ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Θα μελετήσει κάποιος στα Επιτελεία την κατάρρευση του συριακού Στρατού; Ή νομίζουν ότι «Δεν μας αφορά»;
prodeals

Υποβρύχιο στον Ατλαντικό: Κορυφώνεται η αγωνία – Η μόνη περίπτωση για να σωθούν οι 5 επιβάτες

«Ο αέρας στα υποβρύχια μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο και το ξέσπασμα μιας πυρκαγιάς»

Υποβρύχιο στον Ατλαντικό: Κορυφώνεται η αγωνία – Η μόνη περίπτωση για να σωθούν οι 5 επιβάτες

Οι ειδικοί φοβούνται ότι το οξυγόνο στο χαμένο υποβρύχιο πλέον ότι έχει εξαντληθεί – αλλά η δραματική αναζήτησή του και των 5 επιβαινόντων του συνεχίζεται.

Το επικρατέστερο σενάριο είναι ότι τα επίπεδα διοξειδίου του άνθρακα και έλλειψη οξυγόνου θα προκαλέσει ασφυξία στους επιβαίνοντες του εξαφανισμένου υποβρυχίου στον βυθό του Ατλαντικού αλλά η υποθερμία μπορεί να τους έδινε μια παράταση ζωής.

Η συρρίκνωση των αποθεμάτων ηλεκτρικής ενέργειας μπορεί να άφησε τους αγνοούμενους τουρίστες, του υποβρύχιου Titan που χάθηκε κοντά στο ναυάγιο του Τιτανικού, να αντιμετωπίζουν τοξικά επίπεδα διοξειδίου του άνθρακα, τα οποία λειτουργούσαν ως θανατηφόρο «ηρεμιστικό», προειδοποιούν οι ειδικοί.

Η ακριβής τοποθεσία του υποβρυχίου και η κατάσταση των πέντε μελών του πληρώματος που επέβαιναν σε αυτό παραμένουν άγνωστα, ενώ διεξάγεται μεγάλη επιχείρηση εντοπισμού και διάσωσης.

Περισσότερα από 10.000 τετραγωνικά μίλια του Βόρειου Ατλαντικού έχουν ερευνηθεί μέχρι στιγμής, σύμφωνα με την αμερικανική ακτοφυλακή. Αναφορές ότι την Τρίτη το σόναρ έπιασε τακτικούς «ήχους κρουσμάτων», έδωσαν μια αχτίδα ελπίδας ότι οι επιβαίνοντες είναι ζωντανοί και το υποβρύχιο μπορεί να βρεθεί

Ωστόσο, το οξυγόνο στο σκάφος με βάσης τις εκτιμήσεις εξαντλήθηκε σήμερα το μεσημέρι και χρειάζεται πλέον ένα «θαύμα» στον αγώνα δρόμου ενάντια στον χρόνο.

Πόσο βαθειά στον ωκεανό μπορεί να αντέξει ο άνθρωπος;

Ο κίνδυνος δεν προκύπτει μόνο από την έλλειψη οξυγόνου. Ωστόσο, ένα σενάριο που φοβούνται οι ειδικοί είναι ότι η ηλεκτρική ενέργεια μπορεί να έχει ήδη χαθεί, κάτι που αν ισχύει, θα μπορούσε να έχει αποβεί ήδη μοιραίο για τους πέντε. Ωστόσο, η υποθερμία θα μπορούσε να βοηθήσει το πλήρωμα να χάσει τις αισθήσεις του και να επιβιώσει, προειδοποίησαν άλλοι, σύμφωνα με ρεπορτάζ της Daily Mail.

Ο Δρ Κεν Λέντεζ, διευθυντής της υπερβαρικής ιατρικής στο Πανεπιστήμιο Memorial στο St John’s του Newfoundland, δήλωσε ότι η ηλεκτρική ενέργεια θα βοηθούσε πιθανότατα στον έλεγχο της ποσότητας του οξυγόνου και του διοξειδίου του άνθρακα στο σκάφος.

Δήλωσε στο BBC News ότι χωρίς ρεύμα, καθώς το επίπεδο του οξυγόνου πέφτει, το ποσοστό του διοξειδίου του άνθρακα που αναπνέει το πλήρωμα θα αυξάνεται.

«Καθώς τα επίπεδα του διοξειδίου του άνθρακα αυξάνονται, τότε γίνεται σαν ηρεμιστικό, γίνεται σαν αναισθητικό αέριο, και θα κοιμηθούν», είπε.

Μια υψηλή συγκέντρωση του CO2 στις αρτηρίες του σώματος – προκαλεί αλλαγές στην εγκεφαλική δραστηριότητα που επηρεάζουν αρνητικά τόσο τον μυϊκό έλεγχο όσο και τη λογική, καθώς μειώνονται τα επίπεδα οξυγόνου.

Αυτό περιλαμβάνει πονοκεφάλους, διπλωπία και έλλειψη συγκέντρωσης. Αν δεν αντιμετωπιστεί, μπορεί να προκαλέσει ασφυξία, που αποδεικνύεται θανατηφόρα.

Μελέτες έχουν δείξει ότι μόλις τα επίπεδα διοξειδίου του άνθρακα στο σώμα υπερβούν το 10%, μπορεί να επέλθει απώλεια αισθήσεων και θάνατος από ασφυξία μέσα σε λίγα λεπτά, λόγω ανεπάρκειας οξυγόνου.

Οι άνθρωποι μπορούν να επιβιώσουν περίπου 15 λεπτά χωρίς οξυγόνο, αν και χάνουν τις αισθήσεις τους πολύ πριν από αυτό, με την εγκεφαλική βλάβη να είναι πιθανή μετά από λίγα μόλις λεπτά χωρίς αέρα.

«Τοξικό αέριο γεμίζει τους πνεύμονές τους»

Ομοίως, ο πρώην δύτης του Βασιλικού Ναυτικού και βετεράνος του πολέμου των Φόκλαντ Ρέι Σινκλέρ προειδοποίησε επίσης ότι οι πέντε επιβάτες θα μπορούσαν ήδη να έχουν υποκύψει σε αυτά τα τοξικά επίπεδα διοξειδίου του άνθρακα.

Ο Σινκλέρ συμμετείχε σε κατάδυση σε βαθιά θάλασσα στη Βόρεια Θάλασσα το 1984 σε ένα μικρό υποβρύχιο που αποσπάται από το κύριο πλοίο, όπως το εξαφανισμένο Titan.

Δήλωσε στην εφημερίδα Daily Express US: «Αυτά τα υποβρύχια έχουν μπαταρίες που έχουν πεπερασμένη διάρκεια ζωής και διαθέτουν καθαριστές CO2».

«Αν αυτά τελειώσον οι άνθρωποι θα μπορούσαν να πνιγούν πριν καν τελειώσει το οξυγόνο, καθώς το τοξικό αέριο γεμίζει τους πνεύμονές τους».

«Αν οι καθαριστές δειοξειδίου του άνθρακα πεθάνουν, θα είναι θέμα ωρών να πεθάνουν και αυτοί. Η συσσώρευση του αερίου θα τους έκανε να νιώσουν πολύ γρήγορα υπνηλία και θα λιποθυμούσαν από αυτό».

«Είναι ένα απόλυτο εφιαλτικό σενάριο, το χειρότερο που θα μπορούσε ποτέ να φανταστεί οποιοσδήποτε δύτης, αλλά ρεαλιστικά, νομίζω ότι θα μπορούσαν να περάσουν μερικές ημέρες μέχρι να βρεθούν», είπε.

Σε επιστημονική εργασία που δημοσιεύθηκε τον περασμένο μήνα, ο Δρ Ντέιλ Μόλε, πρώην διευθυντής υποθαλάσσιας ιατρικής και ακτινοβολίας για το αμερικανικό ναυτικό, προειδοποίησε επίσης για τοξικά επίπεδα διοξειδίου του άνθρακα, εάν οι επιβάτες παρέμεναν παγιδευμένοι στο υποβρύχιο Titan.

«Οι άνθρωποι που βρίσκονται μέσα θα δυσκολεύονται να αναπνεύσουν, το βάθος της αναπνοής τους θα αυξηθεί. Θα αναπτύξουν πονοκεφάλους και σταδιακά θα χάσουν τις αισθήσεις τους».

«Το αυξανόμενο επίπεδο του διοξειδίου του άνθρακα είναι αυτό που σκοτώνει πρώτα τους ανθρώπους όταν βρίσκονται σε ένα αεροστεγές περιβάλλον, όχι το επίπεδο του οξυγόνου», είπε.

Η υποθερμία και η παράταση ζωής

Αλλά ακόμη και χωρίς αυτούς τους παράγοντες, οι πέντε τουρίστες θα έπρεπε επίσης να αντιμετωπίσουν την υποθερμία.

Ο βαθύς ωκεανός δέχεται ελάχιστο έως καθόλου φως και οι θερμοκρασίες στα 12.500 πόδια είναι περίπου 2°C . Εάν το σκάφος έχει κολλήσει στο βυθό, η θερμοκρασία του νερού θα μπορούσε επίσης να είναι περίπου 0°C.

Στους ανθρώπους, η υποθερμία μπορεί να εκδηλωθεί στο νερό με θερμοκρασία μόλις 4°C, με τα σωματικά συστήματα να αρχίζουν να κλείνουν με τους ανθρώπους να κουράζονται και να συγχύζονται.

Χωρίς ηλεκτρική ενέργεια, το σκάφος δεν θα παράγει ενέργεια ή θερμότητα.

Αλλά η υποθερμία «θα μπορούσε να είναι φίλος τους», προειδοποίησε επίσης ο δρ. Λεντεζ.

«Υπάρχει πιθανότητα αν κρυώσουν αρκετά και χάσουν τις αισθήσεις τους να μπορέσουν να ζήσουν – οι διασώστες το γνωρίζουν αυτό», είπε.

Το σώμα θα προσπαθήσει αυτόματα να προσαρμοστεί για να επιβιώσει, πρόσθεσε. Ωστόσο, προειδοποίησε: «Εάν είναι αναίσθητοι, δεν θα μπορούν να κάνουν πολλά για να βοηθήσουν τον εαυτό τους».

Ο κίνδυνος πυρκαγιάς

Αλλά ο Δρ Νικολάι Ρότερμαν, οικολόγος βαθέων υδάτων και λέκτορας θαλάσσιας βιολογίας στο Πανεπιστήμιο του Πόρτσμουθ, προειδοποίησε επίσης ότι το οξυγόνο που αποθηκεύεται στο σκάφος θα μπορούσε επίσης να αυξήσει τον κίνδυνο πυρκαγιάς.

«Ο αέρας στα υποβρύχια βαθέων υδάτων μπορεί να είναι εμπλουτισμένος σε οξυγόνο, γεγονός που θα μπορούσε να αυξήσει τον κίνδυνο και το ξέσπασμα μιας πυρκαγιάς».

«Συχνά το μακιγιάζ και οι κρέμες δέρματος με βάση το πετρέλαιο απαγορεύονται στις καταδύσεις σε βαθιά νερά λόγω του κινδύνου πυρκαγιάς».

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!

«Ακόμη και χωρίς τον εμπλουτισμό με οξυγόνο, οποιαδήποτε πυρκαγιά θα εξουδετέρωνε γρήγορα τους επιβαίνοντες σε έναν τόσο περιορισμένο χώρο»

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.

Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com

Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.