Οι Υεμενίτες Χούθι, επανειλημμένα, έχουν στοχεύσει εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα αλλά και στον Κόλπο του Άντεν.
Υποστηρίζουν ότι οι ενέργειές της είναι απάντηση στον πόλεμο του Ισραήλ κατά της Χαμάς στη Γάζα, ισχυρισμός που απορρίπτεται από το ΗΠΑ-ΗΒ και τους συμμάχους τους, που έσπευσαν να στείλουν πολεμικά πλοία τους στην περιοχή.
Σε εναλλαγή πολεμικού του πλοίου στην Ερυθρά Θάλασσα, προέβη το Βασιλικό Πολεμικό Ναυτικό της Μ.Βρετανίας.
Συγκεκριμένα αντικαθίσταται το HMS Diamond που αποχωρεί για επανεξοπλισμό, από το HMS Richmond, με το τελευταίο να αναλαμβάνει την προστασία του θαλάσσιου εμπορίου στην Ερυθρά Θάλασσα καθώς συνεχίζονται οι επιθέσεις των Χούθι στους ναυτιλιακούς δρόμους.
Η φρεγάτα αντικαθιστά το HMS Diamond, το οποίο έχει χρησιμοποιήσει το σύστημα πυραύλων “Sea Viper” για να αναχαιτίσει τα drones που χρησιμοποιούνται από τους μαχητές της Υεμένης πολλές φορές κατά τη διάρκεια της ανάπτυξής του στην περιοχή, επισημαίνει Διεθνές ΜΜΕ ,το οποίο αναφέρει στη συνέχεια:
«Οι Χούθι πρόσβαλλαν δύο (2) εμπορικά πλοία Βρετανικής και Ελληνικής ιδιοκτησίας.
Εν τω μεταξύ, ένα φορτηγό πλοίο βρετανικής ιδιοκτησίας δέχθηκε επίθεση στην Ερυθρά Θάλασσα λίγο μετά τα μεσάνυχτα της Τρίτης, ανακοίνωσε η βρετανική επιχείρηση Maritime Trade Operations (UKMTO).
H UKMTO είπε ότι ο πλοίαρχος του πλοίου «είδε ένα μικρό σκάφος στην πλευρά του λιμανιού του» πριν εκτοξευθεί ένα βλήμα στο φορτηγό πλοίο.
Κανένας από το πλήρωμα δεν τραυματίστηκε στην επίθεση και το πλοίο υπέστη ζημιές στα παράθυρα της γέφυρας, αν και κρίθηκε ασφαλές να συνεχίσει το ταξίδι του.
Η ιδιωτική εταιρεία ασφαλείας Ambrey είπε ότι το πλοίο ήταν φορτηγό πλοίο βρετανικής ιδιοκτησίας με σημαία Μπαρμπάντος.
Οι αντάρτες Χούθι στόχευσαν επίσης το MV Star Nasia, ένα πλοίο μεταφοράς χύδην ελληνικής ιδιοκτησίας, υπό σημαία Νήσου Μάρσαλ, το οποίο διέσχιζε τον Κόλπο του Άντεν, προκαλώντας μικρές ζημιές, δήλωσε η Κεντρική Διοίκηση των ΗΠΑ.
Σε άλλο περιστατικό, αναφέρθηκε έκρηξη κοντά σε εμπορικό πλοίο περίπου 90 χιλιόμετρα από το Άντεν στην Υεμένη.»
Συνεχείς οι επιθέσεις των Χούτι
Από τον Δεκέμβριο, το αντιτορπιλικό HMS Diamond κατέρριψε εννέα μη επανδρωμένα αεροσκάφη αφού δέχτηκε πυρά σε τρεις ξεχωριστές επιθέσεις από τους υποστηριζόμενους από το Ιράν αντάρτες Χούτι κατά τη διάρκεια του χρόνου του ως μέρος της Επιχείρησης “Prosperity Guardian”.
Ο Ανώτερος Αξιωματικός Πλοίαρχος του σκάφους Peter Evans δήλωσε: «Η κατάσταση στην περιοχή είναι ταραχώδης και τα πλοία της δύναμης εξαπολύουν πυρά σε καθημερινή βάση. Παραδίδουμε τη σκυτάλη με τις καλύτερες ευχές μας στη φανταστική ομάδα του Ρίτσμοντ που γνωρίζουμε ότι θα κάνει ένα καλή δουλειά.»
«Έχοντας αναπτυχθεί με ειδοποίηση μόλις πέντε ημερών, έχουμε συνηθίσει να αλλάζουμε γρήγορα στόχο και τώρα επικεντρωνόμαστε σε μια σύντομη περίοδο συντήρησης και ανεφοδιασμού πυρομαχικών πριν επιστρέψουμε στην αποστολή μας στην Ερυθρά Θάλασσα».
Η ενημέρωση Σούνακ για την αποτελεσματικότητα των επιθέσεων κατά των Χούτι
Πίσω στο Λονδίνο, ο Πρωθυπουργός Rishi Sunak ενημέρωσε το υπουργικό συμβούλιο για τις τελευταίες εξελίξεις στην περιοχή.
Είπε ότι τα κοινά πλήγματα των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου στις βάσεις και τις υποδομές της ανταρτικής ομάδας είχαν «σημαντική επίδραση στην υποβάθμιση της ικανότητας των Χούτι».
«Ο Πρωθυπουργός πρόσθεσε ότι ενεργούμε πάντα σε αυτοάμυνα για να προστατεύσουμε την ελευθερία της ναυσιπλοΐας και την ασφάλεια των βρετανών ζωών στη θάλασσα. Το Ηνωμένο Βασίλειο δεν επιδιώκει αντιπαράθεση και θεμελιώδης στόχος μας είναι η αποκλιμάκωση των εντάσεων στην περιοχή και η αποτροπή περαιτέρω επιθέσεων», είπε ο επίσημος εκπρόσωπός του.
«Ο Υπουργός Εξωτερικών Ντέιβιντ Κάμερον πρόσθεσε ότι συνεχίζουμε να χτίζουμε έναν ευρύ συνασπισμό υποστήριξης για τις επιθέσεις, με έξι χώρες εκτός από το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ να παίζουν μέρος στον στρατιωτικό συνασπισμό και 24 χώρες να υπογράφουν την πιο πρόσφατη δήλωση.»
Ο περίπλους της Αφρικής των εμπορικών πλοίων αυξάνει κατακόρυφα κόστος και χρόνους παράδοσης εμπορευμάτων.
Οι κίνδυνοι για τα πλοία που χρησιμοποιούν τις θαλάσσιες διαδρομές ανάγκασαν πολλούς που ταξιδεύουν μεταξύ Ασίας και Ευρώπης να εκτρέπονται γύρω από το νότιο άκρο της Αφρικής, αντί να χρησιμοποιούν τη Διώρυγα του Σουέζ, αυξάνοντας το κόστος και τους χρόνους παράδοσης.
Η υπό την ηγεσία των ΗΠΑ Επιχείρηση “Prosperity Guardian” αποσκοπεί στην προστασία των πλοίων που χρησιμοποιούν τις ζωτικής σημασίας θαλάσσιες οδούς.
Περίπου το 12% του παγκόσμιου εμπορίου διέρχεται από το Μπαμπ Αλ Μάντεμπ, το στενό που συνδέει την Ερυθρά Θάλασσα με τον Κόλπο του Άντεν.