Την ώρα που ο υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ κατά την σημερινή του επίσκεψη στην Αθήνα μίλησε έστω διστακτικά για «παράνομες τουρκικές γεωτρήσεις» χωρίς να περιγράψει το τι σημαίνει αυτό για τις ΗΠΑ και το πώς θα αντιδράσουν (εκτός από την άκρως περίεργη φράση του περί «προστασίας της ιδιωτικής περιουσίας σε περίπτωση νέων Ιμίων»!) η Αγκυρα, πέρασε σε άλλο επίπεδο τις διεκδικήσεις της: Εθεσε θέμα τουρκικών περιουσιών σε Ρόδο και Κω μέσω των βακουφίων!
Μέσω του δήθεν «Πολιτιστικού Συλλόγου Αλληλεγγύης Τούρκων Ρόδου, Κω και Δωδεκανήσων», στην πράξη φορέα με στενές σχέσεις με την ΜΙΤ, οργανώνουν «Διεθνές Συμπόσιο Τουρκικών Βακουφίων Ρόδου και Κω».
«Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Αλληλεγγύης Τούρκων Ρόδου, Κω και Δωδεκανήσων (ROISDER) με στήριξη από το πανεπιστήμιο Γιασάρ, θα οργανώσει “Διεθνές Συμπόσιο Τουρκικών Βακουφίων Ρόδου και Κω” στις 10 και 11 Οκτωβρίου 2019.
“Εναρκτήριες ομιλίες θα κάνουν οι Δρ. Μουσταφά Καϊμακτσί- πρόεδρος του ROISDER , ο αντιπρόεδρος της FUEN Γκόστα Τοφτ, ο δήμαρχο του Καρσίγιακα Τζεμίλ Τουγκάι, ο Μουσταφά Ιντοτγ – δήμαρχος του Μπόρνοβα, ο καθηγητής του πανεπιστημίου Γιασάρ Τζεμαλί Ντιντζέρ και ο πρόεδρος της Διεύθυνσης Αποδήμων Τούρκων και Συγγενών Κοινοτήτων Αμπντουλάχ Ερέν.
“Στις μέρες μας ο τουρισμός Ρόδου και Κω, έχει θέματα όπως το θέμα της ιθαγένειας, θέματα εκπαίδευσης και εκμάθησης τουρκικών, θέμα θρησκείας και λατρείας, θέμα συνεταιρίζεσθαι, θέμα διαφύλαξης της πολιτιστικής κληρονομιάς των Οθωμανών Τούρκων, θέμα με το περιβάλλον μίσους και πιέσεων και θέμα με τά τούρκο-μουσουλμανικά βακούφια.
“Βασικός στόχος του συνεδρίου είναι να αυξήσει την εθνική και διεθνή ευαισθητοποίηση για το θέμα των τουρκό-μουσουλμανικών βακουφίων σε Ρόδο και Κω που εξαφανίζονται μέσω πλειστηριασμών αλλά και για το θέμα των οθωμανικών-τουρκικών αρχιτεκτονικών μνημείων που εγκαταλελειμμένα στον χρόνο σταδιακά εξαφανίζονται.
“Στο συνέδριο θα γίνουν 19 ανακοινώσεις από Τούρκους και ξένους ακαδημαϊκούς για θέματα όπως “Κουλτούρα Βακουφίων”, “Το στάτους των Βακουφίων στο Διεθνές Δίκαιο”, “Το χτες των τουρκικών βακουφίων σε Ρόδο και Κω”, “Επίδραση των Βακουφίων στην Κοινωνική Ζωή σε Ρόδο και Κω”, “Τουρκικά Βακουφικές Μνημεία σε Ρόδο και Κω” και “Ελληνοτουρκικές σχέσεις. Το συμπόσιο θα γίνει στην συνεδριακή αίθουσα της πρυτανείας του πανεπιστημίου Γιασάρ, (Καζιμντιρικ, Λεωφόρος Πανεπιστημίου Νο 31, 35100, Μπόρνοβα/Σμύρνη) και είναι ανοιχτή για το κοινό.
Καθηγητής Δρ… Μουσταφά Καϊμακτσί. Πρόεδρος».
Σε μία ανακοίνωση ανάγλυφα όλα τα τουρκικά «εργαλεία» για εισβολή στην Ελλάδα και ειδικά στα Δωδεκάνησα πολλά νησιά των οποίων αμφισβητεί την ελληνική κυριαρχία η Αγκυρα, όπως επίσης ζητά και την αποστρατικοποίηση των Δωδεκανήσων συνολικά γιατί παραβιάζεται η συνθήκη των Παρισίων του 1947 (την οποία η Τουρκία δεν υπέγραψε ποτέ γιατί δεν συμμετείχε καν στον Β’ΠΠ!): «Τούρκοι και όχι μουσουλμάνοι» (θέμα ιθαγένειας), «καταπίεση της τουρκικής μειονότητας», «περιβάλλον μισους για τα τουρκομουσουλμανικά βακούφια».
Η Αγκυρα θεωρεί παράνομη την νυν πενταμελή διοίκηση των βακουφίων γιατί εκλέγεται από Ελληνες αξοωματούχους, ενώ από τα 450 ακίνητα που ανήκουν ακόμα σε μουσουλμανικά βακούφια στην Ρόδο έχουν μείνει πλέον μόνο 40.
Επίσης θέτουν θέμα μείωσης των βακουφικών μνημείων μέσω των πωλήσεων και των δωρεών, διότι, όπως υποστηρίζει η Τουρκία, «θέτει σε κίνδυνο την ύπαρξη αρκετών ιστορικών κτιρίων σε Ρόδο και Κω».
Τα βακούφια είναι κοινωφελή ιδρύματα τα οποία συστάθηκαν πριν από το 1923, σύμφωνα με το οθωμανικό δίκαιο.
Συγκεκριμένα, «βακούφιο» κατά τον ιερό μουσουλμανικό νόμο είναι περιουσιακό στοιχείο αφιερωμένο προς εκπλήρωση διηνεκούς ευαγούς σκοπού, έτσι ώστε αυτό να θεωρείται θείο πράγμα, του οποίου η ωφέλεια ανήκει στους ανθρώπους.
Ωστόσο, με αυτή την έννοια ως βακούφια μπορούν να θεωρηθούν όχι μόνο οι τόποι θρησκευτικής λατρείας, π.χ. τεμένη, αλλά και αστικά ακίνητα των οποίων οι πρόσοδοι διετίθεντο υπέρ ευαγών σκοπών και ακριβώς με αυτή την έννοια θεωρήθηκαν βακούφια ακίνητα τα οποία ήταν στον αστικό ιστό της πόλης και δεν είχαν καμία εμφανή σχέση με λατρευτικούς χώρους.
Δεύτερο ζήτημα που θέτει η Αγκυρα είναι της γλωσσικής εκπαίδευσης σε Ρόδο και Κω: Τα τουρκικά δεν διδάσκονται στα σχολεία από το 1972 με απόφαση της στρατιωτικής κυβέρνησης και τα παιδιά των μουσουλμάνων, λέει η Αγκυρα, μαθαίνουν την γλώσσα μόνο στο σπίτι τους από τις οικογένειές τους.
Το τρίτο πρόβλημα είναι η θρησκευτική εκπαίδευση, λέει η Αγκυρα, γιατί στο σχολικό πρόγραμμα «δεν υπάρχει μουσουλμανική εκπαίδευση»
Το ότι τέθηκε τώρα με αυτό το «συνέδριο», από την Αγκυρα επάνω στην επίσκεψη Πομπέο θέμα θρησκευτικής ελευθερίας, ελευθερίας γλώσσας και εθνοτικού αυτοχαρακτηρισμού, μόνο τυχαίο δεν είναι…