O βρετανικός Τύπος υποστηρίζει ότι η Ρωσία βρίσκεται πίσω από χιλιάδες περιστατικά παρεμβολών στο σύστημα πλοήγησης επιβατικών αεροσκαφών (GPS) πάνω από τη Βαλτική, τη Μαύρη Θάλασσα και την ανατολική Μεσόγειο τους τελευταίους οκτώ μήνες.
Άρθρο της εφημερίδας Sun αναφέρει ότι αυτές οι ηλεκτρονικές επιθέσεις αποδίδονται στη Ρωσία και χαρακτηρίζονται από ειδικούς ως «εξαιρετικά επικίνδυνες», καθώς οι πιλότοι δεν είναι σίγουροι για την πορεία τους και δυσκολεύονται να επικοινωνήσουν με τους χειριστές άλλων αεροσκαφών. Χιλιάδες πτήσεις έχουν υποστεί «εξαιρετικά επικίνδυνες» ρωσικές παρεμβολές στο σύστημα πλοήγησης, επισημαίνουν οι εμπειρογνώμονες.
Μεταξύ Αυγούστου και Μαρτίου, 46.000 πτήσεις φέρεται να κατέγραψαν προβλήματα δορυφορικής πλοήγησης στην περιοχή της Βαλτικής. Στις χώρες «υψηλού ρίσκου» είναι η Κύπρος, οι χώρες της Βαλτικής και γενικότερα της ανατολικής Ευρώπης, σύμφωνα με έρευνα της βρετανικής εφημερίδας. Στην κατηγορία χαμηλού ρίσκου κατατάσσεται η Ελλάδα.
«Οι χώρες που υπάγονται στην κατηγορία «υψηλού ρίσκου» ως προς της μπλοκάρισμα των συστημάτων πλοήγησης αεροσκαφών και πετούν στον εναέριο χώρο τους περιλαμβάνουν την Κύπρο και τις χώρες της Βαλτικής και γενικότερα της ανατολικής Ευρώπης», επισημαίνει η έρευνα της Sun. Τα στοιχεία που παραθέτει η βρετανική εφημερίδα προκύπτουν από έρευνα εταιρείας ανάλυσης δεδομένων πτήσεων.
Οι περιοχές όπου έχουν πραγματοποιηθεί οι περισσότερες ρωσικές ηλεκτρονικές επιθέσεις είναι, μεταξύ άλλων, η Βουλγαρία, η Ρουμανία και η Τουρκία. Πιο αναλυτικά, στους οκτώ μήνες έως τα τέλη Μαρτίου, υπήρξαν 2.309 περιστατικά παρεμβολών σε πτήσεις των βρετανικών αερογραμμών Ryanair, 1.368 σε πτήσεις της Wizz Air, 82 σε αεροσκάφη της British Airways, επτά στην Jet2 και στην TUI και τέσσερα στην EasyJet.
Οι ύποπτες ρωσικές επιθέσεις σε συστήματα δορυφορικής πλοήγησης ήταν περισσότερες από 350 την εβδομάδα τον περασμένο μήνα, όπως ισχυρίζονται οι ερευνητές, προσθέτοντας ότι πρόκειται για σημαντική αύξηση από τις 50 επιθέσεις (την εβδομάδα) που καταγράφηκαν τον Μάρτιο του 2023.