οποιοδήποτε βαθυσκάφος να υποστεί αποσυμπίεση είναι πάντοτε ανησυχία «πρώτης γραμμής» στην κατασκευή του, υπογράμμισε ο κ. Κάμερον, ο οποίος το 2012 έγινε ο πρώτος άνθρωπος που καταδύθηκε σε μεγάλο βάθος με υποβρύχιο στον σχεδιασμό του οποίου συνέβαλε προσωπικά.
Πρόκειται για «εφιάλτη με τον οποίο ζούμε όλοι όσοι μπαίνουμε σε αυτό το πεδίο», εξήγησε, επιμένοντας ταυτόχρονα στο γενικά ιδιαίτερα υψηλό επίπεδο ασφάλειας του τομέα των υποβρύχιων εξερευνήσεων.
Ωστόσο «πολλοί στην κοινότητα ήταν πολύ ανήσυχοι για αυτό το βαθυσκάφος» της OceanGate, είπε. «Ορισμένοι από τους σημαντικότερους παράγοντες της κοινότητας, μηχανικοί ειδικευμένοι στην κατάδυση σε μεγάλα βάθη, είχαν μάλιστα απευθύνει επιστολές στην εταιρεία, για να τής πουν πως αυτό που έκανε ήταν πολύ πειραματικό για να μεταφέρει επιβάτες».
Από την αρχή των ερευνών, βλέπουν το φως της δημοσιότητας πληροφορίες που εκθέτουν την OceanGate για αμέλεια στην κατασκευή του τουριστικού βαθυσκάφους.
Ο Έλληνας που βρέθηκε μέσα στο υποβρύχιο περιγράφει την εμπειρία του και κατακρίνει τους «ειδικούς της… πολυθρόνας»
Ο τεχνικός ναυτιλίας Πέτρος Μαθιουδάκης, ο οποίος πραγματοποίησε δύο δοκιμαστικές καταδύσεις με το Titan το 2019, υπερασπίστηκε τα μέτρα ασφαλείας που είχαν παρθεί κατά τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη του υποβρυχίου.
«Με θλίβει όλη η παραπληροφόρηση που κυκλοφορεί και οι κατηγορίες από ειδικούς της πολυθρόνας για την έλλειψη ποιότητας κατασκευής του Titan ή για την έλλειψη τεχνικής ικανότητας όλης της ομάδας», είπε ο Πέτρος Μαθιουδάκης στο Semafor την Τετάρτη.
Ο Έλληνας τεχνικός θαλάσσιας τεχνολογίας συμμετείχε τον Απρίλιο του 2019 σε δύο αποστολές της OceanGate με το συγκεκριμένο υποβρύχιο και μάλιστα τότε είχε σημειωθεί και ρεκόρ καταδύσεων σε βάθος, όταν το τετραμελές πλήρωμα του Titan είχε βυθιστεί στο επίπεδο Τιτανικού βάθους 3.760 μέτρων (12.336 πόδια) στις Μπαχάμες.
Δείτε βίντεο από την αποστολή το 2019
#038;embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Fwww.protothema.gr%2F&embeds_referring_origin=https%3A%2F%2Fwww.protothema.gr&source_ve_path=MjM4NTE&feature=emb_titleΤο ταξίδι της 17ης Απριλίου 2019, το οποίο χρησίμευσε ως δοκιμαστική διαδρομή για τα ταξίδια στο ναυάγιο του Τιτανικού, σηματοδότησε την πρώτη φορά που ένα μη στρατιωτικό υποβρύχιο μετέφερε περισσότερους από τρεις ανθρώπους σε αυτό το βάθος, είχε πει τότε η OceanGate.
«Αυτή η κατάδυση ήταν ένα ακόμη σημαντικό βήμα προς την εξερεύνηση βαθιών θαλασσών» δήλωσε τότε ο διευθύνων σύμβουλος της OceanGate, Στόκτον Ρας, ο οποίος ήταν ένα από τα πρόσωπα που χάθηκαν στον Ατλαντικό.
Το υποβρύχιο Titan χρειάστηκε δύο ώρες για να κατεβεί στον πυθμένα του ωκεανού, έξω από το Λιτλ Χάρμπορ, κοντά στο νησί Γκρέιτ Άμπακο, στις Μπαχάμες.
Οι δοκιμαστικές αποστολές στις Μπαχάμες χρησιμεύουν για να επιδείξουν την ασφάλεια του σύνθετου κύτους του υποβρυχίου, το οποίο είναι εξοπλισμένο με αισθητήρες και ένα σύστημα παρακολούθησης σε πραγματικό χρόνο για τη διασφάλιση της ακεραιότητας του κύτους κατά τη διάρκεια κάθε κατάδυσης, είχε συμπληρώσει η εταιρεία.
Το πλήρωμα περιλάμβανε τον Stockton Rush, CEO και επικεφαλής πιλότος της OceanGate, τον Joel Perry, πρόεδρος της OceanGate Expeditions, τον Karl Stanley, ιδιοκτήτης του Roatan Institute of Deepsea Exploration (Ονδούρα) και τον Πέτρο Μαθιουδάκη, τεχνικός πεδίου, 2G Robotics (Waterloo, Οντάριο, Καναδάς).
Το πλήρωμα κατάδυσης αφιέρωσε μια ώρα καταγράφοντας εικόνες 4K και δοκιμάζοντας τον υποβρύχιο σαρωτή λέιζερ 2G Robotics ενώ διεξήγαγε μια έρευνα στον πυθμένα του ωκεανού.
Ο Πέτρος Μαθιουδάκης περιγράφοντας την εμπειρία της κατάδυσης την είχε χαρακτηρίσει ως μια «εμπειρία που μου άλλαξε τη ζωή».
«Αυτή η αποστολή ήταν μια εμπειρία που άλλαξε τη ζωή μου και ήταν απίστευτα συναρπαστικό να είμαι μέλος αυτού του συνεργείου που έσπασε ρεκόρ», είχε δηλώσει ο Έλληνας τεχνικός. «Η κατάδυση παρείχε πρακτική εμπειρία πριν από την αποστολή του Τιτανικού και οι πληροφορίες που συλλέξαμε κατά τη διάρκεια της κατάδυσης θα βοηθήσουν στον εξορθολογισμό του τρόπου με τον οποίο καταγράφουμε δεδομένα, εκτελούμε σαρώσεις και καταλογίζουμε δεδομένα ενώ βρισκόμαστε στη θάλασσα αυτό το καλοκαίρι».
Το χρονικό της μοιραίας αποστολής στο ναυάγιο του Τιτανικού, που διοργανώθηκε από την OceanGate Expeditions
Παρασκευή (16/6)
Η αποστολή αναχωρεί από τη Νέα Γη του Καναδά.
Σάββατο (17/6)
Το βράδυ του Σαββάτου ο βρετανός δισεκατομμυριούχος και λάτρης της περιπέτειας Χάμις Χάρντινγκ, ένας από τους πέντε επιβαίνοντες στο μοιραίο βαθυσκάφος, γράφει σε ανάρτησή του στο Facebook: «Λόγω του χειρότερου χειμώνα εδώ και 40 χρόνια στη Νέα Γη, αυτή η αποστολή θα είναι πιθανότατα η πρώτη και μοναδική επανδρωμένη στο ναυάγιο του Τιτανικού το 2023. Μόλις άνοιξε παράθυρο ευνοϊκών καιρικών συνθηκών και θα επιχειρήσουμε την κατάδυση αύριο». Ήταν η τελευταία του ανάρτηση στο Facebook.
Κυριακή (18/6)
11:00 (ώρα Ελλάδος): Το βαθυσκάφος Titan αναμενόταν να ξεκινήσει την κατάδυσή του, σύμφωνα με ανάρτηση του Χάρντινγκ στο Instagram. Καθυστέρησε, όμως, σύμφωνα με την αμερικανική Ακτοφυλακή.
15:00 (ώρα Ελλάδος): Το βαθυσκάφος Titan ξεκινά την κατάδυσή του στο ναυάγιο του Τιτανικού, σε βάθος 3.810 μέτρων στον βόρειο Ατλαντικό. Αναμενόταν να φθάσει εκεί σε περίπου 2 ώρες, αναφέρει η αμερικανική Ακτοφυλακή.
16:45 (ώρα Ελλάδος): Χάνεται η επικοινωνία μεταξύ του βαθυσκάφους Titan και του πλοίου που το μετέφερε στην περιοχή.
22:00 (ώρα Ελλάδος): Το βαθυσκάφος θα έπρεπε να έχει αναδυθεί στην επιφάνεια, σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό. Αλλά κάτι τέτοιο δεν συνέβη.
23:40 (ώρα Ελλάδος): Η Ακτοφυλακή των ΗΠΑ ενημερώνεται από το καναδικό ερευνητικό πλοίο Polar Prince για την εξαφάνιση βαθυσκάφους με πέντε επιβαίνοντες, το οποίο κατευθυνόταν στην περιοχή του ναυαγίου του Τιτανικού, περίπου 900 ναυτικά μίλια ανατολικά του Κέιπ Κοντ των ΗΠΑ.
Δευτέρα (19/6)
Αμερικανικά και καναδικά πλοία και αεροσκάφη σπεύδουν στην περιοχή, ρίχνουν σημαδούρες με σόναρ εμβέλειας σχεδόν 4 χιλιομέτρων, σύμφωνα με τον υποναύαρχο της αμερικανικής ακτοφυλακής Τζον Μόγκερ. Επισημαίνει πως είναι εξαιρετικά δύσκολη η διεξαγωγή έρευνας στην περιοχή, ενώ ζητείται συνδρομή εμπορικών πλοίων στην επιχείρηση.
Τρίτη (20/6)
Το πρωί, η οικογένεια του πακιστανικής καταγωγής επιχειρηματία Σαχζάντα Νταγούντ επιβεβαιώνει ότι ο 48χρονος και ο 19χρονος γιος του, Σουλεϊμάν, βρίσκονται μέσα στο βαθυσκάφος Titan. Ζητά από τον κόσμο να προσευχηθεί για την ασφάλειά τους.
17:50 (ώρα Ελλάδος): Η Γαλλία ανακοινώνει ότι θα συνδράμει στις έρευνες, στέλνοντας το πλοίο Atalante με ένα ρομποτικό βαθυσκάφος που διαχειρίζεται το ωκεανογραφικό ινστιτούτο IFREMER.
Στη διάρκεια της ημέρας, καναδικό αεροσκάφος Lockheed P-3 Orion, το οποίο διαθέτει εξοπλισμό για τον εντοπισμό υποβρυχίων, ανιχνεύει ηχητικά σήματα επί αρκετές ώρες. Η αμερικανική Ακτοφυλακή δεν διευκρινίζει το χρονικό διάστημα.
Το αμερικανικό δίκτυο CNN και το περιοδικό Rolling Stone αναφέρουν ότι καναδικό αεροσκάφος ανίχνευσε ήχους χτυπήματος ανά διαστήματα 30 λεπτών. Το Rolling Stone μεταδίδει ότι σόναρ κατέγραψε περισσότερους τέτοιους ήχους 4 ώρες αργότερα. Το CNN αναφέρει επίσης μεταγενέστερους ήχους, αλλά δεν τους περιγράφει με τον ίδιον τρόπο.
Η Τζάνικε Μίκελσεν, φίλη του Χάρντινγκ, δηλώνει: «Όπως είναι τα πράγματα τώρα, θα ήταν θαύμα αν ανασύρονταν ζωντανοί».
Τετάρτη (21/8)
Στη διάρκεια της ημέρας, η Ακτοφυλακή και το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ, η Ακτοφυλακή του Καναδά και η εταιρία OceanGate Expeditions συγκροτούν κοινό κέντρο ελέγχου για τη διαχείριση της έρευνας.
09:00 (ώρα Ελλάδος): Η αμερικανική Ακτοφυλακή ανακοινώνει ότι καναδικό αεροσκάφος P-3 ανίχνευσε υποβρύχιους θορύβους. Γνωστοποιεί ότι τηλεχειριζόμενα ρομποτικά σκάφη κατευθύνονται στη συγκεκριμένη περιοχή και ότι ειδικοί του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ αναλύουν τα ηχητικά σήματα που καταγράφηκαν.
Το απόγευμα φθάνει στην περιοχή των ερευνών το γαλλικό ερευνητικό πλοίο Atalante που μεταφέρει το ρομποτικό βαθυσκάφος φθάνει στην περιοχή των ερευνών.
Πέμπτη (22/6)
13:00 (ώρα Ελλάδος): Το διαθέσιμο οξυγόνο στο βαθυσκάφος εξαντλείται, σύμφωνα με την εκτίμηση της αμερικανικής ακτοφυλακής. Από τη στιγμή που το Titan σφραγίστηκε για να ξεκινήσει την αποστολή του, το οξυγόνο θα επαρκούσε για 96 ώρες, σύμφωνα με τις προδιαγραφές του. Ωστόσο αυτό εξαρτάται από διάφορους παράγοντες, όπως τυχόν απώλεια ενέργειας στα παγωμένα βάθη του ωκεανού.
21:00 (ώρα Ελλάδος): Επιβεβαιώνεται ότι τα συντρίμμια που βρέθηκαν κοντά στο ναυάγιο του Τιτανικού ανήκουν στο βαθυσκάφος Titan.
22:00 (ώρα Ελλάδος): Τα συντρίμμια υποδηλώνουν καταστροφική αποσυμπίεση που οδήγησε στη διάλυση του βαθυσκάφους, ανακοινώνει η Ακτοφυλακή. Δεν υπάρχουν επιζώντες.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.