“Το τραβάει” η Αγκυρα: Με μια πολύ περίεργη δήλωση που μόνο ένταση προοιωνίζει το τουρκικό Γενικό Επιτελείο αναφέρει ότι “Μία φρεγάτα του (σ.σ.: τουρκικού) Ναυτικού εκπληρώνει το καθήκον της στην ανατολική Μεσόγειο παρακολουθώντας το West Capella το οποίο εκτιμάται ότι μπορεί να πραγματοποιήσει δραστηριότητες γεώτρησης”.
Τι σημαίνει αυτό; Οτι θεωρούν την γεώτρηση casus belli και την παρακολουθούν για να την αποτρέψουν!
Το πλωτό γεωτρύπανο “West Capella”, που έχει ναυλωθεί από τη γαλλική Total και την ιταλική Eni για λογαριασμό της Κυπριακής Δημοκρατίας έλαβε θέση από χθες τα ξημερώματα και ετοιμάζεται να ξεκινήσει την διαδικασία.
Η Αγκυρα αρνείται το δικαίωμα στην Λευκωσία να εκδώσει άδειες στην κυπριακή ΑΟΖ, λέγοντας ότι αυτό θα πρέπει να συναποφασιστεί με τους Τουρκοκύπριους.
Σύμφωνα με πληροφορίες του ελληνικού ΓΕΕΘΑ πρόκειται για την φρεγάτα TCG Gökçeada (F 494), κλάσης O.H.Perry (ή “G” κατά την τουρκική κωδικοποίηση) με αναβαθμισμένο σύστημα μάχης Genesis.
Σήμερα ο Τούρκος υπουργός Εξωτερικών είχε απειλήσει με «μέτρα» εναντίον των «μονομερών», όπως τις χαρακτήρισε ξανά, κινήσεων της Λευκωσίας.
Ανακοίνωση εξέδωσε και το κυπριακό υπουργείο Ενέργειας, το οποίο αναφέρει: «Το Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού ανακοινώνει ότι ξεκίνησαν σήμερα οι εργασίες της ερευνητικής γεώτρησης ‘Onesiphoros West 1’ στο Τεμάχιο 11 της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης της Κυπριακής Δημοκρατίας, από την κοινοπραξία Total E&P Cyprus B.V./Eni Cyprus Limited, η οποία κατέχει Άδεια Έρευνας Υδρογονανθράκων για το εν λόγω βυθοτεμάχιο».
Όσον αφορά τους αριθμούς, συμπίπτουν με εκείνους του κ. Γκροζιάν, καθώς τονίζεται πως η γεώτρηση εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί εντός 75 περίπου ημερών, με μέγιστο γεωτρητικό βάθος τα 4.250 μέτρα περίπου κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας και βάθος νερού στη θέση της γεώτρησης τα 1.698 μέτρα.
Τα προκαταρκτικά αποτελέσματα αναμένεται να ανακοινωθούν κάποια στιγμή τον επόμενο Σεπτέμβριο και Οκτώβριο και αμέσως μετά να συνεχιστούν οι εργασίες για έκδοση των τελικών αποτελεσμάτων.
Ο γενικός διευθυντής της TOTAL Κύπρου, Ιβ Γκροζιάν, δήλωσε ότι το γεωτρύπανο θα προχωρήσει αρχικά σε ορισμένες δοκιμές και ελέγχους, που θα διαρκέσουν λιγότερο από μία εβδομάδα και στη συνέχεια θα αρχίσει κανονικά η γεώτρηση. Το βάθος της γεώτρησης, περιλαμβανομένου του βάθους των νερών, που είναι γύρω στα χίλια εφτακόσια μέτρα, θα φθάσει μέχρι και τις τέσσερις χιλιάδες μέτρα.
Η τουρκική φρεγάτα TCG Gökçeada (F-494) κλάσης G σκάφος O.H. Perry με εκτόπισμα 4100 τόνων και μήκος 135 μέτρων.
Ο οπλισμός της αποτελείται από ένα πυροβόλο Oto Melara των 76 χλστ, 8 εκτοξευτές βλημάτων Harpoon, ένα οκταπλό σύστημα κάθετης εκτόξευσης Mk 41 με 32 συνολικά Α/Α βλήματα ESSM (τέσσερα ανά κιβώτιο εκτόξευσης), ένα μονό εκτοξευτή βλημάτων SM-1 MR, δύο τριπλούς τορπιλοσωλήνες, και ένα σύστημα Mk 15 Phalanx CIWS.
Από την άλλη πλευρά η Γαλλία έχει στην περιοχή μια φρεγάτα κλάσης FREMM. Το μήκος των πλοίων είναι 137 μέτρα, το πλάτος τους 19 μέτρα, το βύθισμά τους πέντε μέτρα, ενώ το μέγιστο εκτόπισμά τους ανέρχεται στους 5.800 τόνους.
Οι γαλλικές FREMM θα κατασκευαστούν σε δύο διαφορετικές διαμορφώσεις. Η μία θα δίνει έμφαση στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο, ενώ η άλλη θα προορίζεται κυρίως για προσβολή στόχων εδάφους.
Στη διαμόρφωση προσβολής στόχων εδάφους, οι φρεγάτες θα εξοπλίζονται με τορπίλες τύπου MU-90 Impact, με σύστημα αντιαεροπορικής άμυνας περιοχής, με βλήματα επιφανείας-επιφανείας τύπου MM-40 Exocet Block.III και με σύστημα εκτόξευσης βλημάτων επιφανείας-εδάφους τύπου SCALP-Naval. Στη διαμόρφωση ανθυποβρυχιακού πολέμου, θα εξοπλίζονται με τορπίλες τύπου MU-90 Impact, με βλήματα επιφανείας-επιφανείας τύπου MM-40 Exocet Block.III και με σύστημα αντιαεροπορικής άμυνας περιοχής.
Η αντιαεροπορική άμυνα των φρεγατών FREMM βασίζεται στο συνδυασμό βλημάτων μικρού-μέσου βεληνεκούς τύπου Aster-15 και βλημάτων μεγάλου βεληνεκούς τύπου Aster-30. Το βλήμα Aster-15 έχει σχεδιαστεί για να αναχαιτίζει υποηχητικούς και υπερηχητικούς στόχους σε μικρά και μεσαία βεληνεκή. Το ελάχιστο βεληνεκές του είναι 1,7 km και το μέγιστο είναι 30 km.
Το μήκος του βλήματος είναι 4,2 μέτρα, η διάμετρός του 180mm και το βάρος του 310 κιλά. Το βλήμα Aster-30 έχει ελάχιστο βεληνεκές 3 km και μέγιστο 180 km. Το βάρος του Aster-30 είναι 510 κιλά. Τα gαλλικά πλοία φέρουν εκτοξευτή Sylver A43 για 16 βλήματα Aster 15 και τα Ιταλικά πλοία φέρουν εκτοξευτή SYLVER A50 για μικτή αναχορηγία 16 βλημάτων Αster 15 και Aster 30. Eπίσης, τα γαλλικά πλοία φέρουν και 16 βλήματα χερσαίας κρούσης SCALP Naval σε εκτοξευτή Α70.