Σε μία δήλωση-βόμβα η οποία προκαλεί θετική έκπληξη προχώρησε ο ΥΕΘΑ Ν.Δένδιας με αφορμή την αμερικανική LOA για τα F-35 που έφτασε πριν λίγη ώρα, ότι θα συμμετάσχει η Ελλάδα στην ανάπτυξη του αντιτορπιλικού Constellation, η οποία είναι η φρεγάτα FREMM στην πιο μεγάλου εκτοπίσματος, αμερικανική τους έκδοση.
Αν όντως συμβεί αυτό και δεν πρόκειται για πυροτέχνημα για να καλυφθούν τα πολλά ερωτηματικά και η έντονη οσμή σκανδάλου από την προμήθεια των F-35- θα πρόκειται για ιστορική εξέλιξη για το ΠΝ καθώς θα ναυπηγηθούν επτά πλοία, σε βάθος 15 ετών περίπου, καθώς το πρόγραμμα να ενοποιηθεί με το αντίστοιχο πρόγραμμα του αμερικανικού Ναυτικού.
Οχι με το αμερικανικό εκτόπισμα, των 7,5 τ. αλλά με το ευρωπαϊκό, με το εκτόπισμα των αρχικών FREMM, κάτι παραπάνω από 6.000 τ.
Να σημειώσουμε ότι στην LOA αναφέρεται μέσα η πρόθεση για ελληνική συμμετοχή στο πρόγραμμα Constellation.
Ο Νίκος Δένδιας, ενημέρωσε ότι βρίσκεται σε ανοιχτή επικοινωνία με την αμερικανική πλευρά και για το θέμα της ένταξης της Ελλάδας στο πρόγραμμα των φρεγατών FFG-62 Constellation. Ο υπουργός ανέφερε, ότι από τις 26 Ιανουαρίου υπάρχει θετική εισήγηση επ’ αυτού από το US Navy, το αμερικανικό Ναυτικό.
Ο υπουργός επίσης ανέφερε, ότι πρόθεση της Ελλάδας είναι να αποκτήσει μακροπρόθεσμα εφτά (7) φρεγάτες FFG-62 Constellation, οι οποίες όπως είπε θα ναυπηγηθούν σε ελληνικά ναυπηγεία.
Αυτό σημαίνει πως αν η κατασκευή της πρώτης φρεγάτας ξεκίναγε σήμερα, και με χρόνο ναυπήγησης τους 18 μήνες, η έβδομη θα ολοκληρώνονταν περί το 2040, αλλά δεν έχει σημασία καθώς η Ελλάδα ελπίζουμε ότι θα υπάρχει και μετά το 2040.
Αυτά βέβαια θα γίνουν στην περίπτωση που όλα πάνε καλά και δεν πρόκειται για δηλώσεις «πυροτέχνημα» για να καλυφθεί η απαξίωση του Στόλου.
Θα πρόκειται για ένα συμβόλαιο που δεν πρόκειται να έχει κόστος μικρότερο από 10 δισεκατομμύρια ευρώ.
Αλλά βέβαια σε σχέση με τα 10 δισεκατομμύρια ευρώ που θα δοθούν για τα F-35, θα είναι fair price.
Πρόκειται για την γαλλοϊταλική φρεγάτα FREMM την οποία εμείς την παραγγείλαμε πρώτοι και αποσυρθήκαμε για να πάμε στις ελαφρύτερες FDI για να επιστρέψουμε ξανά και πάλι στο ίδιο πρόγραμμα το οποίο φυσικά ήταν μονόδρομος αν θέλαμε να μιλάμε για ναυτική κυριαρχία.
Αν επιλεγεί είναι η μοναδική περίπτωση να αναχαιτιστεί η ναυτική υπεροχή της Τουρκίας στη θάλασσα.
Εκτενές αφιέρωμα στις φρεγάτες κλάσης Constellation είχε δημοσιευτεί στην «ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ» του Οκτωβρίου του 2021.
Είναι µια φρεγάτα πολλαπλών ρόλων και η ανάπτυξή της βασίζεται στο πρόγραμμα FFG(X) που είχε ανακοινώσει το αμερικανικό Ναυτικό στις 10 Ιουλίου του 2017.
Μετά την υποβολή των τελικών σχεδιάσεων, των υπολοίπων συµµετεχόντων και βάσει των τελικών απαιτήσεων από το USN, στις 30 Απριλίου του 2020 ανακοινώθηκε ότι το πρόγραµµα κατέληξε στα ιταλικά ναυπηγεία της Fincantieri Marinette Marine µε την πρόταση µια «αµερικανοποιηµένης» FREMM.
Η επιλογή της FREMM κατέδειξε καταρχάς ότι το αµερικανικό Ναυτικό απέρριψε όλες τις σχεδιάσεις LCS και Freedom χωρίς καµία περαιτέρω σκέψη, απόρροια του προβληματικού τους ιστορικού.
Παράλληλα κατέδειξε ότι το Ναυτικό ήθελε ένα μεγάλο σκάφος επιφανείας, άνω των 5.000 τόνων εκτοπίσματος και όχι «πουσαρισµένα» LCS ή Freedom class.
Αυτό γιατί η απαίτηση ήταν η νέα φρεγάτα να µπορεί να ακολουθεί τις µεγάλες οµάδες µάχης των αεροπλανοφόρων οι οποίες δρουν σε ανοικτές θάλασσες.
«Το πλοίο FFG 62 θα είναι ενταγµένο κανονικά στις οµάδες κρούσης των αεροπλανοφόρων και στις µονάδες µεγάλων σκαφών επιφανείας.
Ταυτόχρονα όµως θα διαθέτουν και την ικανότητα να πραγµατοποιούν ανεξάρτητες επιχειρήσεις ενταγµένες στο τακτικό δίκτυο του Ναυτικού», αναφέρεται στις απαιτήσεις του USN.
Πιο συγκεκριµένα του Ναυτικό των ΗΠΑ θέλει από τα νέα πλοία να µπορούν να πραγµατοποιούν τις παρακάτω αποστολές:
• Επίθεση κατά άλλων µονάδων επιφανείας σε αποστάσεις πέρα του ορίζοντα.
• Εντοπισµός και καταστροφή εχθρικών υποβρυχίων.
• Προστασία της ναυτικής οµάδας κρούσης.
• Ικανότητα ηλεκτρονικού πολέµου.
• Παροχή προστασίας έναντι επιθέσεων από οµάδες µικρών ταχύπλοων σκαφών.
Όπως αναφέρθηκε, η κλάση Constellation βασίζεται στις φρεγάτες FREMM, αλλά δεν θα έχει τις ακριβώς ίδιες διαστάσεις, µε τα γαλλικά και ιταλικά πλοία καθώς θα είναι μεγαλύτερη.
Έτσι η αμερικανική έκδοση θα έχει µέγιστο εκτόπισµα 7.291 τόνους (σε σχέση µε τους 6.000 και 6.600 για FREMM και Bergamini) και µήκος 151 µέτρα σε σχέση µε τα 144 περίπου για τις FREMM. Το πλάτος ανέρχεται στα 19,81 µέτρα και το βύθισµα στα 7,92 µ.
Η πρόωση του σκάφους θα πραγµατοποιείται από συνδυασµό κινητήρων diesel-electric και αεριοστρόβιλων (CODLAG), δηλαδή θα διαθέτει ένα αεριοστρόβιλο, δύο ηλεκτρικούς κινητήρες και τέσσερις κινητήρες (γεννήτριες) diesel.
Το σύστηµα πρόωσης θα παρέχει στο σκάφος ταχύτητα µεγαλύτερη των 26 κόµβων και αυτονοµία 6.000 ν.µ. µε ταχύτητα 16 κόµβων.
Ο οπλισµός του σκάφους σύµφωνα µε τις απαιτήσεις του αµερικανικού Ναυτικού θα περιλαµβάνει 4 οκταπλούς εκτοξευτές αντιαεροπορικών βληµάτων Mk41, για 32 βλήµατα SM-2 ή 128 βλήµατα RIM-162 ESSM ή συνδυασµό αυτών, 16 εκτοξευτές βληµάτων κατά στόχων επιφανείας NSM, πυροβόλο Mk.110 των 57 χλστ., αντιπυραυλικό σύστηµα Mk 49 RAM (Rolling Airframe Missile) των 21 βληµάτων και 4 εκτοξευτές Mk.53 Mod.9 DLS (Decoy Launching Systems) αναλώσιµων.
Μελλοντικά σχεδιάζεται τα σκάφη της κλάσης να εξοπλιστούν µε όπλο λέιζερ ισχύος 150 kW. Τα σκάφη θα διαθέτουν ακόµη ένα οργανικό ελικόπτερο MH-60R και ένα UAV MQ-8C Firescout.
Ο οπλισµός όµως των σκαφών ενδέχεται να διαφοροποιηθεί αναφορικά µε τις δυνατότητές τους στην αντιαεροπορική προστασία.